In groep 3 is de sinterklaasperiode altijd een magische tijd, en wat is er leuker dan samen met Bakpiet Pim een echte bakkerij in de klas op te zetten? In deze bakkerijhoek gaan de kinderen stap voor stap aan de slag om alles klaar te maken voor Sinterklaas. Door de verhaallijn met Piet Pim ontdekken ze wat er allemaal bij komt kijken en leren ze tegelijkertijd allerlei nieuwe dingen. In deze blog deel ik hoe je dit leuke project aanpakt en wat je kunt verwachten.
Brieven van bakpiet Pim
In deze lessenreeks krijgen de kinderen elke keer een nieuwe brief van Piet Pim, waarin hij vertelt wat hij nodig heeft om de bakkerij een stukje verder af te maken. Van het ontwerpen van de bakkerij tot het bakken van pepernoten en het knutselen van doosjes voor chocoladeletters – elke brief brengt een nieuwe uitdaging en maakt de bakkerij steeds echter. Dit verhaallijn-element houdt de kinderen nieuwsgierig en zorgt ervoor dat ze helemaal opgaan in hun eigen bakkerijavontuur!
De opzet van de lessenserie
Hier zijn de stappen die jullie samen met Piet Pim doorlopen:
Brief 1: Ontwerpen van de Bakkerij
De eerste brief daagt de kinderen uit om na te denken over hoe een bakkerij eruitziet. Ze maken een plattegrond en bouwen zelf een kleine bakkerij met blokken of LEGO. Zo wordt meteen duidelijk wat er allemaal nodig is.
Brief 2: Boodschappenlijstje maken
Nu de bakkerij er staat, is het tijd om na te denken over de ingrediënten en materialen. Samen maken de kinderen een boodschappenlijst met alles wat ze nodig hebben om pepernoten te bakken. Dit is een leuke manier om nieuwe woorden te leren en meteen na te denken over wat er allemaal bij bakken komt kijken.
Brief 3: Alles op de juiste plek
De bakkerij wordt al snel wat rommelig! De kinderen helpen Piet Pim door alles netjes te organiseren en labelen. Dit geeft niet alleen een gestructureerde bakkerij, maar is ook een leuke manier om lezen en schrijven in het spel te betrekken.
Brief 4: Aan de slag met pepernoten
Eindelijk gaat Piet Pim bakken, maar hij doet zomaar wat – en dat gaat natuurlijk mis! De kinderen helpen hem door een stappenplan voor pepernoten te maken. Ze tekenen een mooie poster met alle ingrediënten en stappen, die ze in de bakkerij kunnen ophangen. Zo leren ze hoe een goed recept in elkaar zit.
Brief 5: Maak je eigen letter
Naast pepernoten wil Piet Pim natuurlijk ook chocoladeletters maken. De kinderen leren dat chocoladeletters altijd hoofdletters zijn en maken hun eigen letter van klei of brooddeeg. Ze kunnen zelfs een alfabetposter maken om Piet Pim te helpen de juiste letters te leren!
Brief 6: Doosje bouwen
De chocoladeletters moeten netjes verpakt worden. De kinderen leren doosjes vouwen en versieren deze, zodat de chocoladeletters veilig in de schoenen kunnen worden gestopt. Een leuke manier om te oefenen met meten en vouwen.
Brief 7: Diploma voor alle bakpieten
Aan het eind van het project krijgen de kinderen als beloning een oorkonde omdat ze zo goed hebben geholpen in de bakkerij. Iedereen wordt officieel benoemd tot bakpiet! Dit zorgt voor een feestelijke afsluiting van het bakkerij-avontuur.


Aan de slag!
Het opzetten van een bakkerij in de klas is een leerzaam en leuk project dat perfect past bij de sinterklaasperiode. Het stimuleert kinderen om creatief te denken, samen te werken en hun taal- en rekenvaardigheden te oefenen. Ik heb gemerkt dat kinderen enorm enthousiast worden van dit soort projecten, en ik kan het iedereen aanraden om eens een bakkerij in de klas op te zetten!
Wil je ook zo’n bakkerijhoek opzetten? De brieven van Piet Pim zijn kant-en-klaar beschikbaar in mijn webshop. Je kunt meteen aan de slag en de kinderen stap voor stap meenemen in hun eigen bakkerijverhaal. Veel plezier en een fijne sinterklaasperiode met jullie eigen bakkerij in de klas!