Review: Van de wal in de sloot

Een paar weken geleden liet ik jullie kennismaken met het spel ‘Dienaren van de koning‘ uit de methode ‘Met sprongen vooruit’. Vandaag wil ik vertellen over een een ander spel dat geschikt is voor groep 3/4, namelijk ‘Van de wal in de sloot’. Dit is een rekenspel voor kinderen vanaf 7 jaar, maar uiteraard kun je als leerkracht zelf het beste inschatten of het iets is voor jouw groep. In dit artikel vertel ik je meer over het spel en geef ik ideeën hoe je binnen het spel kunt differentiëren.

Dit spel heb ik gekregen. Lees hierover ook mijn disclaimer.

<strongrel=”nofollow”>Van de wal in de sloot
Het spel bestaat uit een speelbord, vier dobbelstenen met zes-, acht-, twaalf- en twintigvlak, een dobbelbeker en 15 rode en gele kikkers. Alle materialen zitten in een zacht vilten tasje. Het doel van het spel is zoveel mogelijk rijen van drie kikkers in dezelfde kleur maken. Hiervoor moeten de kinderen sommen oplossen en oefenen ze spelenderwijs optellen en aftrekken tot en met 46.

Het spel speel je met twee spelers. De ene speler speelt met de rode en de andere speler speelt met de gele kikkers. De jongste speler begint en gooit met de vier dobbelstenen. Door de getallen van de worp bij elkaar op te tellen en/of af te trekken, maakt deze speler een getal kleiner of gelijk aan 30. De speler legt een kikker in het vakje waar het getal met de uitkomst op staat. Nu gooit de andere speler met de dobbelstenen en bepaalt welk getal in de sloot hij wil bezetten. Degene met de meeste rijtjes van drie kikkers in dezelfde kleur, is de winnaar.

Review: Van de wal in de sloot

In de praktijk
In groep 3 zijn we op dit moment voornamelijk bezig met het optellen en aftrekken tot en met 20, dus rekenen tot en met 46 is nog wel een beetje lastig voor de meeste kinderen. Ik denk dat het voor groep 4 al veel makkelijker is, maar het spel biedt genoeg mogelijkheden om te differentiëren. Met de kinderen heb ik afgesproken dat ze de vakjes tot en met 20 mogen vullen en ik laat ze alleen met de blauwe, rode en groene dobbelsteen gooien. Aan het einde van groep 3 kunnen we het dan uitbreiden naar 25 en vanaf begin groep 4 is het een leuke uitdaging om tot en met vakje 30 te rekenen. Je zou er dan ook nog voor kunnen kiezen om alleen de groene, gele en blauwe dobbelsteen te gebruiken. Halverwege groep 4 kun je spel nog moeilijker maken door het vermenigvuldigen ook toe te laten staan. Vanaf groep 5 zou je dit weer kunnen uitbreiden met delen, genoeg mogelijkheden dus!

De kinderen vinden het een erg leuk spel en genieten ervan om zelf sommetjes te mogen bedenken. Ze leren op deze manier spelenderwijs optellen en aftrekken en hierdoor wordt het rekenonderwijs nog spannender en uitdagender. Het spel is afgeleid van ‘vier op een rij’, dus de meeste kinderen hadden de spelregels snel door. Ze kunnen het dan ook prima zonder begeleiding van de leerkracht spelen.

Bestelinformatie
Wil je het spel ‘Van de wal in de sloot‘ ook aanschaffen? Het is te koop op de website van ‘Met sprongen vooruit’ en kost € 19,50.
Wist je dat je ook een cursus kunt volgen om meer inzicht te krijgen in de rekenlijnen en om praktische handvatten en direct inzetbare didactische tips te krijgen om rekenonderwijs spelenderwijs aan te bieden?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *