Review: Omgaan met Asperger in de klas

Het begrip ‘Autisme’ is erg bekend, maar ‘Asperger’ iets minder. Er zijn wel ontzettend veel (dikke) boeken over Asperger, maar die zijn vooral vanuit het perspectief van ouders of psychologen geschreven. De schrijver van dit boek is zelf leerkracht en weet hoe kostbaar je tijd is. Ze heeft het boek ‘Omgaan met Asperger in de klas‘ geschreven om leerkrachten een samenvatting van de informatie te geven. Het boek bevat dus geen theorie waarom dingen zo zijn, maar bevat vooral veel snelle tips en praktische aanwijzingen. Ik geef hieronder een samenvatting, maar ik raad je echt aan om dit boek zelf te lezen. Je bent er in een avond doorheen, dat beloof ik je!

Wat is het Aspergersyndroom?
Asperger wordt gekenmerkt door problemen op vier gebieden, namelijk sociale interactie, communicatie, verbeeldingskracht en sensorische overgevoeligheid. Dit zijn vooral de negatieve kanten van het syndroom. We zien ook dat kinderen met Asperger eerlijk, betrouwbaar, creatief en vastberaden zijn.

Wat voor signalen kan het kind afgeven?
Geen twee kinderen met Asperger hebben precies dezelfde symptomen. In het boek wordt per onderdeel een hele lange, maar duidelijke lijst als mogelijke signalen gegeven. Enkele voorbeelden zijn: ‘kan een speciale interesse ontwikkelen voor een bepaald onderwerp of meerdere onderwerpen’, ‘reageert goed op vaste routines’, ‘begrijpt niet waarom mensen liegen’, ‘kan gesprekken op verkeerde momenten onderbreken’ en ‘kan het moeilijk vinden om woorden op te vatten als begrijpelijke taal’.

Lees hier het interview terug met Marjolein over haar zoon met autisme.

Wat zijn algemene strategieën voor in de klas?
In dit hoofdstuk worden hele handige en goed inzetbare strategieën gegeven om goed om te gaan met kinderen met Asperger. Het belangrijkste is natuurlijk om consequent en gestructureerd te blijven. Andere tips zijn bijvoorbeeld: ‘maak alles visueel’, ‘waarschuw voor veranderingen’, ‘gebruik kleurcodes’, ‘doe dingen terwijl je praat’, ‘gebruik wekkers’ en ‘deel als leerkracht de groepjes in’. Voor meer tips en de uitleg verwijs ik je naar dit hoofdstuk.

Asperger wordt gekenmerkt door problemen op vier gebieden, namelijk sociale interactie, communicatie, verbeeldingskracht en sensorische overgevoeligheid. Hoe ga je hiermee om in de klas?

Wat zijn individuele strategieën voor de leerling?
Ieder kind met Asperger is uniek, dus de volgende tips hoeven niet voor iedereen te werken. Een aantal ideeen die effectief bleken zijn: ‘maak een plattegrond van het schoolgebouw’, ‘maak gebruik van persoonlijke interesses’, ‘verzin een code voor hulp’ en ‘introduceer de uitstapkaart’. Voor meer tips en de uitleg verwijs ik je weer naar dit hoofdstuk. Het zijn echt hele goede ideeen!

Hoe kan ik een leerling met Asperger helpen met leren?
Vaak heeft een kind met Asperger bijna al zijn energie nodig om gewoon de dag door te komen. Er zijn dus kinderen, die zwak presteren op school, maar er zijn ook kinderen die juist uitzonderlijk intelligent zijn. Tijdens het begeleiden van deze kinderen is het belangrijk om jezelf een aantal vragen te stellen, bijvoorbeeld: ‘weet je zeker dat hij weet hoe het de opdracht moet uitvoeren?’ ‘heeft ze problemen met kiezen?’ of ‘heeft hij moeite met het op papier krijgen van de woorden die in zijn hoofd zitten?’. Belangrijk hierbij is om vooral ook niet de sterke kanten van een kind met Asperger te vergeten!

Hoe gaat het met huiswerk maken?
Veel kinderen met Asperger hebben de neiging om de school te zien als de plek waar gewerkt wordt en thuis als de plek om te relaxen. Bespreek dit onderwerp dus ook met de ouders om één lijn te trekken. Als huiswerk echt niet te vermijden is, dan moet het worden aangepast om de taken voor het kind zo gemakkelijk mogelijk te maken. In dit hoofdstuk worden concrete tips gegeven, bijvoorbeeld: ‘zorg ervoor dat al het huiswerk wordt opgeschreven’ en ‘kijk naar wat echt van belang is voor dit kind’. In dit hoofdstuk staan ook tips die je als leerkracht aan ouders mee kunt geven.

Lees hier het interview terug met Marieke over haar zoon met autisme.

Hoe kan ik een kind met stress helpen?
Wanneer een kind met Asperger in een crisis komt is het belangrijk om snel in te grijpen. Hierbij is het belangrijk om je eigen emoties in bedwang te houden. Andere tips zijn ‘werk met een stressballetje, introduceer de boosheidskaart of spreek een troostobject af. Andere tips kun je in dit hoofdstuk vinden. Er staat in dit hoofdstuk ook uitgebreid beschreven hoe je de sensorische omgeving kunt aanpassen, denk aan geluid, tast, visueel, geur en smaak.

Waar moet ik vooral op letten?
In dit hoofdstuk worden belangrijke strategieën beschreven, die het kind moet leren om zichzelf te redden. Niet jij als begeleider of leerkracht moet dit doen, maar het kind zelf. Enkele tips die beschreven worden zijn: ‘maak een visuele agenda’, ‘help het kind sociale vaardigheden te ontwikkelen’, ‘leer openings- en slotzinnen aan’, ‘help het kind op de speelplaats’ en ‘wees alert op pesten’.

Overige vragen
In het boek wordt daarnaast nog antwoord gegeven op de volgende vragen: ‘wie van de collega’s moeten er ook van weten?’, ‘wat moet er gebeuren voordat het kind naar een andere klas of school gaat?’, ‘hoe kan de hele school helpen?’ en ‘ben ik wel bevoegd om dit kind les te geven?’

Omgaan met asperger in de klas
Schrijver: Matt Winter & Clare Lawrence
Uitgever: SWP
Prijs: €12,50

Klik hier om het boek te bestellen.

Omgaan met Asperger in de klas

Auteur:

Linda Willemsen is het gezicht achter klasvanjuflinda.nl en zet zich in voor spelenderwijs ontdekken en leren. Ze werkt drie dagen per week in groep 3/4 op een basisschool in Veenendaal. Daarnaast houdt ze zich bezig met auteurswerk en heeft ze de Master SEN richting gedragsspecialist afgerond.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *