Kinderen leren omgaan met conflicten

Kinderen leren omgaan met conflicten

Ruzie tussen kinderen is nooit leuk en het liefst wil je dit zoveel mogelijk voorkomen. Helaas is dit niet zo gemakkelijk, wel kun je kinderen een aantal simpele vaardigheden aanleren om ze op een goede manier met conflicten om te laten gaan. Tina Payne Bryson en Daniel J. Siegel delen deze might sight vaardigheden in hun boek ‘Het hele brein, het hele kind’. In deze blog wil ik je er graag meer over vertellen.

1. Het verplaatsen in een ander
Zeker jonge kinderen vinden het lastig om zelf een conflict op te lossen. Ze kunnen boos naar je toe komen met bijvoorbeeld de klacht dat iemand iets lelijks zei. Natuurlijk probeer je dan te vragen naar de reden. “Waarom zei hij dit tegen je?”. Maar het kind haalt zijn schouders op en zegt “Gewoon”.

Het is best lastig om dingen uit andermans perspectief te zien, maar je kunt dit wel trainen. Probeer eerst te verbinden met het kind, laat het weten dat je weet hoe hij of zij zich voelt. “Wat naar, dat is niet leuk om te horen. Waarom denk je dat hij dit zei?” Op deze manier probeer je empathie bij het kind aan te moedigen. “Misschien omdat ik zei dat Rik een stomme trui aan heeft”. “Was dat de trui die hij van zijn oma heeft gekregen? Zou hij misschien daarom boos zijn…?”  Natuurlijk lukt het niet altijd om op deze manier door te dringen, maar door dit veel te oefenen leren de kinderen stil te staan bij hoe de ander denkt of voelt.

Op zoek naar manieren in de klas om dit goed te oefenen? Lees dan hier verder. Kinderen leren omgaan met conflicten2. Non-verbale communicatie herkennen
Binnen onze communicatie zijn non-verbale signalen ontzettend belangrijk. Misschien zeggen ze nog wel meer dan woorden. Het is dus van belang dat we kinderen leren om te begrijpen wat andere mensen bedoelen als ze geen woorden gebruiken. Je kunt dit trainen door je eigen mimiek te ondertitelen, door bijvoorbeeld te zeggen “Ik ben nu boos.” Maar je kunt ook samen de mimiek van andere kinderen of volwassenen bekijken. Misschien heeft het kind wel een vriendje dat verdrietig kijkt, wijs het kind dan op de lichaamshouding en de gezichtsuitdrukking van het vriendje. En vertel hem dat het vriendje troost nodig heeft. Door hier al op jonge leeftijd mee te oefenen zal hij de rest van zijn leven beter in staat zijn om anderen te lezen en zich op hun gevoelens af te stemmen.

Een interessant boek over communicatie met kinderen in het algemeen is ‘Luister je wel naar mij‘ van Martine Delfos.

3. Goedmaken na een conflict
Wanneer je kleuters hebt is dit misschien wel herkenbaar. Na een conflict laat je de twee kinderen een hand geven en ‘sorry’ zeggen. Dit is een hele belangrijke basis bij het oplossen van conflicten. Maar kinderen moeten ook leren dat dit niet altijd genoeg is. Soms moet je extra stappen ondernemen om iets goed te maken.

Voorbeelden hiervan zijn het helpen opbouwen bij een omgevallen toren, het vervangen van speelgoed nadat het kapot is gemaakt of een excuusbrief of tekening maken om je te verontschuldigen na lelijk gedaan te hebben. Op deze manier leer je kinderen manieren aan om een breuk in de relatie te herstellen.

Bij deze vaardigheid is het vooral belangrijk dat het kind begrijpt waarom hij het goed moet maken. “Als jouw fiets kapot was gegaan, wat zou dan helpen om je beter te voelen?”

Zo zie je maar dat conflicten ook heel leerzaam kunnen zijn. Kinderen kunnen op deze manier belangrijke lessen leren over wat het betekent om een relatie met iemand te hebben. Kinderen leren zich inleven in een ander en leren dat ze deel uitmaken van een grotere wereld van relaties.

Meer informatie over o.a. kinderen leren omgaan met conflicten?

Het hele brein, het hele kind
Schrijvers: Tina Payne Bryson en Daniel J. Siegel
Uitgever: Scriptum
Prijs: € 19.95

Klik hier om het boek te bestellen.
Het hele brein, het hele kind

Auteur:

Linda Willemsen is het gezicht achter klasvanjuflinda.nl en zet zich in voor spelenderwijs ontdekken en leren. Ze werkt drie dagen per week in groep 3/4 op een kleine basisschool in Veenendaal. Daarnaast houdt ze zich bezig met auteurswerk en volgt ze de opleiding Master SEN richting gedragsspecialist.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *