Tijdens een cursus hoorde ik van een collega over ‘literatuurkringen’. Uit onderzoek is gebleken dat de leesbetrokkenheid, het leesbegrip en het kritisch denken van de leerlingen wordt bevorderd door het toepassen van literatuurkringen. Lees hier het onderzoek van Nina Lievers.
Wat zijn literatuurkringen?
Literatuurkringen passen in het programma van begrijpend lezen, omdat verschillende leesstrategieën wekelijks door de leerlingen zelf worden geoefend in kleine groepen.
Rollen
Elke leerling vervult in de literatuurkringen een rol. Rollen zijn bijvoorbeeld: discussieleider, samenvatter, illustrator en verbinder. De rol van de leerkracht is niet een statische rol, maar een actieve. Er wordt geluisterd naar de leerlingen, tips gegeven, aanwijzingen om de discussies in de kleine groepen te verbeteren enzovoort. Voor de leeszwakke leerlingen zijn er veel mogelijkheden om op hetzelfde niveau als de overige leerlingen mee te doen met begrijpend lezen. Elke keer wisselen de leerlingen van rol.
Kerndoelen
Literatuurkringen voldoen aan de kerndoelen begrijpend lezen. Het is geen methode, maar een methodiek om gedurende het schooljaar meerdere malen in te zetten. Het begrijpend leesonderwijs krijgt met behulp van literatuurkringen meer uitdaging en bieden zo een waardevolle bijdrage aan goed begrijpend leesonderwijs.
Bekijk onderstaand filmpje (in het Engels) en krijg een goed beeld van de literatuurkringen.
Informatie
Meer informatie rondom literatuurkringen vind je op deze website.
Praktische informatie vind je in dit boek.
Op Pinterest vind je ook heel veel informatie.
In Amerika wordt deze werkvorm al heel veel ingezet. In Nederland is het nog vrij onbekend. Vandaar dat er in het Nederlands weinig informatie te vinden is.
Heb jij ervaring met literatuurkringen en zou je er over willen vertellen? Mail me dan of reageer op dit bericht!