Wat is een growth mindset?

De komende weken wil ik mij verdiepen in het ontwikkelen van een growth mindset bij kinderen. De afgelopen jaren is de aandacht toegenomen voor het feit dat je intelligentie bij kinderen en volwassenen kunt laten groeien en veranderen. Een heel interessant boek hierover is Mindsets op school. In deze blog wil ik aan de hand van dit boek je hier graag in mee nemen.

Growth mindset
Intelligentie is een eigenschap die ontwikkeld kan worden, dit noem je ook wel een growth mindset. Uit onderzoek is aangetoond dat als kinderen deze ontwikkelen ze ervan overtuigd zijn dat slim zijn en iets goed kunnen, geleerd kunnen worden. Kinderen met een growth mindset geloven dat ze zo ongeveer alles kunnen leren. Natuurlijk kost het soms veel moeite en maken ze  fouten, maar ze begrijpen dat ze door inzet en doorzettingsvermogen kunnen groeien.

Het tegengestelde van een growth mindset is een fixed mindset. Een kind met een fixed mindset kan oprecht geloven dat zijn intelligentie, vaardigheden en talent al bij de geboorte vaststaat. Door deze overtuiging geven ze vaak snel op en doen ze geen moeite om zich verder te ontwikkelen.

Dit kan trouwens ook voorkomen bij een goede leerling. Hij heeft de school zonder al te veel moeite doorlopen en is vaak geprezen om zijn goede resultaten. Een gevorderde leerling met een fixed mindset kan hierdoor risico’s gaan vermijden waarin het zou kunnen falen. Ook kan het juist anderen de schuld geven wanneer het faalt.

Wat is een growth mindset?

Mindset van de leerkracht
Hoe jij als leerkracht denkt over de kinderen is van enorm groot belang. Het is van invloed op het zelfbeeld van de leerling en hoe hij omgaat met intellectuele uitdagingen. Een kind met een growth mindset zal ondanks hindernissen blijven doorzetten. Maar een kind met een fixed mindset geeft wellicht veel sneller op.

Als een leerkracht een leerling door een ‘tekortenbril’ bekijkt krijgt die leerling geen kans om zich te ontwikkelen. Dit wordt ook wel deficiet denken genoemd. Er worden aannames gedaan over de mogelijkheden van een leerling op basis van vermeende tekortkomingen of op basis van huidskleur, armoede, taalvaardigheid of andere factoren.

Geloof je echt dat intelligentie ontwikkeld kan worden? Wat is jouw overtuiging? Dit heeft namelijk invloed op de manier waarop je in de lessen differentieert. Dit is de manier waarop jij reageert op de behoeften van een leerling, zodat elke leerling op het juiste niveau wordt uitgedaagd. Veel leerkrachten denken hier niet altijd bewust over na, terwijl het best ingewikkeld kan zijn. Laat jij echt alle leerlingen groeien of besteed je vooral aandacht aan enkele leerlingen?

In een volgende blog wil ik hier meer over delen.

Wil je zelf meer lezen over het ontwikkelen van een growth mindset? Lees dan het boek Mindsets op school. Dit boek geeft naast theorie ook veel praktische suggesties om leerlingen te helpen een growth mindset te ontwikkelen. Het bevat veel informatie gebaseerd op relevante en recente wetenschappelijke onderzoeken.

Mindsets op school
Auteur: Mary Cay Ricci
Uitgever: Bazalt
Prijs: €45,00

Klik hier voor meer informatie of om het boek te bestellen.

Wat is een growth mindset?

 

 

BewarenBewarenBewarenBewaren

BewarenBewarenBewarenBewaren

 

 

 

 

 

Foto’s Shutterstock

BewarenBewarenBewarenBewaren

BewarenBewarenBewarenBewaren

Auteur:

Linda Willemsen is het gezicht achter klasvanjuflinda.nl en zet zich in voor spelenderwijs ontdekken en leren. Ze werkt drie dagen per week in groep 3/4 op een basisschool in Veenendaal. Daarnaast houdt ze zich bezig met auteurswerk en heeft ze de Master SEN richting gedragsspecialist afgerond.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *