Emoties spelen een grote rol in het leven van jonge kinderen. Het herkennen, benoemen en omgaan met gevoelens helpt hen groeien zowel sociaal als emotioneel. Met de nieuwste serie leesteksten over Lizzy en Joep breng je dit belangrijke thema op een speelse manier tot leven in je klas. Deze teksten bevatten herkenbare situaties die de leerlingen gegarandeerd zullen aanspreken.
Personages Lizzy en Joep
Lizzy en Joep maken allerlei situaties mee waarin emoties centraal staan. Denk aan spannende momenten, zoals een nieuwe start op school of juist dagelijkse dingen, zoals een talent ontdekken of sorry zeggen na een ruzie. Dit maakt de teksten niet alleen leuk om te lezen, maar ook een mooie aanleiding voor waardevolle gesprekken in de klas.
Wat kun je verwachten van de verhalen?
- Spannende situaties: Lizzy moet een nieuwe start maken op school na een verhuizing. Hoe voelt dat, en hoe maak je vrienden?
- Herkenbare uitdagingen: Joep schaamt zich omdat hij nog niet kan veters strikken. Wat doe je als je iets moeilijk vindt?
- Conflicten en oplossingen: Lizzy en Joep worden boos op elkaar, maar vinden ook een manier om het weer goed te maken.
- Ontdekken van talenten: De kinderen leren wat zij goed kunnen en hoe ze elkaar kunnen helpen.
- Spanning en trots: Joep gaat afzwemmen voor zijn diploma. Hoe ga je om met zenuwen?
Met maar liefst 14 teksten kun je elke week een nieuw onderwerp behandelen of inspelen op wat er op dat moment speelt in je klas.


Gespreksvragen
Hieronder vind je een aantal gespreksvragen die je kunt gebruiken bij de teksten uit deze bundel. Deze vragen helpen kinderen om na te denken over de inhoud van de tekst en het thema, maar ook om hun eigen gevoelens en ervaringen te delen. Door in gesprek te gaan over de verhalen ontwikkelen ze niet alleen hun taalvaardigheid, maar ook hun sociaal-emotionele vaardigheden. Je kunt de vragen klassikaal bespreken, in kleine groepjes laten beantwoorden of in tweetallen laten uitwisselen. Zo maak je van het lezen een betekenisvolle en interactieve ervaring!
Een nieuwe school
- Hoe zou jij je voelen als je naar een nieuwe school moest?
- Waarom denkt Lizzy dat het spannend is?
- Wat helpt Lizzy om zich snel thuis te voelen?
- Wat zou jij doen als je een nieuw kind in de klas kreeg?
- Waarom is het fijn om vriendjes te maken?
Een beschuit met stroop
- Wat vind jij lekker om op je beschuit te doen?
- Hoe reageert mama op de grap van Lizzy?
- Waarom lachen Lizzy en Joep samen?
- Wat maakt jou blij in de ochtend?
- Hoe zou jij reageren als iemand per ongeluk stroop op jouw gezicht smeerde?
Nieuwe schoenen
- Waarom is Joep zo trots op zijn nieuwe schoenen?
- Wat gebeurt er als Joep gaat rennen?
- Waarom vindt Joep het lastig om zijn veters te strikken?
- Hoe helpt Lizzy hem?
- Wat heb jij geleerd dat je eerst moeilijk vond?
Op het plein
- Wat vindt Joep niet leuk op het plein?
- Waarom is Lizzy even vergeten om met Joep te spelen?
- Hoe lossen ze het samen op?
- Hoe zou jij reageren als een vriend boos op je was?
- Waarom is het belangrijk om soms in een groep te spelen en soms met je beste vriend?
Joep zegt sorry
- Waarom is Joep stil na school?
- Wat denkt Joep dat Lizzy voelt?
- Hoe laat Lizzy zien dat ze niet boos is?
- Waarom is ‘sorry’ zeggen soms moeilijk?
- Hoe voel jij je als iemand ‘sorry’ tegen jou zegt?
Wat is jouw talent?
- Wat betekent ‘talent’?
- Welke talenten hebben Joep en Lizzy?
- Hoe weet je waar je goed in bent?
- Wat is jouw talent?
- Hoe kun je andere kinderen helpen hun talent te ontdekken?


Joep en Lizzy helpen mama
- Waarom heeft mama hulp nodig?
- Wat willen Lizzy en Joep eigenlijk gaan doen?
- Waarom besluiten ze toch oma te helpen?
- Hoe voel je je als je iemand helpt?
- Heb jij weleens iemand geholpen? Hoe voelde dat?
Mens-erger-je-niet
- Waarom is oma zo blij als Lizzy en Joep komen?
- Wat vinden ze leuk om samen te doen?
- Wat vertelt Joep over zich soms eenzaam voelen?
- Heb jij weleens het gevoel gehad dat je er niet bij hoorde?
- Wat zou jij kunnen doen om iemand die zich eenzaam voelt blij te maken?
De kikker en de regenboog
- Wat vinden Lizzy en Joep grappig aan de kikker?
- Hoe ontstaat een regenboog?
- Wat vindt Lizzy zo mooi aan de regenboog?
- Heb jij weleens een regenboog gezien? Hoe voelde dat?
- Wat is jouw lievelingskleur en waarom?
Joep moet fit zijn
- Waarom mag Joep niet bij Lizzy blijven eten?
- Hoe voelt Joep zich daarover?
- Waarom is het belangrijk om fit te zijn voor een diploma?
- Heb jij weleens ergens voor geoefend? Hoe ging dat?
- Hoe kun je omgaan met teleurstelling als iets niet mag?
De kriebels
- Waarom doet Joep alsof hij niet zenuwachtig is?
- Hoe merkt de meester dat er iets aan de hand is?
- Wat betekent ‘kriebels in je buik hebben’?
- Heb jij weleens ergens kriebels van gehad? Waarvoor?
- Wat kun je doen als je heel zenuwachtig bent voor iets?
Hoera, een diploma!
- Waarom is Joep in het begin nerveus?
- Wat moet Joep allemaal doen tijdens het afzwemmen?
- Waarom is iedereen zo trots op Joep?
- Wat zou jij vieren als je iets knaps hebt gedaan?
- Hoe voelt het als je eindelijk iets kunt wat eerst moeilijk was?
Springen met een orka
- Waarom durft Lizzy niet in het water te springen?
- Hoe reageert de zwemjuf?
- Waarom helpt het om een grapje te maken als je ergens bang voor bent?
- Heb jij weleens iets spannends gedaan dat later toch meeviel?
- Wat helpt jou om moed te verzamelen?
Buikpijn
- Wat gebeurt er als mama boos wordt?
- Wat helpt mama om rustig te worden?
- Waarom denkt Joep dat de meester tot tien moet tellen?
- Hoe kan tellen helpen om rustig te blijven?
- Wat kun je doen als je merkt dat je boos of gestrest bent?
Bestel de leesteksten
Met deze verhalen over Lizzy en Joep werk je niet alleen aan technisch lezen, maar geef je ook aandacht aan sociaal-emotionele ontwikkeling. Wil jij aan de slag met deze teksten in jouw klas? De bundel bevat 14 inspirerende teksten die zowel leesplezier bieden als uitnodigen tot mooie gesprekken.