Niks leuker dan lezen! Alhoewel, iets moois maken naar aanleiding van een gelezen boek is ook niet slecht. Deze keer kozen we ervoor om een exploding box te maken naar aanleiding van een boek dat ik had voorgelezen van Bette Westera, Alle Hens aan dek.
De klas smulde van het boek en we hadden er eerder al een prachtige ecolinetekening bij gemaakt, maar het smaakte naar meer.
Waar te beginnen….
Een exploding box is eigenlijk een soort doosje dat open valt als je het deksel er af haalt. In het doosje wilde ik het verhaal van de piraten in Alle Hens laten navertellen in woord en beeld.
Aangezien ik nog nooit een exploding box had gemaakt, was Pinterest mijn beste vriend. Na een avondje zoeken, had ik genoeg leuke voorbeelden gevonden en ook geschikte templates om de teksten en tekeningen in te zetten.
Mocht je na het lezen van deze blog geïnspireerd zijn geraakt om zelf ook zo’n leuk doosje te maken, dan adviseer ik vooral om Pinterest te raadplegen voor ideeën. Met een stapel karton en kopietjes van de templates ging ik aan de gang.
De bedoeling was dat de kinderen antwoord zouden geven op de vragen; wie, wat, waar, wanneer en ik wilde ook begrippen als titel, schrijver en illustrator aan bod laten komen.
Samen met de klas besloten we in het middelste vakje een plaatje van de voorkant van het boek te plakken en ik voegde zelf nog het kopje “leukste stukje” toe.


Het verhaal
Het verhaal gaat over Pépé, een jongetje dat eigenlijk Peter Paul heet en heel graag piraat wil worden. Hij heeft een lui oog en dus een pleister voor één oog. Op school schrijft hij een opstel over wat hij worden wil en waarom. Dat opstel stopt hij in een leeg appelsapflesje en gooit het in de rivier.
De volgende dag vindt hij een flesje aan de oever met een brief erin van Kapitein K. Krauw. Hij mag leerling-piraat worden op de Draculus Drie. Daar ontmoet hij Hens 1, Hens 2 en Hens 4, zij leren hem van alles over het leven op een schip.
Ondertussen schrijft Pépé brieven aan zijn vader in lege flesjes en vertelt hem over zijn avonturen. Waarbij het leren plassen op een schip met veel wind, toch wel het avontuur is met de grootste uitdaging.
De uitvoering
Terug naar de exploding box…. Nadat we in de klas duidelijk samen hadden afgesproken hoe we de inhoud zouden gaan aanpakken, kon het tekenen en schrijven beginnen. De kinderen knipten eerst alle vakjes van het template uit. Dit om te voorkomen dat er stukjes tekst of tekening weg zouden vallen na het knippen.
Ik had in een voorbeeld op het whiteboard aangegeven in welk vakje ze moesten schrijven en waar ze mochten tekenen. Ook hadden we samen al de schrijver en illustrator opgezocht en lagen mini kopietjes van de voorkant klaar.
Terwijl zij daar mee bezig waren was ik begonnen met het snijden en vouwen van de doosjes en deksels. Deze hebben we later wel samen in elkaar gezet. Het valt wel aan te raden om zelf van tevoren een doosje te maken en alles even goed uit te meten.



In elkaar zetten
Nadat iedereen alle vakjes van tekst en tekening had voorzien, konden ze de losse blaadjes op de goede plek in de exploding box plakken. Wat ze op welke plek wilden plakken heb ik vrij gelaten. Daarna kwam het lastige gedeelte.
Eerst plakten we de deksels in elkaar en en daarna moesten de kartonnen zo gevouwen worden dat het een doosje vormde en het deksel erop kon. Ik had alle vierkanten onder de snijmachine op maat gesneden en de inkepingen alvast gesneden.
Het was soms even oefenen en samenwerken, maar uiteindelijk lukte het bij iedereen. En het resultaat was een kunstwerk om trots op te zijn!
Tot slot
Deze keer had ik ervoor gekozen om iedereen over hetzelfde, voorgelezen boek een doosje te laten maken. Maar dit zou natuurlijk ook een erg leuke opdracht zijn naar aanleiding van een zelf gelezen boek of tekst.
Heb je toevallig een ontwerp voor het doosje?
Met welke leeftijd heb je dit gedaan?
Wat een topidee!