Je bekijkt nu Hoe ik een zinvolle inloop creëerde.

Hoe ik een zinvolle inloop creëerde.

Zoals veel basisscholen, waren ook wij op zoek naar een manier om de minder vlotte lezers vooruit te helpen. De keuze is daarbij gevallen op het leesprogramma BOUW! De minder vlotte lezers oefenen daarbij drie keer per week onder begeleiding van een tutor uit de groepen 6, 7, of 8. Dit bevalt ons goed en resultaten zijn er gelukkig ook naar. Toch liep ik hiermee wel tegen een ander probleem aan. Namelijk, hoe besteed ik de tijd waarop deze leerlingen buiten de groep zijn op een nuttige manier met de rest van de groep?

Starten met de les kan eigenlijk pas als de leerlingen die BOUW doen, weer terug zijn. Ook zij moeten namelijk de instructie van de eerste les van die dag wel volgen. Even spelen en tekenen is heel zinvol, maar ik wilde ook uit de rest van de groep nog wel iets meer halen. En zo kwam ik op het volgende plan.

De oplossing

Omdat ik al heel wat jaren groep 3 achter de rug heb, had ik ook een leuke collectie materialen die diverse juffen en meesters op hun sites aanbieden verzameld. Dit heb ik eens allemaal uit de kasten getrokken en op de instructietafel gelegd. Alles waar de kinderen tot nu toe zelfstandig mee aan de slag konden, heb ik in en om een oud potlodenkastje gelegd. Er bleek meer dan genoeg materiaal te zijn om iedereen weken lang mee aan de slag te laten gaan. Op deze manier kreeg ik toch een beter gevoel over de tijd die ingevuld moest worden.

Een verzameling materialen

Ik richtte een hoekje in met;

  • spelletjes en leesmaterialen op niveau van de leerlingen
  • leesactiviteiten gericht op het automatiseren van letters en woorden
  • werkbladen en woordzoekers voor individuele opdrachten

Heel bewust koos ik voor alleen leesmateriaal, omdat mijn huidige groep best sterk is in rekenen en ik graag het lezen extra aandacht wilde geven. Leesboeken heb ik heel bewust weggelaten, omdat deze de rest van de dag al vaak genoeg aan bod komen.

Een gerichte aanpak op niveau

Op basis van de laatste toets resultaten besloot ik de groep in te delen op niveau. De minst vlotte lezers waren natuurlijk al weggespeeld en ik besloot de kinderen met een M en een V score in duo’s in te delen. Uit ervaring weet ik dat de kinderen met een V score snel geneigd zijn om terug te zakken naar een M of O score en dat wil ik hiermee voorkomen.

Elke ochtend oefen ik met deze tweetallen;

  • het flitsen van letters en woorden met behulp van kaartjes of bijvoorbeeld een Ikearad
  • het oefenen van korte zinnen als voorbereiding op het vlot lezen van teksten

De overige kinderen werken op dit moment zelfstandig met de materialen uit het keuzekastje. Deze materialen verander ik bewust heel vaak. Uiteraard omdat het leesniveau omhoog gaat, maar zeker ook om de interesse vast te houden.

Een routine die zijn vruchten afwerpt

Na een kwartier afwisselend oefenen met de tweetallen, ruimt iedereen alle materialen weer op. We evalueren daarna altijd even kort hoe het ging; welk spelletje heb je gedaan en waar liep je eventueel tegen aan? Zo krijgt ook de groep die minder toezicht van mij heeft, hun verdiende aandacht.

En als alle kinderen weer in de klas zijn na zo’n 20 minuten, gaan we altijd van start met de rekenles. Dit om te voorkomen dat we te lang achter elkaar met lezen bezig zijn. Een beetje afwisseling hierin bevalt heel goed.

De resultaten; meer leesplezier!

Na bijna twee jaar werken met deze aanpak, zie ik duidelijke verbetering in de leesvaardigheid van de vlotte lezers. Maar ook het leesplezier is hierdoor gegroeid, ze hebben zichtbaar meer zelfvertrouwen gekregen!

Het vraagt wel wat voorbereiding, maar het is zeker de moeite waard om deze manier van werken eens uit te proberen in je eigen groep!

Geef een reactie