Rekenles over eerlijk delen

Yes, er is weer een leuk prentenboek uitgekomen, dat je goed kunt gebruiken bij je rekenles over eerlijk delen! Namelijk Gertje Gans deelt uit. Hoe je dit kunt doen? Daar vertel ik je in deze blog meer over.

Gertje Gans deelt uit

Gertje Gans vindt twintig twintig graankorrels in de schuur. Mmm, ze zijn glanzend en goudgeel. En wat zijn het er lekker veel! Maar dan komt de haan en hij heeft ook veel trek. Ze verdelen de graankorrels. Allebei hebben ze er nu tien.

Telkens als Gertje net wil gaan eten, komen er nieuwe dieren binnen die ook hun buik willen vullen. Met twee kippen erbij hebben ze er elk nog vijf. Gertje blijft alles eerlijk verdelen, totdat elk dier maar één graankorrel heeft. Zo weinig lekker eten, denkt Gertje treurig. En… er klinken alweer voetstappen. Komt daar nog iemand aan?

Elke keer als het graan opnieuw is verdeeld, tel je de graankorrels op de bordjes. En telkens is ergens in de schuur dat getal verstopt. Zo oefenen kinderen spelenderwijs met tellen tot twintig en het eerlijk delen.

Eerlijk delen

In de inleiding schreef ik het al, je kunt dit boek namelijk goed gebruiken tijdens je rekenles. Door een prentenboek rondom een rekenonderwerp voor te lezen komen de kinderen in aanraking met herkenbare en realistische situaties.  Ze ervaren dat rekenen ook een belangrijk onderdeel is van hun eigen leven.

Wat extra sterk is aan dit prentenboek is dat het de rekensituatie ook echt uitbeeld. Op de eerste pagina zie je bijvoorbeeld een ton met het cijfer 20, daarnaast liggen de 20 graankorrels.

Tijdens het verdelen zie je op de illustratie twee borden met daarop elk tien graankorrels. Vervolgens komen er twee nieuwe kippen binnen en moeten de graankorrels verdeelt worden over vier kippen. Ook dit zie je heel duidelijk uitgebeeld met 4×5 graankorrels. Uiteindelijk komt er een muis met haar babymuisjes op bezoek. Dan blijft er voor iedereen nog precies 1 graankorrel over!

De stappen zijn dus 20:2, 20:4, 20:5, 20:20.

In de praktijk

Na het voorlezen kun je dit aan verschillende rekenactiviteiten koppelen. Allereerst kun je natuurlijk het verhaal klassikaal met de kinderen uitspelen. De kinderen ervaren dan nog beter hoe het eerlijk delen in zijn werk gaat. Je kunt het beste dan de afbeeldingen inscannen en deze per stap op het Digibord laten zien.

Daarna kun je de kinderen in tweetallen verdelen en ze de stappen samen nog eens door laten nemen. Je kunt hierbij dit bestand gebruiken, zodat ze het nog een keer kunnen uitspelen. Je zou in plaats van graankorrels (afbeelding) ook echte maïskorrels kunnen gebruiken.

Ten slotte laat je de kinderen het oefenen met andere hoeveelheden. Maak bijvoorbeeld tien bakjes en vul deze steeds met een andere hoeveelheid. De kinderen pakken een bakje, tellen de graankorrels (mais) en schrijven de hoeveelheid in het vakje op het werkblad. Vervolgens verdelen ze de korrels eerlijk over de kippen. Hoeveel krijgt elke kip? Dit schrijven ze op de graankorrel.

REKENEN MET PRENTENBOEKEN

Heb ik je al enthousiast gemaakt om vaker te rekenen aan de hand van prentenboeken? :-)

Meld je dan aan voor mijn online training ‘Rekenen met prentenboeken’.

In deze training leer je alles over hoe je een prentenboek kunt inzetten tijdens de rekenles. De online training bestaat uit een video met achtergrondinformatie, een boekenlijst met geschikte prentenboeken voor groep 3 en uitgewerkte lesbrieven om direct een start te kunnen maken.

Gertje Gans deelt uit
Schrijver: Mireille van Orden
Uitgever: De Vier Windstreken
Prijs: €14,95

Over Linda Willemsen

Linda Willemsen is het gezicht achter klasvanjuflinda.nl en zet zich in voor spelenderwijs ontdekken en leren. Daarnaast houdt ze zich bezig met auteurswerk en zorgt sinds oktober 2018 met veel liefde voor haar babydochter.

één reactie op “Rekenles over eerlijk delen

  1. Via de website van De Vier Windstreken zijn een (gratis) knutselplaat en een kleurplaat te bestellen. Deze kunnen gebruikt worden bij het oefenen met tellen en delen.

    Vriendelijke groet, Mireille van Orden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *