Review: Taal leren op eigen kracht

Kinderen leren taal omdat ze taal nodig hebben. Ze hebben het nodig om dingen gedaan te krijgen, om greep te krijgen op de wereld, om hun gedachten met anderen te kunnen delen. Net zoals ze leren lopen en fietsen, ontwikkelt hun taal zich al doende. En hoe gemotiveerder ze zijn, hoe beter dat gaat. In het boek ‘Taal leren op eigen kracht‘ staan de eigen ervaringen van kinderen in het middelpunt.

In deze blog maak ik gebruik van affiliate links. Zie voor meer informatie mijn disclaimer

Taalronde
In het boek wordt de methode ‘Taalronde’ uitgebreid besproken. Hierbij zitten kinderen in de kring, terwijl er wordt verteld, geluisterd, geschreven en voorgelezen. Alle taaldomeinen komen dus aan bod. Belangrijk hierbij zijn de eigen ervaringen van kinderen. Je kunt als leerkracht zelf een onderwerp inbrengen, maar het is nog beter om het onderwerp tijdens het gesprek te bepalen. Door de afwisselende werkvormen blijft het voor kinderen interessant en uitdagend. Een globale les ziet er zo uit:

x Kring maken
x Vertelrondes
x Lijstjes maken
x Tweetalgesprekken
x Schrijven in de kring
x Voorleesrondes
x Verwerking van teksten: tekstbespreking, vormgeving
x Tekenopdrachten

Alle stappen worden heel uitgebreid aan de hand van praktische voorbeelden besproken.

Door heel de school
Bij de kleuters kun je al met taalronde beginnen. Je laat de kinderen dan niet schrijven, maar tekenen. Daarna ga je in gesprek met de kinderen. Je vraagt niet: “Wat heb je getekend”, maar “Wat gebeurt hier?”. De gesprekjes schrijf je bij de tekening. In het boek staan uitgeschreven gesprekken tussen leerkrachten en kleuters. Heel leerzaam om te lezen.

Ook leuk! Verschillende fasen in de taalontwikkeling.

Onderwerpen
Je kunt een taalronde houden na aanleiding van een voorwerp, gedicht of boek, maar ook rond de dagelijkse bezigheden van kinderen. In het boek vind je een uitgebreide lijst met tips en ideeen. Wat dacht je bijvoorbeeld van ‘Geluiden die je op school hoort’, ‘Dingen die je doet met handdoeken’ of ‘lampen en lichtjes’. Kinderen zijn bij dit soort onderwerpen allemaal betrokken, omdat iedereen wel een eigen ervaring kan vertellen.

Mijn mening
Het is een uitgebreid boek om te lezen, maar echt ontzettend interessant. Ik merk dat ik de tips nu al toepas in de praktijk. Ik haak meer in op eigen ervaringen, die kinderen vertellen in de kring en vraag nu eerder “Wie heeft dat ook wel eens?” Hierdoor komen echt veel verhalen los en verbazingwekkend ook van kinderen, die bijna nooit hun vinger opsteken. Door de vele doorkijkjes naar de praktijk wordt het nog helderder wat er met de theorie wordt bedoeld. Een ander pluspunt is dat er bij het boek een cd-rom zit waarop je per onderdeel nog een korte samenvatting kan lezen. Heel handig, als je snel wat ideeen nodig hebt, maar niet meer precies weet waar het staat.

Het boek is trouwens ook heel geschikt als je alleen het schrijf-/stelonderwijs een boost wil geven. Er gaat namelijk een heel hoofdstuk over tekstbespreking, waarin een duidelijke uitleg wordt gegeven om het schrijf-/stelonderwijs goed vorm te geven.

Taal leren op eigen kracht
Schrijver: B. Furman
Uitgever: Gorcum b.v., Koninklijke Van
Prijs: €14,95

Klik hier om het boek bij  te bestellen.

Taal leren op eigen kracht

 

Auteur:

Linda Willemsen is het gezicht achter klasvanjuflinda.nl en zet zich in voor spelenderwijs ontdekken en leren. Ze werkt drie dagen per week in groep 3/4 op een basisschool in Veenendaal. Daarnaast houdt ze zich bezig met auteurswerk en heeft ze de Master SEN richting gedragsspecialist afgerond.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *