RALFI lezen voor zwakke lezers

Een belangrijk doel bij het leren lezen is dat kinderen stil kunnen lezen. Zodra de leerling dit kan hoeft hij niet meer in zijn hoofd te hakken en plakken. Er zijn leerlingen bij wie dit leesproces traag gaat, daarom hebben zij extra leesonderwijs nodig. Elke dag moeten alle kinderen minstens 30 minuten lezen. Bij zwakke lezers komt hier nog een keer 15 minuten bovenop. Het is een feit dat kinderen dus leeskilometers moeten maken. Door meer te lezen zal het leesniveau stijgen. Voor zwakke lezers kun je de methode RALFI-lezen inzetten.

Zwakke lezers
Er zijn nogal wat ‘ideeën’ over hoe je om moet gaan met zwakke lezers. Zo vinden mensen dat een kind het beste individueel buiten de groep door een specialist geholpen moet worden. Daarnaast moet je lage doelen stellen om een kind geen faalangst op te leggen.
De meest recente inzichten spreken dit echter tegen! Goed omgaan met zwakke lezers is hoge doelen stellen, herhaling en uitbreiding van leertijd. En de instructie moet binnen heterogene groepen door de eigen leerkracht gegeven worden.

Lees ook: 5 dingen die je niet tegen een moeilijke lezer moet zeggen.

RALFI
Kinderen die de spellende leeshandeling beheersen, maar langdurig veel te traag lezen komen in aanmerking voor RALFI lezen. Hierbij leest een groepje kinderen samen met de leerkracht minimaal vier keer in de week een relatief moeilijke tekst. De teksten sluiten aan bij de belevingswereld van de kinderen. Je kunt hiervoor gewoon de leesboeken uit de klas gebruiken. Ook kun je ervoor kiezen om teksten uit informatieboeken in te zetten.

RALFI lezen voor zwakke lezers

De letter R
De eerste letter staat voor ‘Repeated’ oftewel ‘herhaling’. Door het herhaald lezen van een tekst gaan kinderen vloeiender lezen. Hierbij moet de tekst minimaal vier keer (het liefst vijf keer) gelezen worden op verschillende dagen.

De letter A
De tweede letter staat voor ‘Assisted’ oftewel kinderen worden ondersteund bij het lezen. Hierdoor wordt het lezen vergemakkelijkt en doen ze succeservaringen op. Dit kan door voorlezen, koorlezen en duolezen.

De letter L
De derde letter staat voor ‘Level’ oftewel de teksten moeten aansluiten bij de leeftijd en belevingswereld van de kinderen. Daarbij moeten de teksten wel een hoog technisch niveau hebben.

De letter F
De vierde letter staat voor ‘Feedback’ oftewel door directe feedback leren de kinderen de fout gelezen woorden niet verkeerd aan. Hierbij is het dus belangrijk dat de leerkracht zoveel mogelijk fouten moet voorkomen door het voor te zeggen. Wanneer er veel fouten gemaakt worden herhaalt de leerkracht de zin en het kind zegt dit na. Positieve feedback is nog veel belangrijker! Het gaat om de successen van het kind.

De letter I
De vijfde letter staat voor ‘Interactie’ oftewel wees enthousiast en interactief tijdens en na het voorlezen.  Dit is vooral belangrijk bij de eerste sessie. De letter staat ook voor ‘Instructie’ oftewel niet oefenen op woordniveau. Het voorlezen en voorzeggen staat centraal.

Woordenschat
Het is belangrijk dat de kinderen de tekst goed begrijpen. Dit kan alleen als je de moeilijke woorden bespreekt. Dit kun je doen aan de hand van de CUVAR methode.
CU = context en uitleg. De betekenis van het woord wordt aan de hand van het verhaal uitgelegd. Dit doe je in les 1.
V =variatie. De leerkracht zegt het woord binnen verschillende contexten. Dit doe je in les 2 en 3.
A = aanvulzin. Je geeft het begin van een zin waarbij de kinderen de zin moeten nazeggen en aanvullen. Bijvoorbeeld: ‘Het is winterweer, omdat….’ Dit doe je in les 4 en 5.
R = registratie. De leerkracht of leerling schrijf het woord op. Iedereen keer als hij het woord in een zin gebruikt komt er een streepje achter het woord.

Meer informatie over het werken aan de woordenschat? Lees dan mijn review over het boek ‘Op woordenjacht’. 

Resultaat
Het RALFI lezen staat goed bekend. Uit onderzoek blijkt dat 85% van de kinderen twee AVI instructieniveau vooruit gaan binnen zes maanden! Geef dus niet te snel op, wanneer je nog geen resultaat ziet. Dit betekent juist meer oefenen. Houd je ook aan de regels, anders werkt het niet.

Tips

  • Wil je zelf aan de slag met RALFI lezen? Lees dan deze handleiding, dan weet je zeker dat je alles op de juiste manier doet!
  • Laat kinderen niet voor de eerste sessie thuis oefenen met RALFI. Ouders weten niet hoe RALFI in elkaar zit en laten de kinderen gewoon de tekst voorlezen. Hierdoor leren de kinderen de woorden fout aan en dit maakt ze onzeker.
  • Schrijf moeilijke woorden in een kader onder de tekst. (Net als bij Nieuwsbegrip) Dit mogen 6 a 10 woorden zijn.
  • Zoek de betekenis van moeilijke woorden op in een kinderwoordenboek!
  • Inspiratie nodig voor teksten? Kijk eens op docukit.nl.

Auteur:

Linda Willemsen is het gezicht achter klasvanjuflinda.nl en zet zich in voor spelenderwijs ontdekken en leren. Ze werkt drie dagen per week in groep 3/4 op een kleine basisschool in Veenendaal. Daarnaast houdt ze zich bezig met auteurswerk en volgt ze de opleiding Master SEN richting gedragsspecialist.

2 gedachtes over “RALFI lezen voor zwakke lezers

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *