Je bekijkt nu Themahoek de pompoenenmarkt

Themahoek de pompoenenmarkt

Yes, herfst in de klas! Dat kan voor mij maar één ding betekenen… het uitwerken van een nieuwe themahoek! In deze blog lees je hoe de kinderen van mijn groep 3/4 aan de slag gaan met rollenspel in de pompoenenmarkt.

Het thema herfst is erg breed. Als subthema heb ik samen met de kinderen besloten om te gaan werken rondom de pompoen. Hier wilden ze graag meer over leren en mijn doel is altijd om dit dan spelenderwijs aan te bieden. Een themahoek is hiervoor natuurlijk de perfecte uitkomst.

Voorkennis ophalen en doelen stellen

Voor we de themahoek konden gaan inrichten hebben we eerst een brainstormsessie op de planning gezet. Vragen als ‘wat weten we eigenlijk al over pompoenen?’ ‘Hoe groeien pompoenen?’ en ‘Waar halen we pompoenen vandaan?’ kwamen hierbij aan de orde.

Daarna was het tijd om de doelen te gaan stellen. Wat willen we leren over de pompoen deze periode? Deze doelen zijn natuurlijk voor ieder kind anders omdat ook niet ieder kind over evenveel voorkennis bezet.

Deze brainstorm zorgt er tevens voor dat de kinderen enthousiast werden over het onderwerp en ik daarnaast als leerkracht al kon gaan nadenken over een passende inrichting van de hoeken die ik binnen dit thema wil vormgeven in de klas. Ik bedenk hiervoor altijd een aantal ideeën en overleg vervolgens met de kinderen over de uitwerking.

Samen kwamen we tot de conclusie dat we een winkel in de klas wilden waarbij we pompoenen kunnen kopen en daarnaast wilden de kinderen aan de slag met een natuurhoek waarin ze de rol van onderzoekers aan kunnen nemen.

De inrichting van de hoek

Dan is het tijd om te beginnen met het uitwerken van de hoek. Een proces waarbij ik graag zowel kinderen als ouders wil betrekken. Ik zorg dat er een basis wordt gelegd en kijk vervolgens samen met de kinderen wat er nog mist om het spel te kunnen spelen op de manier die ze graag zouden willen. In dit geval was dat dat de kinderen graag met echte pompoenen aan de slag zouden willen gaan.

Tijd voor een oproepje naar de ouders, want als leerkracht of school hoef je echt niet al het materiaal zelf te bekostigen.

De themahoek heeft bij ons een vaste plek in het lokaal, namelijk het houten speelhuisje achter in de klas. Als basis voor de hoek heb ik gekozen voor het pakket Hoek pompoenenmarkt. In dit pakket vindt je diverse materialen om de hoek speels aan te kunnen kleden.

Zo bevat het pakket onder andere handige labels, rollenkaartjes en posters om de hoek aan te kunnen kleden. Al deze materialen zijn er met tekst, maar ook blanco om de schrijfvaardigheid van kinderen te stimuleren.

Ik kies er bewust voor om niet alles uit het pakket direct aan te bieden in de hoek zodat we de hoek gedurende het thema kunnen uitbreiden met verrijkende materialen. Zo heb ik er nu voor gekozen om het café-element pas later toe te voegen. En hebben ook de labels nog niet allemaal een plekje gekregen in de hoek.

Wat kunnen de kinderen doen?

In mijn klas is rollenspel iets waar de kinderen erg van genieten. In onze themahoek staat rollenspel dan ook centraal. Door de rollenkaarten te gebruiken verdelen de kinderen zich in twee groepen, klanten en medewerkers. De kinderen gaan aan de slag met diverse rekenvaardigheden rondom kopen en betalen.

Ook kunnen ze foto’s maken met de pompoenen en kunnen ze hun eigen pompoen versieren. Daarnaast moet de marktkraam altijd voorzien zijn van voldoende voorraad en moeten ze zorgen dat de pompoen netjes gepresenteerd en gesorteerd staan zodat het klanten uitnodigt om aankopen te doen.

In de loop van het thema kunnen de kinderen ook het café openen naast de pompoenenmarkt. Hier kunnen ze onder andere producten verkopen die passend zijn bij pompoenen. Denk hierbij aan taart, muffins en donuts. Zo kunnen klanten nog een beetje extra genieten van hun bezoekje aan de pompoenenmarkt.

Wat vind je nog meer in het pakket?

In het pakket zitten diverse uitnodige materialen. Op de foto’s van mijn hoek is al het een en ander te zien, maar zoals ik al benoemde gebruik ik bij de start van een thema niet direct alle materialen. In het pakket vind je volgende materialen:

  • posters ter aankleding van de hoek
  • labels om structuur aan te brengen in de hoek
  • posters passend bij het winkelelement (prijslijst, open /gesloten kaarten, menukaart, openingstijden)
  • reclame materiaal (kleine posters die acties en prijzen hiervan aangeven)
  • een vlaggenlijn om de hoek aan te kondigen

In mijn lokaal heb ik eigenlijk geen losstaande hoeken. Tijdens het spelen wordt door de kinderen vaak de verbinding tussen hoeken gezocht. Ik heb er daarom voor gekozen om naast de pompoenenmarkt ook een natuurhoek rondom de pompoen te creëren. Hier kunnen de gekochte pompoenen onderzocht worden en worden de kinderen echte pompoen experts. Een fijn stukje verdieping van het hoekenspel in mijn klas!

Ik hoop je met deze blog geïnspireerd te hebben voor het maken van een themahoek in de klas. Ga samen met de kinderen genieten van al het moois dat de herfst ons te bieden heeft. Wil je meer zien van mijn lokaal en de manier van werken? Volg me dan op Instagram via @juf__ilona.

Geef een reactie