8 tips om de lestijd effectief te gebruiken

De meeste leerkrachten zullen het wel herkennen: tijd tekort. Je hebt van alles ingepland, denkt het makkelijk te redden en uiteindelijk gaat het toch net weer niet lukken. Of het lukt wel, maar het kost een hoop gestress, gesteun en gemopper. Tijd dus om de werkdruk te verlagen. In dit artikel lees je 8 tips om de lestijd effectief te gebruiken.

1. Voorbereiding
Het is ontzettend belangrijk om al je lessen nauwkeurig voor te bereiden. Het is niet alleen noodzakelijk om te weten wat je moet doen, maar ook welke materialen je hiervoor nodig hebt. Start de computers vast op, zet de benodigde website al op het digibord, leg de schriften klaar en zorg voor een voorraad pennen, potloden en gummen.

2. Zorg voor een goede overgang
Laat de overgang tussen de lessen soepel verlopen. Laat zo min mogelijk tijd tussen de lessen zitten en zorg dat dit ordelijk verloopt. Een afsluiting van een les zou al een introductie op een nieuwe les kunnen zijn.

3. Houd je aan het rooster
Stop op tijd met een les en laat het niet doormodderen. Stel dat drie kinderen de laatste som nog niet helemaal afhebben en wel echt hebben doorgewerkt. Laat je dan de andere twintig kinderen wachten of ga je verder met de volgende les?

4. Neem een adempauze 
Bij mij in de klas werken de kinderen hard, maar er is ook zeker tijd voor tussendoortjes. Klinkt tegenstrijdig of niet? Mijn ervaring is dat een 1-minuut spelletje meer oplevert, dan dat het kost. Daarna zijn de kinderen meer gefocust en beter geconcentreerd. Uiteindelijk win je hier weer tijd mee, doordat de kinderen de instructie sneller oppakken.

De meeste leerkrachten zullen het wel herkennen: je hebt van alles ingepland, denkt het makkelijk te redden en uiteindelijk gaat het weer niet lukken.

5. Wees eigen baas
Als ik iets heb onthouden van de PABO, dan is het wel de uitdrukking ‘Word geen slaaf van de methode’. Met andere woorden bekijk de methode kritisch en bepaal zelf wat jij nodig vindt. Bekijk het doel van de les en bedenk dan hoe je dit wilt halen. In sommige methodes wordt iets vaak herhaald, terwijl de kinderen uit jouw klas het best al kunnen. Sla dit dan over en doe iets nuttigs.

Lees ook mijn review over het boek ‘Expliciete Directe Instructie’. 

6. Laat de kinderen elkaar helpen
Geef de kinderen de kans om te overleggen over hun werk. Hierdoor kunnen ze iets aan hun maatje vragen en hoeven ze niet een tijd met hun vinger in de lucht zitten. Zelf kun je verlengde instructie geven.

7. Besteed de leertijd effectief
Bedenk nuttige dingen om te doen als de kinderen een paar minuten over hebben. Dit levert uiteindelijk een hoger leerrendement op dan altijd tekenen. Je kunt bijvoorbeeld letters flitsen, een leerspel op het digibord spelen of een 5-woordendictee geven.

8. Zorg voor snelheid in je lessen
Zorg voor korte instructies en wissel dit af met zelfstandig werken. Geef niet alleen klassikale beurten, maar gebruik ook coöperatieve werkvormen. Zo komt iedereen aan het woord en hoeven de kinderen niet lang op elkaar te wachten. Ook ideaal tijdens de weekendverhalen!

Auteur:

Linda Willemsen is het gezicht achter klasvanjuflinda.nl en zet zich in voor spelenderwijs ontdekken en leren. Ze werkt drie dagen per week in groep 3/4 op een kleine basisschool in Veenendaal. Daarnaast houdt ze zich bezig met auteurswerk en volgt ze de opleiding Master SEN richting gedragsspecialist.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *