Rekenen met prentenboeken

Rekenen met prentenboeken

In elke kleutergroep wordt minimaal een keer per dag voorgelezen. Door het voorlezen van prentenboeken wordt de woordenschat vergroot, vaardigheden omtrent het begrijpend luisteren geoefend en de mondelinge taal ontwikkeling ontwikkeld. Maar wist je dat prentenboeken ook een bijdrage kunnen leveren aan de rekenontwikkeling? Je kunt namelijk rekenen met prentenboeken!

Prof. dr. Marja van den Heuvel-Panhuizen heeft hier onderzoek naar gedaan en het blijkt dat kinderen die een voorleesprogramma met gewone prentenboeken volgden 22% meer vooruitgang boekten op de rekenontwikkeling dan andere kleuters.

Het voorleesprogramma
De kleuters werden drie maanden lang, twee keer per week, voorgelezen uit 24 verschillende prentenboeken. Dit waren gewone prentenboeken die in elke bibliotheek of boekhandel beschikbaar zijn. Per rekendomein (getalbegrip, meten, meetkunde) zijn acht prentenboeken geselecteerd, al deze prentenboeken hebben dus indirect iets met rekenen te maken. Een voorbeeld van een gebruikt prentenboek is ‘Ga je mee‘ van Charlotte Dematons. Het voorleesprogramma werd in negen groepen uitgevoerd. In negen andere groepen, de controleklassen, werd het gewone programma gevolgd voor rekenen-wiskunde.

In het onderzoek moesten de leerkrachten niet steeds uitleg vragen aan de kinderen om daarmee te toetsen of ze wel alles begrepen hadden. Het motto was juist ‘Laat het boek het werk doen’. De leerkrachten moesten wel een vragende en onderzoekende houding aannemen, zodat de kinderen dit gingen overnemen en actief bij het verhaal betrokken raakten.

Lees ook eens mijn review over het boek ‘Spelend rekenen met kleuters’. 

Rekenen met prentenboeken

Resultaat
Uit een speciaal ontwikkelde toets kwam naar voren dat de kleuters die het voorleesprogramma kregen aangeboden 22% meer vooruitgang boekten dan de kleuters uit de controleklassen. Daarnaast was het effect bij de meisjes nog eens drie keer zo groot als bij de jongens.

Door het voorlezen van prentenboeken kun je als leerkracht kinderen laten nadenken over reken-wiskundige inhouden die in principe pas veel later aan de orde worden gesteld. Denk bijvoorbeeld aan grafieken of het bekijken van een doorsnede. Doordat de prentenboeken deze leerinhouden in een betekenisvolle context plaatsen blijven de kinderen toch betrokken. Meestal doen schrijvers dit onbewust, aan ons als leerkracht de taak om hier ons voordeel mee te doen. Op deze manier kunnen we de kinderen uitdagen en met hen in gesprek gaan op een hoger denkniveau.

Voorbeelden van prentenboeken die geschikt zijn voor rekenonderwijs

Wil je weten hoe je goede prentenboeken voor rekenonderwijs kunt selecteren? Meer hierover in dit artikel in Research in Mathematics Education. Ben je op zoek naar kant-en-klare inspirerende rekenactiviteiten bij 45 prentenboeken? Bekijk dan eens het boek ‘Met rekenogen lezen‘.

Ik ben benieuwd, gebruik jij prentenboeken om de rekenontwikkeling te vergroten? Wat vind je van het idee om te rekenen met prentenboeken?

Auteur:

Linda Willemsen is het gezicht achter klasvanjuflinda.nl en zet zich in voor spelenderwijs ontdekken en leren. Ze werkt drie dagen per week in groep 3/4 op een kleine basisschool in Veenendaal. Daarnaast houdt ze zich bezig met auteurswerk en volgt ze de opleiding Master SEN richting gedragsspecialist.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *