Online lespakket ‘Op de fiets? Even niets…’

Na groep 8 gaan de kinderen naar de middelbare school. De afstand van thuis naar school wordt vaak groter en dit betekent dat ze een langere fietsroute afleggen. Het is belangrijk dat ze hun aandacht goed bij het verkeer houden, maar toch zie je steeds vaker scholieren op de fiets met hun telefoon bellen, gamen of Whatsappen. Door al in groep 8 te werken aan bewustwording rondom dit thema kunnen veel ongelukken worden voorkomen. In deze blog wil ik je graag meer vertellen over het online lespakket ‘Op de fiets? Even niets…  van Veilig Verkeer Nederland.

Deze blog is geschreven in samenwerking met Veilig Verkeer Nederland. 

Veilig over de weg
Wist je dat bij 1 op de 5 fietsongevallen waar een jongere bij betrokken is, de smartphone een rol speelt? Ik schrok er echt van toen ik dit las. Kijk ik naar mezelf dan richt ik mij tijdens de verkeerslessen vooral op de verkeersregels en het veilig fietsen of oversteken. Ik heb er nooit over nagedacht om met de kinderen te praten over  telefoongebruik op de fiets. Gelukkig heeft Veilig Verkeer Nederland het lespakket ‘Op de fiets? Even niets…’ ontwikkeld, zodat kinderen leren over de risico’s van smartphonegebruik tijdens het fietsen. Dit is een prachtig online lespakket voor de bovenbouw van de basisschool en de eerste klas van het voortgezet onderwijs. Leerlingen gaan in deze uitdagende verkeerslessen actief aan de slag met het onderwerp afleiding door mobieltjes op de fiets.

Online lespakket
Het lespakket bestaat uit drie modules die goed aansluiten bij de belevingswereld:

  1. Logboek: gedurende een paar dagen houden de leerlingen een logboek over hun mobielgebruik bij. Hoe vaak gebruik je je mobiel? En waar? Welke apps gebruik jij het meest? Daarnaast pimpen ze hun logboek met een zelfontworpen omslag. Hierdoor worden leerlingen zich meer bewust van hun mobielgebruik.
  2. Stellingen: Leerlingen discussiëren met elkaar over de risico’s van gebruik van hun mobiel op de fiets. Door praktische oefeningen ervaren ze wat afleiding in het verkeer doet. Typ jij maar eens een berichtje op je mobiel, terwijl je een tabeltennisballetje probeert hoog te houden! Zien, leren en ervaren is het motto van de les. De klas vult gezamenlijk een afsprakenposter in.
  3. Campagnevlog: ‘Promoot fietsen zonder mobieltje bij je klasgenoten’ is de opdracht voor een campagnevlog die de leerlingen maken. Ze laten hun eigen mening en houding zien en proberen hun klasgenoten te overtuigen.

Mijn mening
Ik ben enthousiast en ga het lespakket zeker op mijn school promoten. Ik ben ervan overtuigd dat we hierdoor een hoop problemen kunnen voorkomen. Beter voorkomen dan genezen. Nog een paar redenen waarom jij er ook gebruik van zou moeten maken:

  1. Het online lespakket ‘Op de fiets? Even niets…’  bevat interactieve lessen waarbij de kinderen veel met elkaar mogen samenwerken.
  2. Er wordt gebruik gemaakt van moderne media. Het sluit hierdoor perfect aan bij de wereld van nu, dus de kinderen zullen het absoluut niet als saai ervaren. Door de leuke opdrachten zullen ze het ook beter onthouden.
  3. Het pakket is te gebruiken als aanvulling op de reguliere verkeersmethode van VVN. Door alle lessen te geven zijn de kinderen er helemaal klaar voor om straks zelfstandig naar de middelbare school te fietsen.
  4. En misschien wel het belangrijkste: door het lespakket aan te bieden krijgen kinderen inzicht in de gevaren, worden ze zich bewust van hun eigen rol en gaan ze zich veiliger gedragen in het verkeer!

Bestellen
Benieuwd naar het lespakket ‘Op de fiets? Even niets…’ ? Scholen kunnen het online lespakket eenvoudig online bestellen. Het complete lespakket kost €193,00 (inclusief BTW) per schooljaar. Je krijgt dan het hele schooljaar toegang tot de leerkrachtenhandleiding, digibordlessen, kopieerbladen en de afsprakenposter. Alle lesmaterialen komen online beschikbaar in de VVN Verkeerspoort, via het Basispoortaccount.

NOT Innovatie Award
Verkeerslessen zijn belangrijk om jonge kinderen wegwijs te maken in het verkeer. Maar is verkeer op school niet heel erg saai? Integendeel! Volgens de jury van de NOT Innovatie Award laat de VVN Verkeersmethode kinderen zelf actief nadenken over hun gedrag in het verkeer. Interactieve lesmaterialen, uitdagende werkvormen en ouderbetrokkenheid motiveren kinderen voor het vak verkeer.

Dinsdag 24 januari is op de NOT bekend geworden dat Veilig Verkeer Nederland de publieksprijs heeft gewonnen! Geheel terecht wat mij betreft. Van harte gefeliciteerd!

 

Auteur:

Linda Willemsen is het gezicht achter klasvanjuflinda.nl en zet zich in voor spelenderwijs ontdekken en leren. Ze werkt drie dagen per week in groep 3/4 op een kleine basisschool in Veenendaal. Daarnaast houdt ze zich bezig met auteurswerk en volgt ze de opleiding Master SEN richting gedragsspecialist.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *