Je bekijkt nu Leesteksten over bomen (in de herfst)

Leesteksten over bomen (in de herfst)

De herfst biedt volop mogelijkheden om kinderen spelenderwijs te laten leren over de natuur. In deze blog geef ik je tips en suggesties om met mijn leesteksten over bomen te werken. Deze teksten zijn speciaal geschreven voor kinderen van groep 3 en sluiten perfect aan bij hun belevingswereld.

1. Loofbomen en naaldbomen

Een van de teksten gaat over het verschil tussen loof- en naaldbomen. Kinderen leren dat loofbomen, zoals de eik en de berk, hun bladeren verliezen in de herfst, terwijl naaldbomen, zoals de den, hun naalden behouden. Dit is vaak nieuw voor kinderen en meteen een mooie ingang om te ontdekken welke bomen in de omgeving te zien zijn.

  • Ga op een herfstwandeling met de kinderen en laat ze bladeren verzamelen van zowel loof- als naaldbomen.
  • In de klas kunnen ze deze bladeren sorteren en op een groot vel plakken, waarbij ze proberen te achterhalen van welke boom het blad afkomstig is.
  • Gebruik de teksten als basis voor een klassengesprek: wat is het verschil tussen loof- en naaldbomen, en waarom verliezen sommige bomen hun bladeren?

2. De belangrijke functie van bladeren

In een andere tekst leren kinderen dat bladeren niet alleen voeding voor de boom maken, maar ook zuurstof voor mensen en dieren. Zonder bladeren zou er geen zuurstof zijn – en dat maakt het een onmisbaar onderdeel van onze leefomgeving.

  • Laat de kinderen een blad van dichtbij bestuderen en samen de onderdelen benoemen, zoals de nerven en de bladsteel.
  • Kunnen ze uitleggen wat deze onderdelen doen? Wat gebeurt er bijvoorbeeld als een blad geen voeding meer krijgt?
  • Maak samen een visueel overzicht van hoe een blad de boom helpt groeien en tegelijkertijd zuurstof maakt voor ons.

3. Herfstkleuren

Wie houdt er nou niet van de kleuren van de herfst? In de teksten gaat het ook over hoe bladeren van groen naar geel, rood en bruin veranderen voordat ze van de boom vallen.

  • Laat de kinderen bladeren verzamelen in verschillende kleuren en vormen. In de klas kunnen ze deze gebruiken om hun eigen ‘herfstboom’ te maken op een groot vel papier.
  • Terwijl ze bezig zijn, kun je de tekst voorlezen over hoe bladeren van kleur veranderen. Zo koppel je hun creatieve werk aan nieuwe kennis.

4. Jaarringen en boomstammen

In de teksten leren kinderen ook over jaarringen in boomstammen. Hoe bijzonder dat je aan de jaarringen van een boom kunt zien hoe oud hij is en hoe het weer in bepaalde jaren was. Brede jaarringen betekenen een goed jaar, smalle ringen wijzen op droogte of kou.

  • Laat de kinderen een eigen ‘boomstam’ tekenen waarbij ze elk jaar een andere jaarring toevoegen. Bij elke jaarring kunnen ze bedenken of het een goed of slecht jaar was voor de boom.
  • Neem tijdens een boswandeling een kijkje naar de stammen van omgevallen bomen. Kunnen de kinderen de ringen zien? Wat denken ze dat die ringen vertellen?

5. Weetjes over bomen

In de teksten komen ook specifieke bomen aan bod, zoals de eik, berk en kastanjeboom. Wist je bijvoorbeeld dat een eikel de vrucht is van de eik, of dat kastanjes in een stekelige bolster groeien? Deze kleine weetjes vinden kinderen altijd leuk om te leren.

  • Organiseer een leuke bomenquiz waarbij de kinderen moeten raden van welke boom bepaalde bladeren, vruchten of zaden afkomstig zijn. Wie kan de meeste bomen herkennen?
  • Verbind de quiz aan de tekst: laat kinderen na afloop nog eens rustig lezen over de verschillende bomen en hun vruchten.

De leesteksten in de klas

Met de leesteksten rondom bomen kun je kinderen op een speelse manier laten kennismaken met de natuur om hen heen. Ze zijn ideaal voor zelfstandig lezen, maar ook voor klassikale opdrachten en gesprekken. Combineer de teksten met activiteiten zoals bladeren verzamelen, knutselen of een quiz, en je hebt een compleet herfstproject waar de kinderen nog lang over zullen napraten.

Heb je interesse in deze teksten? Je kunt ze bestellen in mijn webshop en meteen gebruiken in je lessen! Ze vormen een mooie aanvulling op het thematisch werken in groep 3.

Linda Willemsen

Linda Willemsen is het gezicht achter klasvanjuflinda.nl en zet zich in voor spelenderwijs ontdekken en leren. Daarnaast houdt ze zich bezig met auteurswerk en zorgt sinds oktober 2018 met veel liefde voor haar babydochter.

Geef een reactie