Poppenhuis in de klas

Er wordt in mijn (Laura) groep graag met het poppenhuis gespeeld. De kinderen genieten ervan hier verhalen uit te spelen. In deze blog deel ik graag meer ideeën hoe je het poppenhuis in de klas kunt inzetten.

Poppenhuis in de klas

Het poppenhuis spreekt de kinderen aan. Het is herkenbaar: meubels in het huis, keuken, badkamer, slaapkamer, enzovoort. Door de bekende huiselijke setting is het voor kinderen gemakkelijker om een spel te bedenken. De kinderen kunnen de echte wereld naspelen.

Bij thematisch werken is het thema in de klas zichtbaar. Ook het poppenhuis kan worden aangepast aan het thema. Met Kerst kan een kerstboom worden toegevoegd, met Sint worden er pakjes toegevoegd, tijdens de herfst komen er bladeren, kastanjes en eikels en bij het thema de bakker wordt de keuken onder handen genomen.

Door het thema te betrekken in het poppenhuis leeft het thema nog meer en veranderen de spelmogelijkheden van de kinderen.

Woordenschat

Het poppenhuis is geschikt om de woordenschat van de kinderen uit te breiden. Bij het spel gebruiken de kinderen veel taal. Door het materiaal aan te passen aan het thema, verandert ook het spel van de kinderen. De kinderen zullen andere taal gebruiken.

Bij een ‘themaloos’ poppenhuis wordt er in de verschillende kamers in het huis gespeeld. De (basis)woordenschat wordt uitgebreid met woorden in en om het huis. Bij het thema de bakker, kan brood worden toegevoegd, kleine zakjes met daarop de ingrediënten, kleine bakvormen, enzovoort.

Hierdoor verandert het spel van de kinderen, en hierdoor verandert ook de taal.

Verteltafel

Van het poppenhuis kan ook een verteltafel gemaakt worden. Zo kunnen de kinderen het verhaal van een boek naspelen en -vertellen. De mondelinge taalontwikkeling, spelontwikkeling, woordenschat en sociale vaardigheden worden zo verder uitgebreid.

De poppetjes van het poppenhuis kunnen worden vervangen door de figuren uit een prentenboek of voorleesboek. Naast het naspelen is het ook leuk om de kinderen uit te nodigen om een ander einde van het verhaal te bedenken, of om een vervolg te schrijven.

Wie/wat/waar-kaarten kunnen opgehangen worden om steun te geven aan het bedenken van het verhaal.

Speeltafel

Zoals eerder al genoemd, kan het poppenhuis ook een verlengde van de speeltafel zijn. Kinderen kunnen hun eigen verhalen bedenken en spelen. Zo wordt onder andere de fantasie en de mondelinge taalontwikkeling van de kinderen gestimuleerd.

De huiselijke setting is een bekende setting voor de kinderen, waardoor het op verhaal komen eenvoudiger gaat. Bij het thema dinosaurussen kan het poppenhuis fungeren als huis en kan de speeltafel het dinopark of dinomuseum zijn.

Hierdoor zijn er nog meer verhalen mogelijk en kan de creativiteit van de kinderen worden uitgebreid. Ook hier kunnen de wie/wat/waar-kaarten worden opgehangen als steun.

Leesonderwijs

In mijn groep maakt het poppenhuis een belangrijk onderdeel uit van het leesonderwijs. De kinderen spelen er graag en veel, bedenken zelf verhalen of spelen een verhaal na. Ook het schrijven van verhalen begint nu goed op gang te komen.

Ze maken graag foto’s van hun spel, waarbij ze hun eigen verhaal kunnen schrijven. Begin groep 3 schrijven de kinderen enkele woorden, welke de leerkracht met het kind samenvoegt tot een zin. Hierdoor zijn de kinderen, ondanks dat zij nog geen volledige letterkennis hebben, toch al bezig met het schrijven van zinnen.

Ik ben benieuwd zie jij mogelijkheden voor het poppenhuis in de klas?

Over Laura Manten

Laura Manten heeft na de pabo de Master EN richting gedragsspecialist afgerond en wil zich graag blijven ontwikkelen. Momenteel is ze leerkracht in groep 3/4 op een basisschool in Zeewolde. Ze vindt het belangrijk betekenisvol les te geven en houdt zich bezig met spelend leren en werkt met betekenisvolle thema's.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *