Verhalen recyclen

Onlangs sprak ik een leerkracht die vorig jaar een vertelcursus had gevolgd. Ze was razend enthousiast, maar helaas ook enigszins teleurgesteld. Ze had namelijk haar nieuwe vaardigheden door tijdgebrek nog niet toe kunnen passen in de klas, terwijl ze juist daarvoor de cursus was gaan volgen. Ik gaf haar onderstaande tips om verhalen te recyclen: dat scheelt veel kostbare voorbereidingstijd. Ze was er heel blij mee!

Bouw een repertoire op

Kies verhalen die je volgend schooljaar weer kunt gebruiken en stel jezelf haalbare doelen. Iedere maand een nieuw verhaal paraat hebben is gekkenwerk. Twee verhalen per schooljaar is realistischer. Begin met korte verhaaltjes om ervaring op te doen, zodat je zelfverzekerder wordt als verteller. Als je er ieder jaar twee aan toevoegt, bouw je gaandeweg een repertoire op waarmee je een heel schooljaar vooruit kunt.

Kies wat je toch al doet

Het kan veel tijd kosten om een geschikt verhaal te vinden om bij een bepaalde gelegenheid te vertellen. Kies daarom verhalen die je al tot je beschikking hebt, bijvoorbeeld in de lesmethodes die je gebruikt. Kijk goed naar de lesdoelen (vooral woorden en begrippen die erin moeten zitten) en gebruik het geschreven verhaal als rode lijn voor jouw vertelde verhaal. Je kunt ze vaak geschikt maken voor een vertelling door in dialogen te schrappen of te schuiven met de volgorde.

Vertel vaker hetzelfde

Wanneer je je verhaal meerdere keren kort na elkaar vertelt, is de kans groter dat je het onthoudt. Vertel het bijvoorbeeld ook eens in andere groepen op school: jij hebt het toch al voorbereid! Je collega’s kunnen in ruil daarvoor een keer een verhaal in jouw groep vertellen, of een les geven waar jij minder handig in bent. Zo maak je gebruik van elkaars kwaliteiten.

Maak het jouw verhaal

Vaker vertellen heeft nog een voordeel: je maakt je het verhaal eigen. Door het vaak te doen gaat het uiteindelijk bijna vanzelf en hoef je veel minder na te denken. Bovendien merk je welke gebaren en welke woorden het beste werken en wanneer kinderen het leukste reageren. Je verhaal wordt steeds beter, het wordt jóuw verhaal, en jij vertelt steeds vrijer.

Leg je verhalen vast

Bewaar altijd je eigen versie van het verhaal dat je hebt verteld. Een kopietje van de oorspronkelijke tekst is meestal niet voldoende. Ik schrijf zelf een puntsgewijze samenvatting, soms aangevuld met een paar schetsen, zodat ik het (letterlijk) weer voor me zie. Ik ken ook vertellers die een audio-opname maken of die het woord voor woord uitschrijven. Kies de methode die bij jou past maar doe het wel, ook al lijkt het extra werk. Op langere termijn maak je jezelf én je leerlingen blij met deze investering, doordat je zonder moeite regelmatig een verhaal kunt vertellen.

Vakantietip

Lijkt het je leuk om uit het hoofd een verhaal te vertellen aan je klas, maar weet je niet goed hoe je het aan moet pakken? De Vertelacademie biedt in de zomervakantie op verschillende locaties vierdaagse cursussen aan om de basisbeginselen onder de knie te krijgen. Dan kun je daarna meteen het eerste verhaal van het nieuwe schooljaar voorbereiden!

Over Melanie Plag

Verhalenverteller met een hart voor jonge kinderen, ook bekend als Babboes. Voormalig kleuterjuf. Dol op verhalen en taal, maar ook op techniek, games en gadgets. Missie: vertellen als didactisch hulpmiddel terugkrijgen in het onderwijs. De kracht van verhalen is enorm en de wereld van de verbeelding een bron van inspiratie.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *