rennend rekenen

Rennend rekenen met kleuters

Afgelopen jaar stond ik in verband met ruimtegebrek voor een klas met 35 kleuters. Naast de hoeveelheid kleuters was de verdeling jongens en meisjes ook niet bepaald ideaal: 9 meisjes en 26 jongens. En al die jongens hielden er helemaal niet van om stil in de kring te zitten. De bewegingsdrang was enorm.

Ik merkte tijdens mijn rekenkringen, die overigens niet langer duurde dan 10 minuten á een kwartier, dat ik meer aan het waarschuwen was dan aan het lesgeven. Dit was niet wat ik wilde. Ik had dit vak gekozen om de kinderen iets te leren, dus ik besloot dat er iets moest veranderen.

Ik stelde het rennend rekenen in oftewel rekenen op het schoolplein! Graag vertel ik je er in deze blog meer over.

Ook leuk: rekenen met prentenboeken. 

rennend rekenen

Organisatie
Zelf begon ik met één moment in de week, omdat ik zo op kleine schaal kon uitproberen of het mij en de kinderen beviel. Daarnaast ben ik van mening dat niet alle rekenmomenten buiten hoeven plaats te vinden, omdat het bij bepaalde doelen ook handig is om binnenmateriaal of een digibord te gebruiken.

Nu kan ik me zo voorstellen dat veel leerkrachten denken dat buiten rekenen meer voorbereiding vraagt dan het rekenen in de kring. Verderop zal ik een aantal voorbeelden geven van rekenopdrachten buiten.

Ik zelf ervaar het buiten lesgeven niet als intensiever en inmiddels heb ik ook zeker geen extra voorbereidingstijd meer nodig. Wel is het handig om een set cijferkaarten te maken en deze te plastificeren, zodat je ze ook op een regenachtige dag buiten kunt gebruiken, zonder dat ze kapot gaan.

Als we met de klas rennend rekenen doen we dit altijd onder het buitenspelen. Ik heb mijn buitenspeeltijd verlengd door mijn rekentijd hier aan vast te plakken. Dit betekent niet dat ik altijd aan het einde van het buitenspelen ga rekenen. Ik heb ervaren dat het het fijnst is om de kinderen halverwege het buitenspelen bij me te roepen. Zo hebben ze een speelmoment voor en na het rekenmoment.

Mijn rekenlessen geef ik het liefst apart aan groep 1 en aan groep 2, zodat de beide groepen aan hun eigen doelen kunnen werken. Op het schoolplein doe ik dit ook. De kinderen weten dat als ik buiten de eerste keer in mijn handen klap, dat de kinderen van groep 1 naar mij toe moeten komen.

Klap ik nogmaals dan komen de kinderen van groep 2. Het komt soms wel eens voor dat een leerling zo in zijn spel op gaat dat hij vergeet te komen, maar meeste is er dan wel een klasgenoot die hem even gaat halen.

Het fijne aan buiten rekenen is dat de groep die niet aan de beurt is gewoon rustig verder kan spelen. Vaak zijn er dan ook minder conflicten, omdat ze op dat moment meer speelruimte hebben. Ik kan me dan goed focussen op de groep die rekent.

Rennend rekenen met kleuters

Een aantal activiteiten
Voor het rennend rekenen heb je een aantal basis materialen nodig. Stoepkrijt is mijn favoriet. Je kunt er cijfers mee op schrijven, vormen, lijnen en patronen mee tekenen. Zoals ik eerder al aangaf is het ook handig om een aantal setjes met cijfers tot en met 10 of 20 te hebben.

Daarnaast gebruik ik vaak hoepels en pionnen om aan te geven hoe en waar de kinderen heen moeten rennen. Tot slot hebben de kinderen soms niets anders nodig dan jou als leerkracht.

Tellen

  • Spring met de kinderen van een bepaald plek naar de volgende plek en tel hoeveel sprongen dit zijn. Natuurlijk maken niet alle kinderen even grote sprongen, maar hier gaat het ook niet om. Het gaat erom of ze juist tellen.
  • Tel hoeveel objecten er op het schoolplein staan: hoeveel bomen staan er op ons plein? En hoeveel fietsen staan er buiten? Je kunt dit altijd toepassen en je hebt er niets voor nodig. Ga ook een keer van het plein af en tel hoeveel huizen er in de straat naast de school staan. Laat de kinderen maar lekker heen en weer rennen en terug komen om te vertellen hoeveel het er zijn.
  • Spring op en neer of voorwaarts en tel met zijn allen tot 10 of 20. Om het een stapje moeilijker te maken, kun je aangeven dat je tot een bepaald getal gaat springen. Zo kun je direct zien welke kinderen er alsnog tot 10 springen en zich hierin nog niet kunnen beheersen.

Cijferherkenning

  • Laat de kinderen rennen naar het cijfer dat je noemt. Met stoepkrijt kan je gemakkelijk de cijfers op de grond schrijven. Je kunt ze kriskras door elkaar opschrijven of in de logische volgorde. Dit ligt eraan wat je wilt oefenen.

 Getalvolgorde

  • Haal aan de overkant getallen op en leg ze in de juiste volgorde. Wil je het bewegen een beetje stimuleren, leg dan uit dat ze maar één getal mee mogen nemen. Wie heeft de getallen als eerste op volgorde liggen?

 Meten

  • Laat de kinderen voorwerpen opmeten op het schoolplein. Geef de kinderen meetlinten, duimstokken of linialen en laat ze spullen op het schoolplein opmeten. Vaak laat ik de kinderen ook tekenen wat ze gemeten hebben en het getal erachter schrijven.

rennend rekenen

Meetkunde

  • Teken op de tegels op het schoolplein een bepaald patroon. De tegels op het plein liggen meestal al in een bepaald verband, waardoor het patroon tekenen makkelijker is. Gebruik hier stoepkrijt voor dat geeft ook nog een mooi effect.
  • Zoek dezelfde vorm. Vul een grote bak met waterballonnen en teken op de ballonnen de basisvormen. Teken deze vormen ook met stoepkrijt op het plein. Laat de kinderen de waterballon kapot gooien op dezelfde vorm. De vorm verdwijnt dan en plezier gegarandeerd. Je kunt natuurlijk ook een vorm noemen en de kinderen hier naar toe laten rennen.

 Begrippen

  • Zoek iets dat …. (groot/klein/dik/dun/lang/kort etc.) is. Voor deze opdrachten heb je niets nodig, het schoolplein is voldoende. Leg kort het begrip uit en laat de kinderen dan zoeken. Zorg dat je tijdens het meelopen (rennen) de begrippen heel vaak herhaalt.

Natuurlijk zijn er nog veel meer mogelijkheden. Pas de les gewoon aan aan het doel waar je met de kinderen aan wilt werken. Natuurlijk kan je hierin ook het thema terug laten komen.

Rennend rekenen, ik ben fan. Geen kinderen meer die de les saai vinden of zuchtend in de kring komen. Geen waarschuwingen meer, maar enthousiast rennende kinderen. De kinderen hebben niet eens meer door dat we aan het leren zijn! Gaan jullie het ook proberen?

Auteur:

Joy van Veen werkt als leerkracht in groep 1/2 op een basisschool. Ze heeft de Academische PABO gedaan, een Master Orthopedagogiek afgerond en haar hart ligt bij het lesgeven aan het jonge kind. Naast het voor de klas staan is ze werkzaam als orthopedagoog op een leerproblemenpraktijk. In haar vrije tijd deelt ze haar ideeën en ervaringen op social media onder de naam JUV.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *