Je bekijkt nu Zo overtuig je collega’s van de kracht van hoekenwerk

Zo overtuig je collega’s van de kracht van hoekenwerk

Je bent enthousiast over hoekenwerk. Je ziet hoe kinderen spelenderwijs leren, hoe betrokken ze zijn, hoeveel taal er ontstaat en hoe makkelijk je leerdoelen in het spel kunt verwerken.

Maar… niet iedereen op school denkt er hetzelfde over. Misschien krijg je vragen als:

  • ‘Is dat wel effectief in groep 3?’
  • ‘Wanneer doen ze dan echt werk?’
  • ‘Kun je daar je doelen wel mee behalen?’

Het kan lastig zijn als je het gevoel hebt dat je moet ‘verantwoorden’ waarom je voor spel en thematisch werken kiest. Daarom geef ik je in deze nieuwsbrief tips om collega’s of schoolleiding mee te nemen.

1. Laat zien wat kinderen doen

  • Je hoeft het niet uit te leggen, maar laat het ze zien.
  • Maak foto’s of korte filmpjes van het spel
  • Noteer een uitspraak of dialoog van een kind
  • Laat een werkblad zien na het spel (‘Ze speelden in de ijssalon en schreven daarna zelf een kassabon.’)

Als je laat zien hoe rijk het spel is, zien collega’s vanzelf dat er volop geleerd wordt.


2. Koppel het spel aan leerdoelen

Weerstand komt vaak voort uit het idee dat spel en leren losstaan. Wees daarom concreet in hoe jij het spel doelgericht inzet.
Je werkt bijvoorbeeld aan het leerdoel: (bedragen) tot 20 optellen. In de hoek zet je een supermarkt op met prijskaartjes, kassabonnen en een speelkassa.

Kinderen kiezen drie producten, rekenen zelf uit hoeveel ze samen kosten en spelen een rol als kassamedewerker of klant. Tijdens het spel observeer je welke rekenstrategieën ze gebruiken. Na het spel laat je kinderen zelf een kassabon invullen of een rekenverhaal schrijven bij hun aankopen.

Op die manier zien collega’s niet alleen dat er gespeeld wordt, maar ook dat er gerekend, geschreven en samengewerkt wordt, in een betekenisvolle context.

3. Deel wat het je oplevert

Vertel niet alleen dat het ‘leuk’ is, maar ook wat het jou en je leerlingen brengt:

  • ‘Ik zie meer eigenaarschap bij kinderen.’
  • ‘De betrokkenheid bij taal en rekenen is veel groter.’
  • ‘Kinderen die normaal weinig zeggen, praten actief mee in hun spel.’


4. Begin klein en nodig uit

Je hoeft niet de hele school in één keer mee te krijgen. Begin bij jezelf. Laat zien wat werkt. Nodig collega’s eens uit om te komen kijken. Of stel voor om een hoek samen te ontwerpen.

Vaak zijn anderen best nieuwsgierig, maar weten ze niet goed waar ze moeten beginnen. Jouw enthousiasme kan net het zetje zijn.

5. Gebruik taal die aansluit

Sommige collega’s denken bij ‘spel’ aan ‘vrij spelen’ en bij ‘hoek’ aan ‘alleen voor de onderbouw’. Gebruik woorden als:

  • betekenisvol leren
  • activerende werkvorm
  • thematisch en geïntegreerd werken
  • taakgericht spel

Zo laat je zien dat hoekenwerk niet zweverig is, maar inhoudelijk stevig staat

Hoekenwerk vraagt vertrouwen. In het kind, in het proces en in jezelf. Niet iedereen hoeft het meteen te begrijpen, maar hoe duidelijker jij je visie kunt uitleggen en onderbouwen, hoe groter de kans dat anderen willen meedenken!

Aan de slag met thematisch werken?
In mijn cursus Hoekenwerk in groep 3 laat ik je zien hoe je thematisch werken effectief en doelgericht inzet.

Linda Willemsen

Linda Willemsen is het gezicht achter klasvanjuflinda.nl en zet zich in voor spelenderwijs ontdekken en leren. Daarnaast houdt ze zich bezig met auteurswerk en zorgt sinds oktober 2018 met veel liefde voor haar babydochter.

Geef een reactie