3 manieren om aan een positief klassenklimaat te werken

Het is ontzettend belangrijk dat iedereen zich fijn en prettig in de klas voelt. Samen breng je heel wat uren per jaar door en dit kan alleen goed gaan, als iedereen zich verantwoordelijk voor de sfeer voelt. Niet alleen jij, maar ook de kinderen bepalen het klassenklimaat. In dit artikel geef ik je 3 tips om aan een positief klassenklimaat te werken.

1. Wees positief
Probeer elke dag met een schone lei te beginnen en laat de kinderen merken dat ze bijzonder en waardevol zijn. Ik prijs de kinderen de hele dag door voor allerlei dingen. Tijdens het samenwerken, bij het buitenspelen, wanneer iemand zijn werk goed heeft gedaan, wanneer iemand de juiste pengreep heeft of als ze hard gewerkt hebben.

Ook leuk! Deze complimentenposter om in de klas of teamkamer op te hangen.

2. Spreek over een ‘wij’
Ik betrek de kinderen bij veel dingen en probeer zo een hechte klas te stimuleren. Drie voorbeelden:

– Regelmatig mag iemand uit de klas op de juffenstoel zitten om een stukje voor te lezen. Na het voorlezen geven de kinderen een compliment. Misschien is het dan wel regelmatig “Je leest goed voor” of “Je hebt een mooie stem”, maar dit is voor elk kind weer fijn om te horen.

– Ik heb groep 3 en vooral in de eerste helft van het jaar kon iemand wel eens gefrustreerd raken. Er werd geschreeuwd, gehuild en met schriften gegooid. Vaak nam ik het desbetreffende kind op schoot en ging ik met alle kinderen het gesprek aan. Hoe kunnen wij kind x helpen? Wat kunnen wij tegen kind x zeggen om haar weer aan het werk te krijgen en om weer een lach op haar gezicht te toveren? Kinderen kunnen dan zulke lieve dingen zeggen! In het begin hield ik vaak het toespraakje “We zijn op school om te leren. Ik ben trots op jullie allemaal. Het is het belangrijkst dat je het probeert etc.” Echt leuk om te zien dat de kinderen dit overnemen en tegen elkaar gaan zeggen als de ander het moeilijk heeft.

– Na een les waarbij de kinderen moeten knippen of na het eten/drinken kan het nog wel eens een rommeltje op de grond zijn. Kinderen kunnen heel dwars zijn tijdens het opruimen en laten gerust een mandarijnschil van een ander liggen. Ik spreek dan over ‘ons lokaal’ en ‘wij gaan er samen voor zorgen dat het weer netjes is’. Het maakt niet uit of het van een ander is, als je het ziet liggen dan ruim je het op. Eerst opruimen en dan pas gaan we naar buiten.

3 manieren om aan een positief klassenklimaat te werken

Ook leuk! 5 tips voor een fijne sfeer in de klas. 

3. Maak de kinderen verantwoordelijk
Kinderen kunnen veel meer dan dat we soms denken. Vorig jaar had ik deze groep ook en waren het nog echte kleuters. Je doet dan automatisch meer voor ze. Ik merk dat ze nu echt ouder zijn en meer verantwoordelijkheid nodig hebben. Ze kunnen ook gewoon prima dingen zelf. Wat voorbeelden:

– Iets wegbrengen naar een andere klas of iets pakken uit de keuken.
– Het regelen van een plastic tas, het opendraaien van een beker (vragen aan een klasgenoot) of het slijpen van een potlood.
– Het onthouden van iets wat ze de volgende dag mee naar school moeten nemen.
– Eraan denken dat ze nog moeten Ralfilezen.

Bij ons op school werken we met de Vreedzame school en vanuit de methode kregen we de ‘opdracht’ om elk kind een eigen taak te geven. Aan het einde van de dag is het takentijd en binnen 5 minuten is de klas weer opgeruimd. Bijvoorbeeld ramen dichtdoen, computers uit, krukken aanschuiven, boekenkast netjes maken, toiletten controleren etc. Het scheelt mij een hoop tijd en de kinderen vinden het fijn om iets te kunnen/mogen doen.

Nog een andere manier om kinderen verantwoordelijk te maken. Stel dat ik met iemand op de gang even moet praten, dan zeg ik bijvoorbeeld tegen de klas: “Ik vertrouw erop, dat jullie rustig doorwerken”. Ik geef de kinderen het idee dat ze ‘groot zijn’ en het leuke is dat ze zich ook zo gaan gedragen. Ander voorbeeld: kind x heeft iets persoonlijks aan de klas te vertellen. Ik zeg dan van te voren, dat wij zo’n fijne klas zijn en dat ik de kinderen vertrouw dat ze een ander niet uitlachen, maar juist helpen. Door dit steeds te herhalen wordt dit voor de kinderen ook heel gewoon.

Natuurlijk is er ook in deze klas weleens ruzie, maar het is vooral een hele leuke en sociale groep.

Wat is jouw tip om aan een positief klassenklimaat te werken?

Auteur:

Linda Willemsen is het gezicht achter klasvanjuflinda.nl en zet zich in voor spelenderwijs ontdekken en leren. Ze werkt drie dagen per week in groep 3/4 op een basisschool in Veenendaal. Daarnaast houdt ze zich bezig met auteurswerk en heeft ze de Master SEN richting gedragsspecialist afgerond.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *