“De vierling op de vensterbank” is een prachtig prentenboek dat ontzettend leuk is voor de onderbouw. Het verhaal gaat over Rosa, die met veel zorg haar vier plantjes verzorgt. De kleurrijke illustraties en het thema van zorgzaamheid maken dit boek ideaal om in de klas te gebruiken, vooral tijdens de Kinderboekenweek met het thema “eigenwijs”.
Over het boek
Het boek, geschreven door Elle van Lieshout & Erik van Os en geïllustreerd door Noëlle Smit, vertelt het verhaal van Rosa en haar vier plantjes. Rosa heeft haar eigen, eigenwijze manier van zorgen voor de plantjes, wat het boek een perfecte keuze maakt om het thema “eigenwijs” te verkennen. Het verhaal laat zien hoe Rosa op haar eigen manier de natuur probeert te begrijpen en te beïnvloeden.
Startactiviteit
Om het boek op een leuke en interactieve manier te introduceren, kun je starten met een onderzoeksactiviteit. Zet een paar verschillende plantjes op de vensterbank of op een tafel in de klas, net zoals in het verhaal. Vertel de kinderen dat ze vandaag echte onderzoekers zijn en dat hun taak is om te ontdekken hoe je goed voor plantjes zorgt. Laat ze de plantjes van dichtbij bekijken, ze voelen, en eventueel onderzoeken met een vergrootglas.
Vraag daarna wat ze ontdekt hebben: “Wat hebben de plantjes nodig om gezond te blijven?” en “Hoe kun je zien of een plantje goed groeit?” Dit kun je mooi koppelen aan het verhaal door te vertellen dat Rosa ook op haar eigen manier voor haar plantjes zorgt. Zo breng je het verhaal en de ontdekkingen van de kinderen samen!


Lessuggesties
- Lees samen het boek en praat met de kinderen over wat een plant nodig heeft om te groeien. Na het verhaal kunnen de kinderen zelf aan de slag door een zaadje te planten. Ze houden in een groeidagboekje bij wat er gebeurt met hun plantje en wat ze elke dag zien veranderen.
- Laat de kinderen ook tekenen wat hun plant nodig heeft om groot te worden. Denk aan zonlicht, water, en aarde. Stel tijdens het tekenen vragen zoals: “Wat heeft jouw plant nodig om te groeien?” of “Hoe ziet de plant van Rosa eruit? Wat staat er op haar vensterbank?”
- Naast het ontdekken van de natuur, kun je ook dieper ingaan op de gevoelens en keuzes van de personages. Bespreek bijvoorbeeld hoe Rosa zich in verschillende situaties voelt en waarom ze soms boos, verdrietig of juist blij is. Laat de kinderen meedenken: “Wat zou jij doen als je Rosa was?” Ze kunnen zelfs een nieuw einde bedenken voor het verhaal en dat tekenen. Vraag hen ook eens naar hun eigen ervaringen, bijvoorbeeld: “Wanneer was jij zelf weleens eigenwijs, net als Rosa? Wat gebeurde er toen?”
- Om de creativiteit te prikkelen, kunnen de kinderen een scène uit het boek op hun eigen manier tekenen. Daarna kunnen jullie een kleine tentoonstelling in de klas organiseren, waarin ze elkaar hun werk laten zien. Daag ze uit om iets eigens toe te voegen aan hun tekening, iets wat laat zien dat ze hun eigen ideeën volgen. Stel tijdens het tekenen vragen zoals: “Welke kleuren en vormen zie je in het verhaal?” en “Hoe zie je in de tekeningen hoe de personages zich voelen?”
- Op de website van de Kinderboekenweek kun je een kleurplaat downloaden die past bij het thema.
- Tenslotte kun je het thema zorg en verantwoordelijkheid koppelen aan het verhaal. Praat met de kinderen over hoe Rosa voor haar plantjes zorgt. Laat ze nadenken over wat er allemaal nodig is om goed voor iets of iemand te zorgen. Geef de kinderen een klein plantje mee naar huis om een week voor te zorgen. Een week later bespreek je hoe dat ging: wat vonden ze leuk, en wat was moeilijk?
Het thema Eigenwijs
In ‘De vierling op de vensterbank‘ komt Rosa’s eigenwijsheid duidelijk naar voren. Ze heeft haar eigen manier van doen en volgt haar eigen ideeën, zelfs als anderen dat anders zien. Dit sluit perfect aan bij het thema van de Kinderboekenweek ‘Eigenwijs’.
Tijdens de Kinderboekenweek van 2 tot en met 13 oktober koop je het prentenboek voor slechts €7,99 bij de plaatselijke boekwinkel.