Mijn collega’s in de bovenbouw had ik weleens een lapbook zien maken met hun klas. Als verwerking bij een bepaald thema, of als vervanging van de boekbespreking. Dus waarom niet eentje maken in groep 3?!?!
De basis
Het eerste lapbook dat ik dit jaar met mijn klas maakte, hoorde bij het thema rekenkunst. We hadden in de klas gewerkt over symmetrisch en a-symmetrisch en hebben een symmetrisch lapbook gemaakt. Als basis gebruikten we een groot karton in drie stukken gevouwen.
Een lapbook kun je letterlijk vertalen als een schootboek. Het is een verrijkings- of verwerkingsopdracht waarmee je op een creatieve manier de leerstof kunt verwerken. Dit doe je door middel van tekeningen en tekst, verstopt in envelopjes, achter flapjes en trappetjes, in miniboekjes of welke manier je ook maar bedenken kunt.
Opdrachten
Voor dit lapbook had ik de kinderen diverse opdrachten laten maken voordat de basis er aan te pas kwam. We hebben geoefend met spiegelen, mandala’s gekleurd, voorwerpen op symmetrie gesorteerd en diverse vinders gemaakt. Deze losse onderdelen hebben de kinderen aan de binnenkant van hun lapbook kunnen plakken.
Aan de voorkant mochten ze uit een hele bak foto’s van schilderijen een verdeling maken tussen symmetrisch en a-symmetrisch. Deze hebben ze op een creatieve manier geplakt en verdeeld. Vooral het uitkiezen en beoordelen van de schilderijen bracht erg veel plezier. Zowel de ouders als de kinderen waren tijdens de presentatieavond zeer enthousiast. Het was een explosie van kleur, waarin ieder kind zijn eigen creativiteit en kennis heeft kunnen tonen.


Het volgende lapbook
Dit smaakte naar meer! Deze manier van verwerken beviel me wel. De kinderen zijn gestructureerd en doelbewust bezig en iedereen kan op deze manier met de vergaarde kennis iets moois maken. Ons volgende thema zou gaan over bijen en dus besloot ik een boekje met de klas te maken in de vorm van een honingraat.
Op elke cel van de raat zou iets komen te staan over de levenscyclus van de bij. Eerst keken we Klokhuis over bijen en imkers, lazen boeken en teksten en verzamelden materialen voor een levendige thematafel. Nadat we na een aantal weken alles over bijen wisten, was het tijd om het lapbook te maken.



Aan de slag
Ook bij dit lapbook heb ik een aantal voorbeelden gegeven en vooral ook gestuurd in eigen creativiteit en samenwerking. Zoek iemand op die je kan helpen als je iets niet kunt tekenen of schrijven. Het blanco canvas was de honingraat en de witte flapjes papier. De eigen inbreng van de kinderen werd steeds groter naarmate ze vaker hiermee bezig waren.
Op het digibord had ik verschillende voorbeelden laten zien van lapbooks en wat de mogelijkheden waren. Een aantal opties wilde iedereen graag in z’n raat hebben (zoals het wieletje uit het bijenpakket van de klas van juf Linda), maar verder hebben ze er allemaal hun eigen document van gemaakt.
Deze twee lapbooks waren een verwerking van de informatie over het thema dat we behandelden in de periode daarvoor. Maar ook op het gebied van rekenen en taal/lezen kun je natuurlijk prima een lapbook maken. Denk bijvoorbeeld aan de aan te leren letters, splitsingen en tafels! Mijn plan voor het komende schooljaar is, om een lapbook te maken van het hele jaar. Met daarin alles wat we geleerd hebben in groep 3. Leuk voor ouders en leerlingen om aan het eind van het jaar mee te krijgen!
Inspiratie
Hopelijk heb je door deze blog inspiratie en vooral zin gekregen om met je groep een lapbook te gaan maken in het komende schooljaar. De mogelijkheden zijn eindeloos. Google en Pinterest helpen je ook graag op weg. Er bestaan namelijk genoeg voorbeelden, maar ook leuke sjablonen om jezelf en de kinderen in de klas op gang te helpen. En gaandeweg zal je merken dat je het proces steeds verder los kunt laten en kunt vertrouwen op de creativiteit van de kinderen in je klas en dat van jezelf.
Veel creatief schrijf-, teken-, en knutselplezier!