Het inrichten van een themahoek kan een flinke uitdaging zijn. Hoe zorg je ervoor dat het proces gestructureerd verloopt, dat kinderen actief meedenken en dat het niet eindigt in chaos?
Het goede nieuws is dat je het niet alleen hoeft te doen. Sterker nog, als je kinderen actief betrekt bij het inrichten van de hoek, neemt hun betrokkenheid direct toe. Ze voelen zich eigenaar van de hoek en weten precies wat waar hoort. Dit zorgt niet alleen voor meer structuur, maar ook voor meer spelplezier.
In deze blog deel ik hoe je samen met kinderen een bakkerijhoek kunt opbouwen – van brainstormen tot inrichten, met praktische voorbeelden uit de praktijk.
Stap 1: Samen brainstormen – Wat gaan we maken?
Start met een gezamenlijk gesprek (dit hoeft niet met de hele klas, maar kan ook met een klein groepje). Betrek kinderen actief door vragen te stellen als:
- Wat heb je nodig in een bakkerij?
- Welke rollen zijn er? (bakker, klant, bezorger, kassamedewerker)
- Welke spullen horen daarbij? (oven, toonbank, kassa, brood)
Tijdens de brainstormsessie in de bakkerijhoek ontstonden er geweldige ideeën. Zo maakten de kinderen een kartonnen oven met klep en draaiknoppen van gerecyclede materialen. Een kast werd omgetoverd tot brooddisplay, compleet met klei-broodjes d



Stap 2: Taakverdeling – Wie doet wat?
Verdeel de taken en geef ieder kind een duidelijke rol. Laat ze zelf kiezen wat ze willen doen. Zo creëer je eigenaarschap en voorkom je dat iedereen tegelijkertijd aan dezelfde taak begint.
Voorbeelden van taken in de bakkerijhoek:
- Spullen verzamelen: Wat hebben we al in de klas? Wat kunnen we zelf maken? Zoals lege verpakkingen voor het broodrek of kleine mandjes voor croissantjes.
- Hoek inrichten: Waar komt de kassa? Waar staat de oven? In de bakkerijhoek is een oud tafeltje gebruikt als toonbank en een kartonnen doos werd omgebouwd tot oven.
- Materiaal maken: Menukaarten schrijven, etiketten maken, prijslijst ophangen. Kinderen schreven zelf labels voor de producten, zoals ‘brood’, ‘croissantje’ en ‘taartje’ en hingen deze aan de rekken.
Bekijk hoe kinderen geconcentreerd aan het werk zijn met het schrijven van labels voor de broodjes en croissantjes. Zo oefenen ze spelenderwijs met schrijven en zien ze direct het resultaat van hun werk.





Stap 3: Opbouwen – Wanneer doen we wat?
Een themahoek hoeft niet in één dag af te zijn. Maak van de opbouw een doorlopend proces. Iedere dag kan er iets nieuws toegevoegd worden:
- Dag 1: De basis neerzetten – tafels, kasten, grote spullen. De oven en het broodrek werden op dag 1 opgezet.
- Dag 2: Materiaal verzamelen – dozen, verpakkingen, spelkaarten. De kinderen verzamelden lege doosjes voor brood en taart, die later geschilderd en gelabeld werden.
- Dag 3: Kartonnen oven en rek verven. Hier zie je hoe kinderen samen aan de slag gaan met het verven van de oven en het broodrek. Ze kiezen zelf de kleuren en bepalen waar de knoppen komen.
Door de opbouw te spreiden, ontstaat er rust en structuur. Bovendien blijft de hoek spannend omdat er iedere dag iets nieuws bij komt.
Kinderen als mede-ontwerpers
Als je kinderen actief betrekt bij de inrichting, worden ze mede-eigenaar van de hoek. Ze weten precies wat waar hoort, wat er moet gebeuren en welke rol zij zelf spelen. Dit zorgt voor minder chaos, meer structuur en rijker spel.
Maar ga er niet vanuit dat kinderen het vanzelf weten. Voordoen, samen in gesprek gaan, nog eens voordoen en weer bespreken – herhaling zorgt voor duidelijkheid! Ten slotte; vergeet ook niet om de nieuwe themahoek feestelijk te openen!