Je bekijkt nu Een camping in de klas

Een camping in de klas

Na de meivakantie zullen er wellicht sommige kinderen hebben gekampeerd. En in de zomervakantie zullen er ook kinderen gaan kamperen. Een camping in de klas zal de kinderen in deze periode dan ook zeker aanspreken. In deze blog lees je tips hoe je een camping in de klas kunt maken.

Een camping

Door samen met de kinderen een camping op te richten oefenen de kinderen spelenderwijs diverse doelen rondom het leren lezen, schrijven en rekenen. Ze gaan bijvoorbeeld aan de slag met het inrichten van de camping, het maken van een reservering en het organiseren van excursies.

Maar tijdens het spelen oefenen ze ook hun woordenschat, mondelinge taalontwikkeling en allerlei vaardigheden rondom de sociaal emotionele ontwikkeling.

Een andere juf Linda (@juflindaonderbouw) heeft op haar Instagram ervaringen met de camping gedeeld.

Hoe begin je met het inrichten van de camping?

In de klas staat een grote rugzak, een tent en een slaapzak. Van wie zouden deze spullen kunnen zijn? Waar gaat deze persoon heen? Bij de rugzak ligt een briefje. De spullen zijn van een kampeerder die op doorreis is. Zou hij in het klaslokaal kunnen overnachten?

De leerkracht voert een gesprek met de kinderen. Op welke plekken kun je overnachten? Waar slaap je in een tent? Al snel komt de klas op het idee om een camping te maken. Maak met de kinderen een lijst; wat willen we leren? Bijvoorbeeld:

  • Hoe ziet een camping eruit?
  • Wat zijn de taken van een beheerder?
  • Wat kun je doen op een camping?

Op internet, waaronder Schooltv, zijn verschillende (informatieve) filmpjes over kamperen te vinden. Je kunt ook informatieboeken gebruiken. Deel dit met de kinderen, laat de kinderen aantekeningen maken en bespreek de informatie na. Misschien kun je een bezoek brengen aan een camping of vragen of je wat foto’s mag maken om die in de klas te laten zien. Vervolgens kunnen de kinderen een start maken met het inrichten van de camping. Ze maken een plattegrond en bedenken welke spullen er nodig zijn.

In het themahoekpakket over de camping vind je allerlei posters die je bij de inrichting kunt gebruiken. Als decoratie is de vlaggenlijn heel leuk. Ook kun je de naamborden gebruiken. Deze kun je gebruiken om bijvoorbeeld een wasserette of een campingwinkel in te richten.

Wat kunnen de kinderen doen?

De kinderen gaan aan de slag met de inrichting van de camping. Allereerst denken ze na over de plattegrond. Iedere camping heeft een plattegrond. Door hier over na te denken, kunnen de kinderen al op ideeën komen.

Als de kinderen in hun spel op vakantie gaan, moeten zij eerst hun koffer inpakken. In het pakket zit een inpaklijst die de kinderen hierbij kunnen gebruiken. Eenmaal op de camping aangekomen moeten ze inchecken. Hierbij wordt natuurlijk een inschrijfformulier gebruikt. Hoeveel nachten wordt er gekampeerd? Op welke kampeerplek? Wat kost een nacht? Gaat er ook een hond mee?

Op de camping is vaak ook van alles te doen. De kinderen kunnen excursies organiseren. Bijvoorbeeld sterren kijken, een kano huren of vissen. Hierbij kun je de kinderen ook zelf materialen laten maken. Bijvoorbeeld een sterrenwand voor het sterren kijken, geknutselde vissen en plaatjes van kriebelbeestjes om in een bak zand te verstoppen. Als excursie met de boswachter kun je de kinderen een natuurfilmpje laten kijken of laten luisteren naar een cd met natuurgeluiden.

Spelenderwijs oefenen de kinderen met allerlei doelen, zoals met geldrekenen, het maken en lezen van plattegronden, klokkijken (hoe laat is de excursie?) en het ontwerpen van flyers.

Wat vind je in het themahoekpakket?

  • naambord + slinger
  • openingstijden
  • labels
  • prijslijsten
  • naamborden
  • reclameposters
  • poster ‘hoe was je je handen?’
  • plattegrond
  • inschrijfformulier
  • inpaklijst
  • rollenkaarten
  • materialen om excursies te organiseren

Klik hier voor het themahoekpakket rondom de camping.

Wil je ook aan de slag met thematisch werken en spelen in hoeken? Tijdens mijn online cursus ‘Hoekenwerk in groep 3’ krijg je alle ins en outs om hier doelgericht mee aan de slag te gaan.

Wist je dat er bij het thema zomer nog veel meer materialen zijn? Zoals leesteksten, themahoekpakketten en spellen.

Laura Manten

Laura Manten heeft na de pabo de Master EN richting gedragsspecialist afgerond en wil zich graag blijven ontwikkelen. Momenteel is ze leerkracht van groep 3/4. Ze vindt het belangrijk betekenisvol les te geven en houdt zich bezig met spelend leren en werkt met betekenisvolle thema's. Op haar Instagram @juflauramanten deelt ze ideeën rondom deze onderwerpen.

Geef een reactie