Elske van de Schoot is leerkracht van een Dalton school en zij geeft ons een kijkje achter de schermen. De drie belangrijke uitgangspunten van het Dalton onderwijs zijn verantwoordelijk, zelfstandigheid en samenwerken. Ze dragen met de leerkrachten samen de verantwoordelijkheid voor hun ontwikkelingsproces en de sfeer op school. In de klas wordt gewerkt met maatjes. Op deze manier leren de kinderen omgaan met uitgestelde aandacht en hoeft hun proces niet stil te komen liggen.
Het is maandagochtend 8.20 uur
De kinderen uit groep 7/8 komen in de klas. Zij nemen hun Ottertaak, kijken op het dagrooster en verzamelen alvast de spullen die zij vandaag nodig denken te hebben. Ze starten, zelfstandig, met het maken van de toets Engelse woordjes, en bespreken vervolgens met elkaar hoe het huiswerk is gegaan en vergelijken uitkomsten en processen met elkaar.
De kinderen noteren aantekeningen, de juf geeft uitleg over de Ottertaak en kijkt met de kinderen samen naar alle lessen van de hele week. Op deze manier hebben de kinderen alvast een korte preteaching gehad. We bespreken daarbij dat het logisch is dat je de sommen nu nog niet meteen snapt (5 lessen in 6 minuten), die uitleg komt nog in de lessen.
Vervolgens spreken we samen een doel voor de week af (“Deze week ruimen we ons Keuzewerk netjes op”) en kijken de kinderen naar hun voorgaande Ottertaken en geven ze zichzelf een aandachtspunt (“deze week adem ik drie keer diep in en uit, wanneer ik merk dat ik gestrest raak).
Om 9.10 begint de instructie spelling en taal.
Na ongeveer 20 minuten wordt aansluitend aan de stapelinstructie de planning afgemaakt en de instructie spelling en taal gegeven. Vervolgens gaan alle leerlingen zelfstandig aan de Ottertaak. Sommigen met pc, anderen zoeken een werkplek buiten het lokaal op, weer anderen gaan samen werken of juist alleen. De leerkracht heeft tijd om de planning met sommige kinderen door te nemen en VI te geven bij taal.
Na het speelkwartier start de rekenles
Met de rekenles doen kinderen mee die zelf (of onder begeleiding van de juf) de keuze hebben gemaakt. In de rekenles zitten veel maatjesopdrachten. Hardop uitleggen aan een ander is de beste manier van leren!
Sommige kinderen rekenen 20 minuten, gaan vervolgens naar een andere taak en maken de rekenles op een ander moment die dag af. De leerkracht begeleidt de kinderen in hun zelfstandigheidsproces door open en stimulerende vragen te stellen en bewust om te gaan met uitgestelde aandacht.
Om 12.00 is er een moment van afsluiting
De kinderen leggen alles klaar voor de middag, sluiten bewust de ochtend af en na een kort stil-sta-moment en gaan naar huis om te eten.
Om 13.15 uur komen de kinderen binnen,
Ze pakken hun leesboek. Sommige kinderen lezen met een maatje op de gang, anderen met de leerkracht op een aparte werkplek, de rest in de klas, in stilte.
Om 13.25 uur gaan we verder met de Ottertaak
De kinderen ruimen zonder aansporing op en nemen hun Ottertaak erbij. Ze bekijken de planning en evalueren hoe het in de ochtend is gegaan en wat zij vanmiddag nog te doen hebben.
Rond 14.15 uur is het tijd voor handvaardigheid.