Je bekijkt nu Themahoek de smoothiebar

Themahoek de smoothiebar

De zon schijnt en het is lekker weer. De perfecte tijd voor het inrichten van een themahoek: de smoothiebar. Maar ook als de zon niet schijnt, is de themahoek smoothiebar een superleuke themahoek. Smoothies vallen altijd wel in de smaak bij de leerlingen en zijn ook nog eens gezond! Ga met de leerlingen in gesprek over het maken van smoothies en wat ze allemaal nodig hebben om een lekkere smoothie te maken.

Een mand fruit in de kring

In de kring staat een mand op tafel, vol met de lekkerste soorten fruit. Naast de mand staat een doos en de leerlingen zijn benieuwd wat er in de doos zit. De juf haalt uit de doos een mes, een snijplank en bekers. Sommige leerlingen raden het al: ze gaan een drankje maken. Maar wat hebben ze allemaal nodig om een lekkere smoothie te maken?

Leervragen

Met de voorkennis en de nieuwe kennis die ze hebben opgedaan, hebben de leerlingen een woordweb gemaakt en wordt er een start gemaakt met de themahoek: de smoothiebar. Samen met de leerlingen is er een lijst gemaakt: wat moeten we leren? Bijvoorbeeld: wat hebben we nodig in een smoothiebar? Hoe weten we wanneer de bar open is? Welke keuzes hebben klanten, zoals fruit, bekerformaten en toppings? En hoe gaan we eigenlijk die smoothies maken?

Vervolgens kunnen de kinderen een start maken met het inrichten van de themahoek. Ze maken een plattegrond en bedenken welke spullen er nodig zijn. Denk aan een bar met stoelen, een keukenblok waar de smoothies worden bereid, een kassa en de diverse ingrediënten.

Op Schooltv zijn veel leuke filmpjes te vinden over fruit. Zo vind je er ‘groenteman Gijs’ met vrolijke liedjes over groente en fruit. En er zijn rekenfilmpjes met ‘fruit op tafel’.


Voorbereiding op de smoothiebar

Na de startactiviteit en het maken van een woordweb is het de volgende dag tijd voor het inrichten van de themahoek. We beginnen met het bekijken van het boek Stoere sapjes voor eigenwijze kids. Samen met de leerlingen bekijken we welke smoothies er allemaal in staan, wat we al herkennen, en of we sommige fruitsoorten misschien zelf kunnen knutselen.

Daarna gaan we samen met de leerlingen aan de slag om de smoothiebar in te richten. Door de hoek samen in te richten, voelen de leerlingen zich meer betrokken en worden ze eigenaar van de themahoek. Dit bevordert niet alleen hun betrokkenheid, maar ook hun mondelinge taalontwikkeling en woordenschat, doordat ze actief overleggen en samen plannen maken.

De inrichting van de smoothiebar

De leerlingen overleggen welke materialen ze nodig hebben om de smoothiebar in te richten. Voor de aankleding hebben wij gebruik gemaakt van de themahoek de smoothiebar. In de hoek plaatsen we de volgende spullen:

  • Een smoothiemaker en een citruspers
  • Een snijplankje en een mesje
  • Een weegschaal, maatbekers, drinkbekers en rietjes
  • Natuurlijk allerlei soorten fruit!

Het rollenspel

Samen bespreken we wat er allemaal in de hoek gebeurt en wat de verschillende rollen zijn tijdens het spel. De leerlingen bedenken wie er de smoothie maakt, wie de bestelling opneemt en wie de klant is. Voor mijn nieuwkomersleerlingen heb ik voorbeeldzinnen aangeboden die ze kunnen gebruiken tijdens het spel, zodat ook zij mee kunnen doen en hun taalvaardigheden kunnen oefenen.

Het spel kan beginnen! De klanten noteren hun bestelling zorgvuldig op een bestellijst, klaar om te worden bereid. De smoothies kunnen zelfs worden meegenomen door klanten die “onderweg” zijn.

De medewerker in de smoothiebar gaat aan de slag met het snijden van het fruit en volgt een receptenkaart waarop staat hoe de smoothie moet worden gemaakt. Dit zorgt voor een duidelijke structuur en helpt de leerlingen zelfstandig aan de slag te gaan.

Achter de bar hangt het menu. Klanten kunnen eerst een smaak kiezen: aardbei, sinaasappel, banaan of kers. Daarna kiezen ze de grootte van hun smoothie: klein, middelgroot of groot. En voor de finishing touch kunnen ze kiezen voor een toefje slagroom of kleurrijke spikkels om hun smoothie extra bijzonder te maken.

Verbinding met andere hoeken

De huishoek is ook goed te betrekken bij de smoothiebar. Door de verbinding te maken tussen verschillende hoeken, zoals de huishoek, een themahoek over de supermarkt of de boerderijwinkel, zorg je voor een extra verdieping van het spel en de taalontwikkeling. Zo kunnen de kinderen de verschillende activiteiten in de hoeken combineren en hun woordenschat verder uitbreiden.

Natuurlijk sluiten we het thema af met het maken van echte smoothies! Samen met de leerlingen genieten we van onze zelfgemaakte drankjes en kijken we terug op een succesvolle en leerzame themahoek.


Het themahoekpakket

In het themahoekpakket ‘De Smoothiebar‘ vind je allerlei posters die je kunt gebruiken voor de inrichting van de themahoek. Denk bijvoorbeeld aan een vlaggenlijn met daarop het woord ‘smoothiebar’, een naambordje, openingstijden, een prijslijst en woordkaarten. Met de handige labels houd je alles netjes georganiseerd, zodat de medewerkers gemakkelijk kunnen vinden wat ze nodig hebben in de smoothiebar. Het pakket is zeer uitgebreid, en je hebt meer dan genoeg materiaal om de hoek volledig in te richten. Maar het allerleukst is natuurlijk wanneer de leerlingen zelf spullen van thuis meenemen om de smoothiebar verder aan te kleden.

De leerlingen leren spelenderwijs veel over de zomer en heerlijke smoothies van groente en fruit. Ze gebruiken de aangeleerde woorden actief in de themahoek. Naast de smoothiebar zijn er nog meer themahoeken die perfect aansluiten bij het thema zomer. Wat dacht je bijvoorbeeld van een ijssalon of een camping?

Wist je trouwens dat er ook leesteksten beschikbaar zijn over de zomer? Deze kunnen een leuke aanvulling zijn op het thema en de woordenschat van de leerlingen verder uitbreiden.

Ik ben benieuwd naar jullie smoothiebar en recepten!

Vind je het leuk om meer inspiratie te krijgen over een themahoeken in de klas? Dat kan via mijn Instagram pagina @jufsels.

Moniek

Ik ben Moniek en werkzaam op een nieuwkomersschool in Deventer. Momenteel ben ik werkzaam in groep 3/4. Ik ben een groot voorstander van het thematisch werken en het gebruik van hoeken. Op mijn Instagram @jufsels deel ik mijn hoeken en alles rondom het thematisch werken Wil je mij volgen dat kan op Instagram @jufsels.

Geef een reactie