letterfeest groep 3

Letterfeest in groep 3

De laatste ochtend voor de vakantie hebben we een letterfeest voor groep 3 georganiseerd. Groep 4 mocht helpen bij het begeleiden van de spellen.

In deze blog vertel ik hoe we het letterfeest hebben gevierd.

Grote verrassing
Aangezien groep 3 in een combi-groep zit vonden we het belangrijk dat groep 4 ook een aandeel in het feest zou hebben. De dag voor het letterfeest heb ik groep 4 apart genomen om te vertellen dat we hun hulp nodig hebben bij het organiseren. Ze vonden dit ontzettend leuk en spannend om te doen.

Voor groep 3 moest het natuurlijk nog een grote verrassing blijven. De kinderen hebben heel goed hun mond gehouden. Voor sommige kinderen was dit best lastig, want zij hadden zelfs een zusje in groep 3 zitten. Toch is dit iedereen gelukt!

De ouders hebben we een week van te voren per e-mail op de hoogte gesteld. Zij kregen een uitnodiging voor het letterfeest en de vraag of ze lekkere dingen mee wilden nemen.

De organisatie
Voor de pauze deden we het reguliere programma. Na de pauze zou mijn duo-collega en alle ouders komen om het letterfeest te vieren. Tijdens het buitenspelen van groep 3 hebben we (samen met een paar groep 4 leerlingen) de klas binnen een kwartier feestelijk versierd.

Mijn collega heeft een prachtige rode loper die we mochten lenen; deze hebben we bij de ingang neergelegd. Ook hebben we de klas versierd met vlaggetjes en een tafel feestelijk gedekt met lekkernijen.

Tip! Bij de Jumbo verkopen ze letterkoekjes en bij de Albert Heijn letterchips.

Alle kinderen kregen een pakje drinken met daarop de letterkaart van Lijn 3. Dit bestand kan je vinden in de Lijn 3 Facebookgroep.

Om half 11 kwamen de kinderen binnen; ze waren ontzettend verrast en heel verbaasd. Ook de ouders kwamen langzaam binnendruppelen. Het eerste kwartier mochten de kinderen proeven van al het lekkers en wat drinken.

Tijdens het eten/drinken zou je nog voor kunnen lezen uit een leuk prentenboek rondom letters en lezen:

Na een kwartier begonnen we met het spellencircuit.

Letterfeest in groep 3

Het spellencircuit
We hadden vier spellen rondom letters en woorden bedacht. Bij elk onderdeel stonden kinderen van groep 4 om dit te begeleiden. De ouders mochten met de kinderen langs de spellen lopen.

Nadat de kinderen het spel goed hadden uitgevoerd kregen ze een letter op hun stempelkaart. Deze vier letters samen vormen een woord dat ze moesten raden. Het woord was F-EE-S-T.

Spel 1: Ren je rot
In de gymzaal hingen allerlei letters. Een groep 4 leerling riep een letter en de kinderen moesten hier zo snel mogelijk naar toe rennen.

Spel 2: Woordenrace
De kinderen kregen een letterdoos. Een groep 4 leerling had van te voren een aantal woorden bedacht. Deze moesten de kinderen zo snel als ze konden neerleggen.

Spel 3: Alpha catch
Een groep 4 leerling gooide een balletje met letter naar een kind. De groep 3 leerling moest zeggen welke letter er op de bal stond en er een woord mee bedenken. Klik hier voor meer info.

Spel 4: Lettersoep
De kinderen mochten op het Digibord een spelletje Lettersoep spelen. Hierbij moeten ze de juiste letters aantikken om het aangegeven woord te maken.

Groot succes!
Na 20 minuten was iedereen klaar en weer terug in de klas om het woord te puzzelen. Alle kinderen kregen een gelamineerde letterdiploma (Lijn 3-Malmberg) en natuurlijk een groot applaus. Lang zullen ze lezen, lang zullen ze lezen… in de gloria! Hieperdepiep hoera! 

Het was echt een succes en de kinderen hebben er enorm van genoten. Voor ons als leerkrachten was het ook vrij relax, aangezien de groep 4 kinderen alle spellen mochten begeleiden. Zo hadden we alle tijd om bij de kinderen te kijken.

Organiseren jullie in groep 3 een letterfeest? Hoe doen jullie dit?

stempelkaart letterfeest

BewarenBewaren

BewarenBewarenBewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewarenBewarenBewaren

Auteur:

Linda Willemsen is het gezicht achter klasvanjuflinda.nl en zet zich in voor spelenderwijs ontdekken en leren. Ze werkt drie dagen per week in groep 3/4 op een basisschool in Veenendaal. Daarnaast houdt ze zich bezig met auteurswerk en heeft ze de Master SEN richting gedragsspecialist afgerond.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *