Je bekijkt nu Themahoek de warme chocolademelk kraam

Themahoek de warme chocolademelk kraam

Het gaat vriezen en misschien valt er nog wel sneeuw. De perfecte tijd voor het inrichten van een themahoek de warme chocolademelk kraam. In deze blog lees je tips hoe je een warme chocolademelk kraam in de klas kunt maken.

Warme chocolademelk kraam

Door samen met de kinderen een warme chocolademelk kraam op te richten oefenen de kinderen spelenderwijs diverse leerdoelen rondom het leren lezen, schrijven en rekenen. Ze gaan bijvoorbeeld aan de slag met het inrichten van de stand en het maken en verkopen van chocolademelk en lekkers.

Maar tijdens het spelen oefenen ze ook hun woordenschat, mondelinge taalontwikkeling en allerlei vaardigheden rondom de sociaal emotionele ontwikkeling.

Hoe begin je met het inrichten van de kraam?

De leerlingen komen aan op school en wat is het koud buiten. De juffen staan allemaal buiten op de leerlingen te wachten in warme kleding met een sjaal, muts en handschoenen. Er is een juf met schaatsen maar ook een juf met ski’s en één van de juffen zit zelfs op een slee. Maar de leerlingen zijn toch wel het meest nieuwsgierig wat er in de grote pan zit die op de tafel staat. Wanneer de leerlingen dichterbij komen ruiken ze het al, het is warme chocolademelk. De leerlingen krijgen allemaal een beker met warme chocolademelk met natuurlijk slagroom.

Daarna wordt er in de klas samen naar een filmpje op Schooltv gekeken over chocolade. Hebben de kinderen weleens warme chocolademelk op? Hoe leuk zou het zijn om een kraam in te richten waarbij de kinderen warme chocolademelk aan de kinderen uit de huishoek kunnen verkopen! Met de voorkennis en de nieuwe kennis die ze hebben opgedaan hebben de leerlingen een woordweb gemaakt bij het nieuwe thema ‘brrr wat koud’.

Ook wordt een lijst gemaakt; wat hebben we nodig voor de stand? Denk aan bekers, een kraam, winterkleding, een kassa etc. Wat zouden de kinderen zelf kunnen maken? Denk aan bolletjes wol voor de marshmallows en het versieren van de bekers. Met zoutdeeg kunnen de muffins en koekjes worden gemaakt.

In het themahoekpakket over de warme chocolademelk kraam vind je allerlei posters die je kunt gebruiken bij de inrichting van de themahoek. Zoals een vlaggenlijn met daarop het woord ‘warme chocolademelk’, een naambordje, openingstijden, een prijslijst en woordkaarten.

Wat kunnen de kinderen doen?

Na de startactiviteit en het maken van een woordweb is het de volgende dag tijd voor het inrichten van de themahoek. Vooraf bekijken we het prachtige boek ‘Wat een winter’. Daarna wordt de hoek samen met de leerlingen ingericht. Door samen met de leerlingen de hoek in te richten zijn zij eigenaar van de hoek en zijn de leerlingen meer betrokken bij de themahoek. En doen we een beroep op de mondelinge taalontwikkeling en woordenschat. De leerlingen gaan samen in gesprek over de themahoek en wat zij nodig hebben om deze hoek in te kunnen richten.

Voor de aankleding hebben wij gebruik gemaakt van het themahoekpakket de chocolademelk kraam. Hierin vind je allerlei posters die je bij de inrichting kunt gebruiken.

De labels in het pakket zorgen ervoor dat alles netjes overzichtelijk blijft. Zo weten de kinderen als barista precies wat er te vinden is in de themahoek. En door op de kaart met het recept te kijken weten zij precies hoe zij de chocolademelk moeten maken. Boven de kraam komt de menukaart te hangen. De kinderen kunnen kiezen uit gewone warme chocolademelk aangevuld met marshmallows of slagroom. Ook wordt er lekkers verkocht; muffins en koekjes.

En natuurlijk witte lakens wat dan lijkt het net of er sneeuw ligt.

In de hoek staat een zelfgemaakte chocolademelkmachine, maar je kan ook prima een houten koffiezetapparaat gebruiken voor in de hoek. Alles ligt klaar in de hoek zoals bekers, gekleurde rijst die dient als cacao en slagroom (watjes). Met de leerlingen wordt van tevoren besproken wat er gebeurt in de hoek en wat de verschillende rollen zijn. Tevens heb ik mijn nieuwkomersleerlingen een paar Nederlandse voorbeeldzinnen aangeboden die zij kunnen gebruiken tijdens het spel. En dan is het tijd om te gaan spelen.

Je kan de huishoek ook heel goed betrekken bij de themahoek. Ik vind het een verrijking om de hoeken met elkaar te verbinden. Het maken van de verbinding zorgt voor een extra verdieping van beide hoeken en een verbreding van de woordenschat. Je kan het pakket bijvoorbeeld ook in het klein afdrukken voor op de speeltafel.

Wat vind je in het themahoekpakket?

  • naambord + slinger
  • open/dicht-bord
  • openingstijden
  • labels
  • prijslijst
  • menu
  • voorraad-lijst
  • recept
  • cadeaubonnen
  • reclameposter
  • rollenkaarten

Klik hier voor het themahoekpakket rondom de warme chocolademelk kraam.

De leerlingen leren spelenderwijs veel over de winter en gebruiken de aangeleerde woorden in de themahoek. Naast de themahoek warme chocolademelk kraam zijn nog meer themahoeken vinden die perfect passen in het thema winter. Wat dacht je van het soep café!

Wist je dat er bij het thema winter nog veel meer materialen zijn? Zoals leesteksten, themahoekpakketten en winterproefjes.

Vind je het leuk om meer van mij te zien? Dat kan via mijn Instagram pagina @jufsels.

Moniek

Ik ben Moniek en werkzaam op een nieuwkomersschool in Deventer. Momenteel ben ik werkzaam in groep 3/4. Ik ben een groot voorstander van het thematisch werken en het gebruik van hoeken. Op mijn Instagram @jufsels deel ik mijn hoeken en alles rondom het thematisch werken Wil je mij volgen dat kan op Instagram @jufsels.

Geef een reactie