Review: Op woordenjacht

Een goede woordkennis is ontzettend belangrijk, want het is de basis van begrijpend lezen. Als je van een nieuwe leestekst 5% van de woorden niet kent, is het behoorlijk lastig om de tekst te begrijpen. Toch is het vak woordenschat bij veel leerkrachten een ondergeschoven kindje. Veel leerkrachten nemen er geen tijd voor of geven aan bij zaakvakken moeilijke woorden te bespreken. Maar is dit wel woordenschatonderwijs? Wist je dat een kind een woord minstens zeven keer moet horen voordat het voldoende beheerst is?

In deze blog maak ik gebruik van affiliate links. Zie voor meer informatie mijn disclaimer

Op woordenjacht
Het uitbreiden en verdiepen van de woordenschat bij kinderen gaat niet vanzelf en het wordt zeker niet groter als ze een woord maar één keer horen. Een goed ontwikkelde woordenschat is een belangrijke factor voor succes in hun schoolloopbaan, maar hoe geef je hier dit vorm? Het boek ‘Op woordenjacht‘ geeft geweldige tips en doorkijkjes naar de praktijk. Zij laten zien dat er in de groepen 1 tot 8 genoeg mogelijkheden zijn om gevarieerd woorden te leren.

Viertakt
Het boek begint met het hoofdstuk over verwerving, ontwikkeling en didactiek van woordenschat. Hierin wordt ook het didactisch model ‘De viertakt’ besproken.
1. Voorbewerken (orienteren)
2. Semantiseren (betekenis geven door middel van uitleggen, uitbeelden, uitbreiden en uitspreken)
3. Consolideren (inoeefenen, inslijpen van betekenis)
4. Controleren

De kracht van routines
In het tweede hoofdstuk worden een heel aantal woordenschatroutines beschreven. Dit zijn vaste, steeds terugkerende activiteiten of werkvormen die voor de kinderen herkenbaar en zichtbaar aanwezig zijn. De volgende routines worden besproken:

  • Het woord van de dag
  • Thematafel
  • Praatplaat
  • Woordposter
  • Woordenboeken
  • Woordenschatmonster
  • Draai maar raak
  • Woordenschatdoosjes.

Een beeld zegt meer dan 1000 woorden
In het derde hoofdstuk worden grafische modellen beschreven. Dit is een schema waarin staat wat bepaalde begrippen met elkaar te maken hebben. Kinderen zien zo in één opslag hoe een aantal woorden met elkaar verbonden zijn. De volgende modellen worden besproken:

  • Woordenstarter
  • Verzamelplaats
  • Woordenparaplu
  • Woordentrap
  • Overlapper
  • Woorddriehoekje

Mensen zijn sociale wezens
In het vierde hoofdstuk worden coöperatieve werkvormen besproken. Uit onderzoek komt naar voren dat leerkrachten hun leerlingen veel minder aan het woord laten komen dan ze zelf denken. Dit wordt voorkomen door leerlingen met elkaar in kleine groepjes te laten werken. Doordat andere leerlingen net iets anders weten of denken breiden ze hun eigen kennis uit. De volgende werkvormen worden besproken:

  • Binnen-buitenkring
  • Zoek iemand die
  • Waar/niet waar
  • Tweepraat
  • TweeVergelijk
  • Tweetal Coach

Elke routine, grafisch model en werkvorm wordt uitgebreid besproken door middel van een duidelijke beschrijving en verschillende doorkijkjes naar de praktijk. Daarnaast worden er leuke vervolg ideeën en aandachtspunten gegeven. Vooral de kleurenfoto’s bij de doorkijkjes geven je heel veel inspiratie.

Aan de slag

In het vijfde hoofdstuk worden handreikingen gegeven voor een succesvolle implementatie van de woordenschatdidactiek. Je krijgt nuttige tips en voorbeelden. Achterin het boek vind je handige overzichtschema’s waardoor je in één keer kan zien welke activiteit voor jouw groep geschikt is.

Kinderen, die groep 3 binnenstromen moeten zo’n 2000 woorden kennen. Het is dus handig om elk thema een schema van woorden te maken, die je dan wilt aanleren. Voor de groepen 3 tot 8 is een woordenlijst samengesteld. Op Digiwak.nl kun je de woorden per thema vinden.

Ook leuk! 5 manieren om nieuwe woorden aan te bieden.

Mijn mening
Tijdens het lezen van het boek had ik een blokje met post-it  blaadjes klaarliggen. Maar goed ook, want ik kreeg zoveel ideeen dat ik het nooit allemaal had kunnen onthouden. Het leuke is dat je door één routine of werkvorm in te zetten al een groot verschil kunt maken! Ik raad het echt aan om dit boek te kopen, want het is door heel de school onwijs goed bruikbaar. Door consequent aandacht te besteden aan woordenschatonderwijs gaan de resultaten zeker vooruit.

Op woordenjacht
Schrijver: Jack Duerings & Barbara van der Linden
Uitgever: Maklu
Prijs: €38,89

Klik hier om het boek te bestellen.

Boek Op woordenjacht

 

Auteur:

Linda Willemsen is het gezicht achter klasvanjuflinda.nl en zet zich in voor spelenderwijs ontdekken en leren. Ze werkt drie dagen per week in groep 3/4 op een basisschool in Veenendaal. Daarnaast houdt ze zich bezig met auteurswerk en heeft ze de Master SEN richting gedragsspecialist afgerond.

Een gedachte over “Review: Op woordenjacht

  1. Femke Creusen zegt:

    Er staat in je artikel: Een complete woordenlijst voor kinderen van groep 1/2 kun je hier vinden. De hyperlink hier werkt niet meer, je krijgt een foutmelding. Kun je de lijst nog ergens vinden?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *