Een dag uit het leven van… juf Bianca

Bianca Oldenbeuving is parttime juf van een groep 1/2. Daarnaast is ze eigenaar van de website www.jufbianca.nl en werkzaam als educatief auteur. Ook is ze actief op Instagram en Facebook. Vandaag vertelt ze hoe een gemiddelde werkdag er voor haar uit ziet.

Goedemorgen!
Het was best fris op de fiets. Om half 8 ben ik vertrokken, en tegen 8 uur ben ik op school. Tijd om de stoelen van de tafels te halen, de computer op te starten en de juiste dagritmekaarten op te hangen. Ook geef ik onze mini-moestuintjes nog wat water. Het gaat goed! Om kwart over 8 gaat de bel, en komen de kinderen binnen. Wij staan als leerkrachten allemaal bij de deur van de klas, om iedereen met een hand te begroeten. De kinderen komen binnen, en mogen iets kiezen van het planbord.

Streetwise

Zodra iedereen binnen is, ruimen we weer op. We hebben maar een korte inloop vandaag, omdat we iets speciaals gaan doen! De ANWB verzorgt deze week op onze school de lessen voor Streetwise. Voor de kleuters betekent dit dat we naar het speellokaal gaan, waar de juf zelf de les over verkeer geeft. De les gaat vooral over oversteken, en hoe je veilig in de auto zit. Er zitten schokkend veel kinderen wel eens zonder stoeltje of gordel in de auto…

Buitenspelen
Na de les Streetwise trekken we nog even de jassen aan voor een frisse neus. Op het schoolplein zien we dat ook de bloembollen van Bulbs4kids het goed doen. Nog even en we zullen de bloemen kunnen zien! Het is druk op het kleine plein, er spelen 3 groepen tegelijk buiten.

Een dag uit het leven van juf Bianca

Rekenactiviteit
Als we weer binnen zijn, en ons fruit op hebben, doen we een rekenactiviteit. Van één van de ouders kregen we 30 kaarzen in de vorm van een ei. Uit het magazijn pluk ik 4 eierdozen. Ik wil de begrippen ‘grootste en kleinste getal’ oefenen, het samenstellen van een getal van 11-20 en het doortellen vanaf 10. Ik ben weer trots op onze kinderen, want dit lijkt prima te gaan. Er is zelfs een jongen in groep 1 die moeiteloos ziet dat twee volle dozen eieren en nog twee losse eieren 22 is.

De weektaak
Het is de hoogste tijd om hard aan het werk te gaan, de weektaak moet af! Ik zal je vertellen: we maken in de klas eigenlijk nooit kleurplaten. Voor Streetwise hadden we een speciale verkeerskleurplaat op A3 formaat, en we besloten die op de weektaak te zetten. De kinderen zijn heerlijk gezellig aan het teuten tijdens het kleuren, maar vergeten dat het andere werk ook af moet. Er zijn ineens veel kinderen die de weektaak niet af lijken te krijgen… Wat goed dat iedereen daar eens tegenaan loopt! Welke keuze maak je dan: ga je eerst een ander werkje doen, of ga je verder met die gezellige kleurplaat? Het is al donderdag, dus veel tijd is er niet meer…

Een dag uit het leven van juf Bianca

Pauze?
We ruimen de klas weer netjes op, en ik deel de meeneembak uit. Veel kinderen moeten naar de overblijf, hun spullen laat ik nog even in de bak liggen. Om 12 uur is de klas leeg, tijd voor pauze? Nee hoor, ik kies er voor om even door te bikkelen. Met een collega maak ik een inventarisatie van het materiaal voor ruimtelijk inzicht. Vervolgens bedenk ik de weektaak van volgende week.

Pleinwacht
Ik werk mijn lunch naar binnen, klets nog wat met een collega, en dan is het al weer één uur… Tijd voor mijn pleinwacht! De helft van het jaar loop ik elke donderdag pleinwacht. Onze school grenst aan een andere school, en rond één uur is het erg druk rond de scholen. Soms gebeurt er wel eens iets vervelends, dan is het prettig als er een leerkracht van de school in de buurt is. We zijn te herkennen aan het mooie oranje hesje, wat de kinderen in mijn klas dan weer hilarisch vinden! Om tien over één gaat de bel, iedereen mag naar binnen.
Een dag uit het leven van juf Bianca

Boekje lezen
Bij binnenkomst lezen de kinderen een boekje uit de bak. Sommige kinderen vinden het ook leuk om dan hun map uit hun laatje te pakken, en de gemaakte werkjes te bekijken. Als ik wil beginnen, sla ik op mijn belletje, en gaan de boeken dicht. Het hele jaar hamer ik er al op dat de boeken recht en netjes in de bak komen. Ooit zullen ze het uit zichzelf goed doen…

Fonemisch bewustzijn
De les uit Fonemisch Bewustzijn vandaag gaat over rijmpjes en versjes, en hoe je kunt horen én zien dat woorden rijmen. Ik kies een versje over tellen, omdat dat aansluit bij wat we vanmorgen hebben gedaan. Het invullen van de rijmwoorden gaat prima, de kinderen kunnen ook rijmwoorden bedenken. Maar het zien van de stukjes die hetzelfde zijn… dat is andere koek. Uiteindelijk, als we zelf een rijtje woorden bedacht hebben (jokkebrok, geweldig toch?) valt het kwartje bij sommigen. Dit gaan we zeker nog eens herhalen!

Een dag uit het leven van juf Bianca

Buitenspelen
Volgens het rooster mogen we het eerste deel van de middag buiten spelen, dus we doen de jassen weer aan. Ondertussen zie ik dat er al twee klassen buiten zijn. Oei, dan is het weer zo druk op het plein… Ik denk hardop: waarom gaan we eigenlijk niet naar het dakplein? Er klinkt gejuich, want dat willen de kinderen wel! We gaan spelen op het bovenbouwplein, boven op het dak van de gymzaal. Het is een uitdagend klim-plein, en ik hoor steeds: juf, kijk eens wat ik durf? We vermaken ons er prima, dat gaan we zeker nog eens vaker doen! Maar deze juf weet: er moet nog hard gewerkt worden. Tijd om weer naar binnen te gaan!

Werken
Aan de hand van de weektaakformulieren kijken we hoe ver iedereen is, en wat iedereen gaat doen. Sommige kinderen kiezen ervoor hun laatste werkje ‘morgen’ te doen. In dit geval is dat de laatste dag van de week. Er zijn ook kinderen die altijd zeggen dat ze het ‘morgen’ gaan doen, die hebben iets meer sturing nodig. Er wordt weer hard (en gezellig) gewerkt.

Een dag uit het leven van juf Bianca

Opruimen
En zo ziet om kwart over 3, als de kinderen naar huis of naar de BSO zijn, mijn bureau eruit… Schandalig! Eerst maar eens even opruimen, zodat ik kan zien wat er nog gedaan moet worden. Ik verstuur een berichtje aan de ouders over de activiteiten van de komende periode, waar we wat ouderhulp bij nodig hebben. Ik plan wat activiteiten in de map, en beschrijf wat ik vandaag allemaal gezien heb. De schoonmaakster komt mopperen over stapels weggegooide ongebruikte handdoekjes. Daar moeten we het morgen in de klas maar even over hebben!

Naar huis
Om kwart over 4 zet ik mijn computer uit. Natuurlijk vergeet ik nog iets, en uiteindelijk verlaat ik om 20 over 4 de school. Dat mag van mezelf, want ik heb immers mijn pauze overgeslagen. Bovendien zit er werk in mijn tas, dat doe ik vanavond wel. Onderweg kom ik nog een collega tegen, en samen fietsen we naar huis.

Was dit een typische werkdag? Niet helemaal, aangezien ik vandaag geen groepsplannen heb uitgevoerd. Komende week gaan we, op een ingeplande studiedag, de groepsplannen evalueren en nieuwe plannen opstellen. Deze week stond dus in het teken van observeren en evalueren in de klas. Komende maandag moeten we maar eens even goed kijken met welke groepjes we waarmee willen oefenen, want er is veel te doen in deze klas!

Auteur:

Linda Willemsen is het gezicht achter klasvanjuflinda.nl en zet zich in voor spelenderwijs ontdekken en leren. Ze werkt drie dagen per week in groep 3/4 op een kleine basisschool in Veenendaal. Daarnaast houdt ze zich bezig met auteurswerk en volgt ze de opleiding Master SEN richting gedragsspecialist.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *