Rekenen met leerlijnen

Rekenen met leerlijnen

Op onze school zijn we dit jaar gestart zonder methode voor rekenen. In plaats daarvan werken we met leerlijnen en gebruiken we o.a. de methode als bronnenboek. Benieuwd hoe dat gaat? In een aantal blogs vertel ik je de komende tijd alles over de leerlijn rekenen, over het ontwerpen van je lessen en over het inzetten van spellen en materialen.

De afgelopen maanden heeft Marianne ook verschillende blogs online gezet over het leren lezen zonder methode. Je kunt deze hier teruglezen.

Leerlijnen
De overheid heeft voor het onderwijs kerndoelen vastgesteld. Deze doelen zijn concreter gemaakt en verdeeld over de verschillende leerjaren, dat zijn de leerlijnen. Op verschillende websites kan je leerlijnen vinden. Ook in rekenmethodes wordt gebruik gemaakt van leerlijnen. Die leerlijnen zijn opgesteld door de methodemakers, n.a.v. de kerndoelen. Wij hebben er voor gekozen om de leerlijn die beschreven staat in onze methode, te gebruiken als basis.

Domeinen
Op het gebied van rekenen zijn er veel verschillende dingen te leren. Daardoor zijn er verschillende domeinen ontstaan. Ook in rekenmethodes wordt gebruik gemaakt van domeinen. Zowel methodemakers als scholen kunnen zelf bepalen wat er in een domein aan de orde komt en hoe het domein heet.

Wij hebben gekozen om de volgende indeling en benaming te gebruiken:

  • Getal en getalrelaties
  • Bewerkingen
  • Meten, tijd en geld
  • Meetkunde
  • Breuken, procenten, verhoudingen en kommagetallen

Niveau
Wanneer je met leerlijnen gaat werken, zal je ontdekken dat sommige kinderen op een ander niveau rekenonderwijs nodig hebben. Wanneer je dat in beeld hebt kan je met alle klassen samen gaan werken aan het rekenonderwijs op jullie school. Wij starten elke ochtend om 9:30 uur met rekenen. Elke leerkracht heeft twee verschillende niveaugroepen waar zij rekenonderwijs aan geeft. Sommige kinderen uit mijn klas krijgen dus rekenonderwijs van mijn collega. Ieder kind krijgt op deze manier het rekenonderwijs aangeboden wat past bij zijn of haar ontwikkeling. Daarnaast krijgt ieder kind de aandacht die hij of zij verdient.

Aanbod
Elke rekenles die je geeft staat er een doel van één van de domeinen centraal. Dit doel is nieuw of ga je oefenen of herhalen. Er zijn veel materialen en spelideeën om een doel aan te bieden of te herhalen. Wij hebben voor elk domein een lijst gemaakt waarop die materialen en spelideeën staan.

Vervolg
Nu je weet wat rekenen met leerlijnen betekent, is het tijd om er inhoud aan te geven. Daar gaan mijn volgende blogs over. Per domein laat ik je iets zien van de leerlijn, het ontwerpen van de lessen en het inzetten van spellen en materialen.

Al nieuwsgierig?! Houd mijn blogs goed in de gaten en mocht je al vragen hebben dan hoor ik het graag.

Auteur:

Marianne van de Wal is gastblogger op klasvanjuflinda.nl Ze werkt al ruim 10 jaar als leerkracht in de onderbouwgroepen. Ze ontwerpt en ontwikkelt haar eigen lessen en materialen. Voor haar staat spelen in hoeken, lezen in boeken, ervaringen delen en verhalen op schrijven, centraal. Marianne geeft 3 dagen per week les in groep 2/3 op een kleine, zelfstandige en gezellige basisschool in Best. Ze is getrouwd en moeder van 4 jonge kinderen van 0-6 jaar.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *