De overgang van groep 2 naar groep 3 is voor veel kinderen groot. Waar het in groep 2 nog vanzelfsprekend is om spelend en thematisch te leren, ligt de nadruk in groep 3 vaak ineens op methodes, werkboeken en tafels vol opdrachten. En in groep 4 wordt dat alleen maar meer. Toch hoeft dit geen abrupte breuk te zijn. Met thematisch werken kun je juist zorgen voor een vloeiende leerlijn waarin kinderen stap voor stap worden meegenomen.
Aansluiten bij groep 2
In groep 2 leren kinderen vooral door spel. Thema’s zoals de supermarkt, de dokter of de boerderij zijn voor hen bekende en veilige contexten. In groep 3 kun je hierop voortbouwen, maar met andere accenten die beter aansluiten bij hun ontwikkelingsfase.
De supermarkt wordt bijvoorbeeld meer dan een plek om rollenspellen te spelen: kinderen tellen prijzen bij elkaar op en schrijven kassabonnetjes. De dierenwinkel gaat verder dan het verzorgen van knuffels: kinderen lezen informatieve teksten en schrijven een dossier voor de dieren. Zo blijven de thema’s herkenbaar, maar krijgen ze meer diepgang en uitdaging.
Vooruitblikken naar groep 4
In groep 4 wordt het onderwijs vaak vakgerichter. Toch is thematisch werken ook daar waardevol. Kinderen die in groep 3 ervaren hebben hoe leerdoelen verbonden kunnen worden aan een thema, nemen die manier van denken vanzelf mee.
Bij een project over de Romeinen kunnen ze informatie lezen, samenvatten en presenteren. Tijdens een rekenles passen ze hun eerdere ervaring met meten of rekenen met geld toe. Thematisch werken in groep 3 bereidt kinderen dus voor op zelfstandig werken en onderzoeken in groep 4.




Samenwerken met collega’s
Een doorlopende leerlijn ontstaat niet vanzelf, maar maak je samen. Zoek daarom actief de verbinding met collega’s uit de kleuterbouw en groep 4. Bespreek welke thema’s je gezamenlijk kunt opzetten, welke doelen in welke groep centraal staan en hoe activiteiten kunnen doorlopen of verdiepen.
Een voorbeeld: een thema over kleding. In groep 2 ligt de nadruk vooral op spel en ervaren. In groep 3 combineer je spel met lezen en schrijven. In groep 4 laat je kinderen onderzoek doen, informatie verzamelen en eigen teksten schrijven. Zo groeit het thema met de kinderen mee.
Tot slot
Thematisch werken zorgt ervoor dat kinderen de overgang tussen groepen niet zien als een breuk, maar als een logische stap vooruit. Je bouwt voort op wat ze kennen en bereidt ze tegelijkertijd voor op wat komen gaat. Zo ontstaat er een doorgaande lijn waarin spel, leren en ontdekken elkaar versterken.
Wil je hier dieper in duiken?
In mijn cursus ‘Hoekenwerk in groep 3’ leg ik je stap voor stap uit hoe je met thematisch werken aan de slag kunt gaan. Je krijgt praktische voorbeelden, downloads en ideeën die je meteen kunt toepassen.