Schrijfhoek voor de middenbouw

Op internet vind je ontzettend veel ideeen om een schrijfhoek bij de kleuters in te richten. Hartstikke leuk natuurlijk, maar wil je een schrijfhoek voor in de middenbouw dan wordt het een stuk lastiger. In groep 4/5 kunnen ze al schrijven en is niet je doel voorbereidend schrijven, maar ‘echt’ schrijven.

Leerlijnen
Als je kijkt naar de leerlijnen, dan moet je kinderen vanaf groep 3 ook de kans geven om zelf verhalen te schrijven. Dit kunnen persoonlijke verhalen zijn, maar ook gedichten, brieven, nieuwsberichten of recepten. Het doel hiervan is niet alleen inzicht krijgen in de Nederlandse taal, maar ook het plezier krijgen in schrijven! Als ik voor mezelf spreek, dan moet ik erkennen dat ik wel veel tijd besteed aan mondeling- en leesonderwijs, maar nog te weinig aan schriftelijk onderwijs.

Schrijfhoek
Ik heb besloten om voor groep 4 een schrijfhoek te maken met vier verschillende schrijfopdrachten. Hierdoor kunnen kinderen op hun eigen niveau en interesse werken. Na enkele weken kun je de opdrachten wisselen. Het is niet verstandig om in één keer heel veel opdrachten te geven, want anders raken de kinderen én jij het overzicht kwijt.

Schrijfhoek voor de middenbouw

Opdracht 1
Kinderen mogen in tweetallen een poppenkastvoorstelling schrijven over de handpoppen ‘Ollie de Olifant’ en ‘Clara de Koe’. Volgens mij heb ik deze handpoppen ooit eens bij de Ikea of Action gekocht. Kinderen schrijven hun verhaal op dit werkblad en mogen het verhaal in de klas uitspelen.

Opdracht 2
Elke dag is er nieuws. Verdrietig, maar ook leuk nieuws! Kinderen zijn voor een dag een reporter en mogen zelf een nieuwsbericht schrijven over de school, klas of buurt. Hier kun je het werkblad downloaden.

Opdracht 3
Tegenwoordig schrijven ouders nog maar weinig kaarten. Hooguit nog ansichtkaarten, maar daar blijft het vaak bij. In de schrijfhoek krijgen de kinderen de kans om een ‘echte’ kaart te schrijven. Natuurlijk moet er dan ook een envelop omheen, het adres moet worden opgezocht  en van thuis mogen ze een (oude) postzegel meenemen. Kinderen kunnen eventueel de kaart zelf op de bus doen, maar kunnen de kaart ook zelf geven. Een leuk idee is om de kinderen een kaart naar zichzelf te sturen, zodat hun eigen kaart door de brievenbus valt.

Opdracht 4:
De meeste kinderen vinden het erg leuk om zelf een verhaal te schrijven. Anderen hebben hier meer moeite mee. Voor deze kinderen heb ik opdrachtkaartjes gelamineerd met een foto en een tekst erop. De opdrachtkaartjes zijn door Tim Gearz gemaakt en kun je hier downloaden.

Voor deze kinderen zijn de verhaalblokjes ook heel leuk. Hiermee wordt hun fantasie ontzettend geprikkeld.

Posters
Aan de muur boven de tafel heb ik posters opgehangen met tips. De originele posters kun je hier vinden. Ik heb er drie vertaald naar het Nederlands. De posters kun je hier downloaden.

Auteur:

Linda Willemsen is het gezicht achter klasvanjuflinda.nl en zet zich in voor spelenderwijs ontdekken en leren. Ze werkt drie dagen per week in groep 3/4 op een kleine basisschool in Veenendaal. Daarnaast houdt ze zich bezig met auteurswerk en volgt ze de opleiding Master SEN richting gedragsspecialist.

Geplaatst in: Taal

2 gedachtes over “Schrijfhoek voor de middenbouw

  1. Anna zegt:

    In mijn schrijfhoek (groep 6) staat een ladenkastje. In deze laatjes zitten bijvoorbeeld: storycubes, gekke beginzinnen, titels, foto’s van hoofdpersonen, foto’s van waar het verhaal zich afspeelt, kleine plastic figuurtjes, ed. Dit wisselt gedurende het jaar.
    In de schrijfhoek hangen posters van de schrijfvaardigheid die op dat moment centraal staat, net zoals ik bij jou zie. Plus mogelijke opdrachten, zoals kaart/brief/verhaal/artikel/ed.

    Soms werken we hiermee met de hele klas: elk groepje krijgt een laatje op zijn tafel en na gerichte instructie (bijv. begin, midden, eind/genre/brief), gebruiken zij de voorwerpen in het laatje om een verhaal te schrijven. Eerst evt nog brainstormen met een cooperatieve werkvorm of het verhaal plannen mbv een werkblad (bijv. begin, midden, eind of eigenschappen van hoofdpersoon). In de tweede les gaan we het verhaal verbeteren, door bijv. moeilijkere woorden, uitgebreidere zinnen, spelfoutjes, hoofdletters. Dit doen de kinderen in tweetallen. Dan volgt publiceren, op de website, naar de ouders, een klasseboek, in de nieuwsbrief of voorlezen aan de klas.
    Maar de hoek wordt met name gebruikt als ‘klaarwerk’ of tijdens keuzetijd.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *