Hoe help je kinderen bij het concentreren?

Hoe help je kinderen om zich te concentreren?

Hebben jouw leerlingen moeite met het zich focussen of concentreren op hun werk? Merk je tijdens de leswisselingen veel onrust? Sta je zelf gespannen voor de klas? Dan is het een goed idee om eens te bedenken hoe je het onderwijs in de klas vormgeeft. Ben je zelf onrustig door alle drukte dan zullen de leerlingen dit gedrag overnemen. Tijd dus voor wat meer ontspanning en rustmomenten. In deze blog leg ik uit hoe je kinderen kunt helpen bij het concentreren.

Dit artikel is geschreven in samenwerking met Luister!Oren.

Kinderen krijgen teveel prikkels
De afgelopen jaren merk ik dat de kinderen onrustiger op school komen. Voor schooltijd worden er al allerlei computerspelletjes gespeeld of televisieprogramma’s gekeken. En op een vrije schooldag spelen veel kinderen liever op de tablet, dan dat ze naar buiten gaan.

Wanneer kinderen computerspelletjes spelen of televisie kijken dan staan de hersenen continu ‘aan’. Ze worden namelijk overspoeld door informatie die verwerkt moet worden. Deze prikkelverwerking stopt niet als de kinderen de televisie of tablet uitzetten. Wanneer kinderen dus op school komen moet het televisieprogramma van voor schooltijd nog tijdens de les verwerkt worden.

Maar ook school biedt enorm veel prikkels. Denk aan tekeningen die aan de muur hangen, filmpjes kijken op het digibord, stoeien met een medeleerling, auto’s die door de straat rijden en de juf die moeilijke sommen uitlegt. Zeker voor temperamentvolle kinderen kan dit een enorme belasting zijn.

Rustmomenten in de klas
Voor de kinderen is het wenselijk om meer rustmomenten gedurende de dag in te plannen. Natuurlijk geldt dit voor de ouders (geen elektronica voor schooltijd), maar ook op school kun je de kinderen hierin tegemoetkomen. Door een rustmoment in te lassen hoeven de kinderen even niets. Ze kunnen oude informatie verwerken, even pauze nemen van het denken en zich opladen voor een nieuwe taak.

Hoe help je kinderen bij het concentreren?

Maar hoe doe je dit precies, rustmomenten creëren?

Inrichting van het klaslokaal
Kijk eens kritisch naar de muren in het klaslokaal. Straalt het rust uit of leidt het juist tot teveel prikkels? Dit geldt ook voor alle kasten en planken. Richt je daarnaast op de plekken van de kinderen. Welke kinderen kunnen eigenlijk niet naast elkaar zitten? Welke kinderen hebben snel last van prikkels en kunnen beter in de buurt van de leerkracht zitten?

Ik heb een combinatiegroep en hierdoor is het nooit helemaal stil. Ik ben altijd wel bezig met een groep instructie geven. Sommige kinderen zijn hier aan gewend, maar anderen vinden het moeilijk om zich goed te focussen. Ik geef kinderen de gelegenheid om aan een tafel achter in de klas of op de gang te werken. Ook heb ik koptelefoons in de klas die de kinderen kunnen gebruiken.

Zet het leermiddel Luister!Oren in
Wil je eens wat anders dan een bewegingsspelletje of -liedje? Verdiep je dan eens in het leermiddel Luister!Oren. In Engeland, maar ook in Nederland steeds meer, werken al veel scholen ermee. Ruim 20.000 kinderen worden wekelijks geïnspireerd om 1 minuut geconcentreerd naar een geluidsfragment te luisteren. Het is een heel krachtig focusmoment om te gebruiken aan het begin van de dag, als overgang van het ene vak naar het andere vak of als kinderen tot rust moeten komen.

Luister!Oren is een klassikaal leermiddel in de vorm van een luister-app dat kinderen helpt hun creativiteit en leerprestaties te ontwikkelen. De app bevat diverse geluidsfragmenten met per fragment open vragen, informatie en lesmaterialen. De fragmenten zijn heel divers en aansprekend voor de kinderen en leerkrachten. Van klassieke muziek tot sport, van straat(muziek)opnames tot natuur. De fragmenten zijn herkenbaar en verwonderend.

Wat ik zelf zo fijn vind is dat het luister- en bespreekmoment maar heel kort hoeft te duren en toch een grote opbrengst heeft. Maar heb je meer tijd over dan is het ontzettend leuk om wat langer bij het geluidsfragment stil te staan. Je kunt er dus 5 minuten mee bezig zijn, maar ook makkelijk een half uur. Net wat je wilt en jouw groep nodig heeft.

Ik ben heel benieuwd hoe jij tijdens de lessen de kinderen rustmomenten aanbiedt.

Auteur:

Linda Willemsen is het gezicht achter klasvanjuflinda.nl en zet zich in voor spelenderwijs ontdekken en leren. Ze werkt drie dagen per week in groep 3/4 op een basisschool in Veenendaal. Daarnaast houdt ze zich bezig met auteurswerk en heeft ze de Master SEN richting gedragsspecialist afgerond.

3 gedachten over “Hoe help je kinderen om zich te concentreren?

  1. C D schreef:

    Hallo Linda,

    Ik geef les in groep 5/6 in een daltonschool in België. Ik doe dit ondertussen 5 jaar. Maar ik begin meer en meer te ontdekken dat een combinatiegroep niet gemakkelijk is. Dit jaar is groep 5 een heel zwakke groep. Waardoor het extra moeilijk is. De groepen krijgen aparte lessen voor rekenen, taal en spelling. W.O. krijgen ze samen. Beide groepen kunnen zich moeilijk concentreren en zijn snel afgeleid. Voor voelt het of ik de hele dag boos ben en moet roepen om de kinderen stil te krijgen. Ze babbelen zeer graag. Ik zit voor de moment een beetje met mijn handen in het haar en mijn energie begint op te geraken. Waardoor ik zelfs denk om te stoppen op deze school. Ik heb geen ondersteuning in de klas. Dus ik sta een hele week alleen voor de klas.
    Heb jij misschien tips/ideeën om dit aan te pakken?

    Groetjes,
    Een radeloze juf

    • cindy schreef:

      Hoi,
      Ik lees hier je reactie, wat vervelend dat het zo erg is dat je overweegt om op deze school te stoppen.
      Helaas denk ik niet dat het problem alleenop jouw school voorkomt, maar dat het veelal aan de huidige maatschappij ligt. Zoals ook hier boven beschreven. KInderen staan de hele dag aan en weten soms niet wat ze daarmee aan moeten.
      Wat misschien kan helpen is om de kinderen bij het probleem te betrekken. Geef aan dat je met je handen in het haar zit, vraag of ze je willen helpen en na willen denken hoe de rust terug komt in de klas..
      We zijn als volwassenen gewend om alles op te willen lossen zonder het er met de personen over te hebben op wie het betrekking heeft. Misschien hebben ze hele goeie tips voor je?
      Durf hierbij ook in de Spiegel te kijken. DWZ als de kinderen met iets komen waar jij in kunt veranderen ga het proberen. Durf je kwetsbaar op te stellen. Daardoor geef je bij de kinderen ook aan dat iedereen wel eens vast kan lopen maar dat erover praten helpt.
      Stel samen regels op met de kinderen, regels die jij en de kinderen belangrijk vinden in de klas.
      Het werkt beter als de kinderen zelf na gaan denken dan dat alles voorgekauwd wordt. Dat wordt vaak niet opgenomen. En komt niet vanuit het kind zelf..
      Jullie hebben elkaar nodig dus is het ook belangrijk om het er samen over te hebben.
      Misschien kun je om het kwartier even 5 minute kletspauze houden. Het is bekend dat kinderen een concentratieboog van 15 min hebben.
      Ik hoop dat je hier iets mee kunt.
      Ik zou het fijn vinden van je te horen.
      groetjes een kindercoach

    • Linda Willemsen schreef:

      Hoi, wat ontzettend vervelend. Dit kost je waarschijnlijk een hoop energie. Heb je al eens iets gelezen over taakspel? Dit kan echt een succes zijn. Zelf heb ik hier hele goede ervaringen mee. Heel veel succes!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *