Menukaart schrijven

Wij kiezen er bewust voor om groep 3 ook elke ochtend en middag in de hoeken te laten spelen. Van de zes keer mogen ze drie hoeken naar keuze doen en daarnaast doen ze drie ‘moetwerkjes’. Dit is altijd een knutselopdracht, een taalopdracht en een rekenopdracht. Tijdens het thema ‘Eten en drinken’ hebben de kinderen als taalopdracht een menukaart gemaakt.

We hebben van internet plaatjes met gerechten uitgeprint, onder de gerechten stonden de namen vermeld. We hebben met de kinderen besproken wat het verschil is tussen voor-, hoofd- en nagerecht en daarna konden de kinderen aan de slag om een menukaart te knutselen. Ze kozen voor elke gang verschillende gerechten en schreven de naam eronder. De menukaart mochten ze ook in het restaurant (themahoek) neerleggen, zodat deze ook gebruikt kon worden.

Tijdens deze opdracht werkten de kinderen aan verschillende leerdoelen. Ze hebben de begrippen voorgerecht, hoofdgerecht en nagerecht geleerd en hebben daarnaast het schrijven geoefend.

Ook leuk:
Staafdiagram maken met bakkersproducten.
Menukaart voor in het restaurant (themahoek).
Splitsen tot 10 met boodschappen.

menukaart-maken-2

Geplaatst in: Taal

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *