Menukaart in de themahoek

Het is al even geleden, maar we hebben in oktober met veel plezier over het restaurant gewerkt. Wij proberen zoveel mogelijk leerdoelen van taal en rekenen in de hoeken te verwerken. De kinderen hadden toen al best veel letters geleerd en daarom wilden we hier in de themahoek ook iets mee doen. Ik heb een menukaart gemaakt met daarop woorden, die ze al zouden moeten kunnen lezen. Aangezien wij een groep 2/3 combinatie hebben, heb ik voor de duidelijkheid ook het plaatje erbij gezet. De klanten gaven de bestelling door aan de ober en deze schreef het op een notitieblokje. De kok wist zo wat hij moest klaarmaken. Op de website van Kleuteridee vind je hele mooie rollenkaarten, zo is het voor elk kind duidelijk wat zijn taak is.

Concreet materiaal
Het is natuurlijk het leukste als ze dit ook echt kunnen serveren. Wij hebben in de afgelopen jaren heel veel speelgoedeten verzameld, dus het meeste hadden we al op school. Aan ouders heb ik jampotjes, pindakaaspotten en zuivelpakken gevraagd. Als ‘pap’ gebruikte ik lege danoontjes, die ik van een ouder kreeg. Deze spulletjes heb ik na afloop van het thema in een doos gestopt, zodat we het volgend jaar gelijk weer kunnen gebruiken.

Betalen
Met rekenen werkte groep 2 aan het doel om met 1 en 2 euromunten gepast te betalen, dit was gelijk een mooie oefening om in het restaurant/lunchroom te doen. Ook groep 3 kon hier van mee profiteren.

Ook leuk:
– Staafdiagram maken met bakkersproducten.
– Schrijven van een menukaart.
– 
Splitsen tot 10
– 
Woorden lezen met de krokodil.

menukaart

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *