Je bekijkt nu Themahoek de boswachter

Themahoek de boswachter

Het thema van de Kinderboekenweek 2022 was Gi-ga-groen. Binnen onze school besteden we altijd veel aandacht aan de Kinderboekenweek. Dit jaar maakten we er een heel thema van, we combineerden het met ons schoolbrede thema ‘Planten’ dat op de planning stond.

Doelen

Voor groep 3 staan er in de leerlijn mooie doelen wat betreft dit thema:

  • Ik weet wat loofbomen en naaldbomen zijn. Ik ken een paar paddenstoelen.
  • Ik ken een aantal insecten en ik ken een aantal vogels en dieren die in het bos leven.
  • Ik kan enkele diersporen herkennen.

Hoe passend zijn deze doelen? We besluiten een boshoek in te richten. De leerkracht zorgt ervoor dat de basis van de themahoek aanwezig is. Denk aan: van dozen een boom nieten, kleden op de grond leggen en de groen-bruine slingers ophangen. De ideeën voor de inrichting bedenken we natuurlijk samen met de kinderen. Dit ontstaat geleidelijk.

Inrichten van de themahoek

Eerst brainstormen we over hoe het eruit moet komen te zien en wat we nodig hebben. Op het bord maken we een lijst met allerlei dingen die niet mogen ontbreken in het bos. Dan gaan we aan de slag: we maken eekhoorns, egels, een vos, enzovoort. Kinderen verven de boomstammen, anderen maken de takken. Alle kinderen hebben in ieder geval één knutseltaak gedaan.

Om de hoek niet alleen maar een bos te laten zijn, maar ook verschillende spelmogelijkheden te bieden gebruiken we het themahoekpakket over de boswachter. Dit is een uitgebreid pakket met diverse handvatten om het spel te structureren en te verdiepen. De materialen zien er aantrekkelijk uit en zijn heel goed te gebruiken.

Verschillende vakken worden in het spel geïntegreerd. Zo is er een taakbeschrijving van de boswachter, een logboek, een speurspel, diersporen om te onderzoeken. Ook is er veel ruimte voor eigen invulling door middel van lege woordkaarten, enzovoort. Ook zitten er een paar prachtige dierenposters bij voor het speurspel.

Het spel kan beginnen!

Het bos is klaar, het kantoor van de boswachter is ingericht, het spel kan beginnen! De kinderen spelen met veel enthousiasme en betrokkenheid in het bos. Natuurlijk wil iedereen de boswachter zijn. Maar ook voor de bezoekers van het bos is er veel te doen.

We gebruiken de rollenkaarten die in het pakket zitten. Halverwege wordt er dan van rol gewisseld. Zo verloopt het spel soepel. De boswachter houdt goed toezicht, verzorgt de dieren, let op of de honden aan de lijn lopen en zorgen ook goed voor de bomen. Het logboek geeft de boswachter een mooie ondersteuning bij het spel.

De bezoekers zijn druk met het opsporen van bodembeestjes. Wat een enorm leuke activiteit vinden ze dat. Met een loep speuren ze naar de bodemdiertjes die op hun speurkaart staan, deze kruisen ze aan op het blad. In de klas vertellen ze welke bodemdiertjes ze gevonden hebben.

Doelen

Terug naar de doelen uit de leerlijn. Voor de meeste doelen hebben we materiaal van KlasvanjufLinda gebruikt. Zo hebben we voor de lessen over bomen de leesteksten over de verschillende soorten bomen gebruikt.

In de lessen over de paddenstoel hebben we onder anderen de levenscyclus van de paddenstoel behandeld. De dierensporen kwamen in het spel terug, net als de verschillende dieren en vogels in het bos. De verschillende pakketten bevatten veel informatie en zijn gemakkelijk te gebruiken, dus echt aan te raden!

Geef een reactie