Poffertjes bakken onder de taalles

In groep 3/4 proberen we steeds meer los te komen van de methode en te werken met de leerlijnen. Van te voren kijk ik naar de doelen die de komende weken aan bod komen. Ik bekijk de lessen en bedenk hoe ik dit wil aanleren. Soms geef ik gewoon de taalles uit het boek en weer een andere keer bouw ik de les helemaal om. In de taalles van vorige week moesten de kinderen van groep 4 zelf een recept schrijven. Het doel volgens de taalmethode was kennismaken met recepten. Maar je kunt hier natuurlijk een les van maken waarbij veel meer doelen aan bod komen.

Een recept schrijven
In de klas hebben we een pannenkoekenrestaurant gemaakt, dus ik kwam al snel op het idee om hier iets mee te doen. Een tijdje terug vond ik in de kringloop een poffertjespan, dus ik besloot om samen met de kinderen poffertjes te gaan bakken.

Ik heb alle ingrediënten gekocht bij de supermarkt, een recept opgezocht op internet en de hoeveelheden op de ingrediënten geschreven. Aan de hand hiervan heb ik met de kinderen een gesprek gevoerd. Wat denken jullie dat we gaan maken? Hoe ziet een recept eruit? Wat is de opbouw? Wat moet er allemaal in een recept staan? Stap voor stap hebben we de benodigde ingrediënten opgeschreven.

Niet alleen taaldoelen, maar ook de rekendoelen kwamen hierbij aan bod. Waar staat een snufje, gram of ml voor? En wat wordt er bedoeld met tl of el in een recept?

Recept poffertjes

Aan de slag
Nadat we alle ingrediënten hadden opgeschreven konden we aan de slag met de bereidingswijze. Ik noemde steeds een stap en deze werd opgeschreven. We begonnen met ‘Schenk de melk in de mengkom’. Nadat de kinderen dit hadden opgeschreven deden we dit ook echt. Hierbij moesten de kinderen eerst nadenken hoe we 400 ml konden afmeten. Ik heb vervolgens de groep in tweeën gesplitst en twee mengkommen klaargezet. Op deze manier konden de kinderen vaker aan de beurt komen. Tegelijkertijd werkten we aan de woordenschat, wat is een maatbeker? En een garde?

Wil je meer weten over thematisch werken en spelenderwijs leren? Bekijk dan mijn E-book ‘Spelenderwijs leren in groep 3‘.

Recept poffertjes

Steeds noemde ik de volgende stap en schreven de kinderen deze op. De kinderen hebben alles zelf gemeten en gewogen. Zelfs het open breken van de eieren hebben ze gedaan. De kinderen genoten er echt van en riepen steeds maar hoe leuk dit was. Natuurlijk wordt er hier en daar wat geknoeid, maar de kinderen kunnen dit prima zelf weer opruimen.

Nadat we twee volle mengkommen met beslag hadden gemaakt kon het bakken gaan beginnen. De kinderen mochten in de gaten houden of de poffertjes al omgedraaid mochten worden, deden dit vervolgens ook en brachten trots de poffertjes rond door de school.

Recept poffertjes

Ik heb het geluk dat ik op donderdag een tweede leerkracht in de klas heb, maar je kunt deze activiteit in kleine groepjes ook heel goed door een onderwijsassistent of stagiaire laten uitvoeren. Ik vond het echt een geslaagde les. Door deze les zo praktisch aan te bieden blijft het veel beter beklijven dan dat ik de kinderen een recept uit een kookboek had laten overschrijven. Het kost meer voorbereiding om op deze manier met je taaldoelen om te gaan, maar het maakt het lesgeven en leren zoveel leuker!

De kinderen hebben het recept op dit werkblad geschreven.

Auteur:

Linda Willemsen is het gezicht achter klasvanjuflinda.nl en zet zich in voor spelenderwijs ontdekken en leren. Ze werkt drie dagen per week in groep 3/4 op een basisschool in Veenendaal. Daarnaast houdt ze zich bezig met auteurswerk en heeft ze de Master SEN richting gedragsspecialist afgerond.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *