Op een gewone woensdagochtend loopt er ineens een toerist de klas binnen. De kinderen van groep 2-3 kijken verbaasd op, maar de nieuwsgierigheid wint het al snel. Wie is deze vreemde gast? Wat heeft ze in haar koffer? En waarom spreekt ze Engels?
Na een kort gesprek blijkt de toerist eigenlijk een bekende te zijn. Ze vertelt dat ze net terug is uit Amerika en dat ze enkele typische Amerikaanse spullen heeft meegebracht om te laten zien. Enthousiast opent ze haar koffer. De kinderen zien meteen een deken met de Amerikaanse vlag erop en herkennen de kleuren. Er volgt een foto van New York, een plaatje van het Vrijheidsbeeld, en het boekje Man op de maan van Arend van Dam. Deze spullen zeggen de kinderen niet veel, totdat er ineens een hamburgerdoosje en een beker van McDonald’s uit de koffer komen. Dát herkennen ze wel! De McDonald’s, dat kennen ze!
De juf vertelt dat McDonald’s typisch Amerikaans is en ooit in Amerika is ontstaan. Waar je ook komt, het voelt overal hetzelfde. De kinderen bedenken al snel hoe leuk het zou zijn om een eigen “McDonald’s” in de klas na te spelen. In tweetallen bespreken ze wat er nodig is om de hoek in te richten. Met alle ideeën maken ze samen een woordweb.
De McDonaldshoek voorbereiden
Een paar dagen later werkt de juf samen met een groepje kinderen verder aan de McDonaldshoek. Wat hebben we nodig? Wat is er al op school aanwezig? Toevallig is een van de kinderen net in het weekend voor haar verjaardag bij McDonald’s geweest en heeft wat spullen meegebracht, zoals frietbakjes en drinkbekers. Een mooie basis voor onze hoek!
We krijgen ook een keukentje met een frituurpan, waar de kinderen straks echt frietjes kunnen ‘bakken’. Met het groepje bekijken we het woordweb en verzamelen we alles wat er al op school is. Wat nog ontbreekt, maken we zelf, zoals kartonnen kipnuggets en frietjes. De juf heeft ook nog het pakket Hoek McDonald’s gedownload, wat perfect aansluit bij de aankleding van de hoek.


Wat spelen we in de hoek?
In de hoek kunnen de kinderen eenvoudige, rolgebonden taken uitvoeren, zoals drankjes tappen, frietjes scheppen en bestellingen naar de gasten brengen. Er is volop samenspel in de hoek; zo ontstaat er veel interactie tussen de “medewerker” en de “gast”. De juf heeft deze rollentaal eerst gemodeld in de kring, zodat de kinderen voorbeelden van gesprekjes krijgen. Ook als de juf meedoet in het spel, moedigt ze veel taal aan door zelf een rol aan te nemen of door te souffleren. Voor sommige kinderen is dit spelmodel en de interactie met de juf nog nodig om echt op gang te komen in het rollenspel.
Wat leren we in de hoek?
Aan de McDonaldshoek hebben we leerdoelen gekoppeld. Zo oefenen de kinderen gepast betalen tot €10 met munten van €1 en €2, en het bepalen van bedragen tot €10. Voor kinderen die al wat verder zijn met rekenen, voegen we optellen van verschillende bedragen toe. Deze doelen oefenen we eerst in tweetallen in de klas, zodat ik goed kan zien wie nog extra begeleiding nodig heeft tijdens het spel.
Ook leren we klokkijken op de hele uren met een bord dat de openingstijden aangeeft, en komen de dagen van de week aan bod. Daarnaast oefenen we schrijven door bestellingen op te schrijven en door te geven aan de “keuken”. Dit vinden de kinderen spannend; ze willen graag precies goed schrijven, maar leren dat krabbels en losse letters ook goed zijn. Dit maakt het laagdrempeliger en zorgt voor veel schrijfplezier!




Een succes in de klas
De kinderen hebben met veel plezier in de hoek gespeeld. Er werd druk besteld alsof het een echte McDonald’s was. De materialen in de hoek zijn echt een meerwaarde. Ze kleden niet alleen de hoek aan, maar helpen ook om het spel te structureren. Met de menukaarten, prijslijsten en rollenkaartjes spelen de kinderen veel echter. Verder zijn er nog uitbreidingen, zoals kaarten voor openingstijden en een “Medewerker van de Maand” bord.
Zie ook: Hoek McDonald’s – Klas van Juf Linda