Je bekijkt nu Wat te doen als een hoek niet loopt?

Wat te doen als een hoek niet loopt?

Het klinkt zo mooi in theorie: kinderen spelen betrokken en leren spelenderwijs in de themahoek. Maar soms loopt het in de praktijk anders. Je hebt de hoek ingericht, materialen klaargezet en zelfs een plan bedacht… en toch gebeurt er weinig. Kinderen verliezen hun interesse of gebruiken de hoek anders dan je hoopte.

Herkenbaar? Je bent niet de enige. Het goede nieuws: er zijn simpele manieren om zo’n hoek weer nieuw leven in te blazen.

Kijk eerst: waar ligt het aan?

Voor je dozen vol nieuwe materialen aansleept of het hele thema omgooit, helpt het om even stil te staan en te observeren. Sluit de hoek echt aan bij de belevingswereld van de kinderen? Zijn de materialen uitnodigend en duidelijk te gebruiken?

Of hebben kinderen misschien te weinig taal en ideeën om het spel vorm te geven? Een hoek die niet loopt, zegt vaak meer over de aansluiting of de inspiratie dan over de hoek zelf.

Voeg nieuwe prikkels toe

Soms is er maar een klein zetje nodig om kinderen weer enthousiast te maken. Een weegschaal en prijskaartjes in de supermarkt kunnen ineens nieuw spel oproepen. Een dierenartshoek wordt veel aantrekkelijker als er ook een wachtkamer met folders of afsprakenkaartjes is.

En in de bouwhoek kan een simpele opdrachtkaart “Bouw een brug waar een auto overheen kan” kinderen net dat extra doel geven.


Breng taal binnen

Veel hoeken lopen stroef omdat kinderen de taal missen om het spel te verdiepen. Hier kun jij als leerkracht een rol spelen. Lees samen in de kring een korte tekst of prentenboek over het thema, bespreek welke rollen er zijn en wat iemand in die rol zegt.

Een dokter die zegt: “Ik schrijf een recept voor je uit” klinkt heel anders dan alleen “Je bent beter.” Hang desnoods voorbeeldzinnen of pictogrammen in de hoek, zodat kinderen houvast hebben tijdens hun spel.

Betrek de kinderen

Een hoek wordt pas echt van betekenis als kinderen er zelf iets van mogen maken. Vraag ze wat er volgens hen mist of hoe de hoek echter kan worden. Je zult zien dat ze vaak verrassende ideeën hebben: een klantenkaart voor de supermarkt, een röntgenfoto bij de dokter of een stempelkaart bij de ijssalon.

Als kinderen ook materialen van thuis mogen meenemen, voelen ze nog meer eigenaarschap.

Tot slot

Dat een hoek niet meteen loopt, is volkomen normaal. Zie het niet als een mislukking, maar als een kans om opnieuw te kijken en samen te onderzoeken wat er nodig is.

Met een kleine aanpassing, wat extra taal of meer betrokkenheid verander je een ‘dode hoek’ weer in een plek waar spel, leren en plezier volop tot bloei komen.

Wil je hier dieper in duiken?

In mijn cursus ‘Hoekenwerk in groep 3’ leg ik je stap voor stap uit hoe je met thematisch werken aan de slag kunt gaan. Je krijgt praktische voorbeelden, downloads en ideeën die je meteen kunt toepassen.

Linda Willemsen

Linda Willemsen is het gezicht achter klasvanjuflinda.nl en zet zich in voor spelenderwijs ontdekken en leren. Daarnaast houdt ze zich bezig met auteurswerk en zorgt sinds oktober 2018 met veel liefde voor haar babydochter.

Geef een reactie