De themahoek is vaak een van de favoriete plekken in de klas. En eerlijk? Ik snap dat helemaal! Hier kunnen kinderen zich helemaal onderdompelen in een thema, rollenspellen spelen en ontdekken. Maar soms zie ik dat de themahoek vooral een ‘speelhoek’ wordt, zonder dat er veel geleerd wordt. Hoe kun je ervoor zorgen dat kinderen er écht iets aan hebben?
1. Maak de themahoek betekenisvol
Een bloemenwinkel met wat nepbloemen en een kassa? Leuk, maar nog geen leerplek. Voeg een prijslijst toe en laat kinderen boeketten samenstellen en afrekenen. Laat ze een klant helpen die een cadeau zoekt: ‘Welke bloemen passen bij een verjaardag?’
Een boerderijhoek wordt pas echt interessant als kinderen bijhouden hoeveel eieren de kippen leggen of een verkooppraatje oefenen voor hun groentekraam.
2. Prikkel het spel met materialen en vragen
De juiste materialen zetten aan tot denken en spelen. Geef opdrachtkaartjes, zoals:
- In het tuincentrum: ‘Welke plant groeit het snelst? Schrijf een groeiplan.’
- Op de boerderij: ‘Hoeveel eieren heb je nodig voor vijf klanten als iedereen twee eieren koopt?’
En stel verdiepende vragen:
- ‘Hoeveel verschillende bloemen kun je in één boeket combineren?’
- ‘Wat is een slimme manier om producten in de winkel te ordenen?’




3. Geef kinderen een stem
Laat ze zelf nadenken over de invulling van de hoek:
- ‘Wat is er nog nodig in onze winkel?’
- ‘Welke rollen willen jullie spelen?’
- ‘Wat kunnen we nog toevoegen?’
Door hen mee te laten denken, wordt de hoek een plek waar ze zich écht verantwoordelijk voor voelen.
4. Zorg voor variatie en uitdaging
Als de hoek wekenlang hetzelfde blijft, verdwijnt de magie. Wissel materialen, voeg nieuwe opdrachten toe of geef een ‘speciale rol’ aan een kind, zoals winkelmanager in de bloemenwinkel.
Denk ook aan onverwachte gebeurtenissen om het spel te verrijken:
- In de bakkerij is een bestelling verkeerd gegaan, hoe lossen de bakkers dit op?
- In het ziekenhuis komt een patiënt binnen met een onbekende ziekte, wat nu?
- In de bouwhoek is een muur ingestort, hoe kan dat en hoe maken de bouwers het weer stevig?




5. Laat ze reflecteren
Bespreek na afloop wat de kinderen hebben gedaan en geleerd. Dit kan op verschillende manieren:
- Laat ze vertellen over hun ervaringen: ‘Wat ging goed en wat zou je anders doen?’
- Laat ze een kort verslag schrijven of tekenen wat ze hebben ontdekt.
- Maak samen een foto van de hoek en bespreek hoe die in de loop van het thema is veranderd.
Door regelmatig te reflecteren, worden kinderen zich bewuster van hun leerproces en komen ze bij een volgend themahoekspel sneller tot verdieping.
Meer leren over thematisch werken in hoeken?
Wil je ontdekken hoe je hoeken krachtig inzet en écht betekenisvol maakt? In mijn cursus ‘Hoekenwerk in groep 3’ laat ik je precies zien hoe je dat doet. Klik hier voor meer informatie.
Hoe ziet jouw themahoek eruit? Ik hoor graag je ervaringen.