Je bekijkt nu Themahoek het postkantoor (kerst)

Themahoek het postkantoor (kerst)

December is toch echt wel mijn favoriete maand in de klas. We rollen van het ene feest in het andere en beleven een hoop magische momenten samen. Na Sinterklaas is het alweer tijd voor de kerstperiode en dat betekend voor mij ook dat er nieuwe themahoek ingericht moet worden. In deze blog lees je hoe de kinderen in mijn groep 3/4 aan de slag zijn gegaan in het (kerst)postkantoor.

Voorkennis ophalen en doelen stellen

Het postkantoor is niet een locatie waaraan kinderen wel eens bezoekje brengen. Ik moest dus eerst gaan uitzoeken wat de voorkennis van de kinderen zou zijn om spelmogelijkheden te kunnen creëren in de hoek. Hierbij hebben we een brainstorm gedaan in de vorm van een woordweb met daarin centraal het onderwerp post. Want wat weten we eigenlijk over post? Een fijne manier om de basiswoordenschat van de kinderen te checken.

Aan de hand van het woordweb heb ik gerichte vragen kunnen stellen. ‘Hoe verstuur je een kaart?’ ‘Wat voor kaarten worden er in de decembermaand volop verzonden?’ ‘Wat doet de postbode met de post die hij of zij tegen komt in de brievenbus?’. Vanuit deze vragen hebben we samen leervragen op kunnen stellen. Deze leervragen dienen als doel tijdens deze periode.

Met de verkregen informatie wist ik dat ik de themahoek kon gaan inrichten. Weliswaar nog niet zoals ik zelf had voorspeld, maar een basis kon gelegd worden. Dit inrichten doe ik als leerkracht nooit alleen. Ik probeer hier de kinderen zo veel mogelijk bij te betrekken.

De inrichting van de hoek

Als leerkracht zorg ik ervoor dat ik de basisinrichting voor de hoek heb verzameld. Daarna kijk ik welke taken ik kan geven aan de kinderen om me te helpen bij het inrichten en waarvoor ik eventueel ouders in zou kunnen zetten. In dit geval hebben we de brievenbus voor school bekeken en heb ik de kinderen deze na laten maken van een kartonnen doos. De ouders hebben dit keer actieve rol gespeeld bij het verzamelen van de materialen.

De plek voor de hoek was opnieuw snel bepaald. Om goed zicht te kunnen houden op het spel in de themahoek, heb ik deze het liefst in de klas. Achterin ons lokaal hebben we een houten huis, gemaakt door een betrokken ouder, die vaak dient als themahoek. Als basis voor de inrichting heb ik gekozen voor het pakket hoek postkantoor. In dit pakket vind je diverse materialen om de hoek speels aan te kunnen kleden.

Zo bevat het pakket onder andere handige labels, rollenkaartjes en posters om de hoek aan te kunnen kleden. Al deze materialen zijn er met tekst, maar ook blanco om de schrijfvaardigheid van kinderen te stimuleren. Ik kies er bewust voor om niet alles uit het pakket direct aan te bieden in de hoek zodat we de hoek gedurende het thema kunnen uitbreiden met verrijkende materialen. Want de kinderen krijgen natuurlijk steeds meer kennis over het onderwerp en zullen daardoor ook meer spelmogelijkheden gaan aanpakken.

Ook moest het kerstelement tijdens deze periode terugkomen in de hoek. Dit deed ik aan de hand van materialen die de kinderen mogen gebruiken in de hoek. Denk hierbij aan placemats, materialen om kerstkaarten te maken, stempels en stickers. En met de kerstboom ernaast was de hoek al snel volop in de kerstsfeer.

Wat kunnen de kinderen doen?

De kinderen kruipen in deze hoek in de rol van de postbode. De brievenbus moet iedere dag geleegd worden en de post moet gesorteerd en vervolgens bezorgd worden bij de juiste ontvangers. Hier komt het leeselement dat zo belangrijk is in groep 3 en 4 weer fijn terug.

Ook kunnen er klanten het postkantoor bezoeken om hier materialen te kopen die ze nodig hebben bij het maken en verzenden van kaarten. Hierdoor komen ook weer diverse rekenvaardigheden aan bod. Want hoeveel kosten te producten samen? En is er wisselgeld nodig?

Daarnaast heb ik de taalhoek gecombineerd met de themahoek waardoor de kinderen ook een plek hebben om aan hun eigen kaarten te werken. Zo blijft het rollenspel van de postbode continu doorgaan omdat de kinderen hierbij op elkaar inspelen.

Wat vind je nog meer in het pakket?

In het pakket zitten diverse uitnodige materialen. Op de foto’s van mijn hoek is al het een en ander te zien, maar zoals ik al benoemde gebruik ik bij de start van een thema niet direct alle materialen. In het pakket vind je volgende materialen:

  • posters ter aankleding van de hoek
  • labels om structuur aan te brengen in de hoek
  • rollenkaartjes
  • een vlaggenlijn om de hoek aan te kondigen
  • informatieve posters die de kinderen uitleggen hoe ze handelingen moeten uitvoeren

Kortom de basis voor een geweldige themahoek die je zowel tijdens de kerstperiode als daarna goed kunt vormgeven in de klas!

Ik hoop je met deze blog geïnspireerd te hebben voor het maken van een themahoek in de klas. Ga samen met de kinderen genieten van al het moois dat de herfst ons te bieden heeft. Wil je meer zien van mijn lokaal en de manier van werken? Volg me dan op Instagram via @juf__ilona.

Geef een reactie