Documentaire ‘Japanse levenslessen’

Er zijn ontzettend veel interessante documentaires gemaakt over het onderwijs en zorgkinderen. Elke week wil ik er één met jullie delen en bespreken. Door er naar te kijken krijg je vaak een uniek kijkje achter de schermen en hier leer je ontzettend veel van! Donderdag = filmavond!

Meester Kanamori
Een aantal leerkrachten tipten mij op de documentaire van de Japanse leerkracht Kanamori. Hij is een zeer inspirerende leerkracht, die tegen de conservatieve stroom in gaat. Hij wil dat leerlingen gelukkig zijn en dat is eigenlijk de basis van zijn lesgeven. Hij moedigt kinderen aan plezier te hebben en te genieten van het leven. Zijn recept voor geluk is dat kinderen zowel hun eigen sterke kanten als die van hun vrienden moeten bevestigen.

Klik hier om de documentaire ‘Japanse levenslessen’ te bekijken.

Het klassenboek
In de klas schrijven om de beurt leerlingen in het klassenboek. Hierin schrijven ze over allerlei gevoelens en wat ze bezig houden. Daarna lezen de kinderen dit in de klas voor en wordt er over gepraat. Dit roept bij andere kinderen weer gevoelens op en zo krijg je goede gesprekken met elkaar. Kinderen leren dat ze zich kwetsbaar mogen opstellen en dat het fijn is om je verhaal te delen. Meester Kanamori wil een klas creëren waar kinderen een sterke emotionele band hebben.

Klik hier voor meer ideeën om kinderen te leren zich in een ander te verplaatsen.

Een jaar lang gevolgd
Meester Kanamori is voor veel (Japanse) leerkrachten een voorbeeld. Regelmatig komen er dan ook leerkrachten bij hem in de klas kijken. Door deze documentaire is dit voor leerkrachten uit de hele wereld nu mogelijk. Zijn groep is een jaar lang gevolgd en je ziet dat de emotionele band tussen de kinderen aan het eind van het jaar heel sterk is. Wanneer een jongen niet mee mag doen met vlot varen houden zijn klasgenoten een ontroerend betoog over waarom ze niet zonder hem kunnen. Halverwege het jaar blijkt dat er gepest wordt in de klas. Meester Kanamori gaat het gesprek met de kinderen aan, maar veel kinderen gaan in de slachtofferrol. Nadat de meester de kinderen hierop aanspreekt en ze de opdracht geeft allemaal een brief voor het klassenboek te schrijven tonen de kinderen hun ware aard en durven ze ook spijt te betuigen.

Dit heb ik geleerd
Meneer Kanamori heeft mij doen inzien dat het ontzettend belangrijk is dat kinderen zich gelukkig voelen in de klas. Kinderen komen pas tot leren als hun welbevinden goed is. Ik heb geleerd dat het belangrijk is om stil te staan bij de gevoelens van de kinderen en als je hierdoor je taalles moet laten vervallen dan is dit een goede reden. Blijkbaar kunnen kinderen al heel goed hun gevoelens verwoorden en zich inleven in andere leerlingen. Juist door open naar elkaar te zijn creëer je een hele hechte sfeer. Ik denk dat het super belangrijk is om hier in te investeren. Deze kinderen hebben een band voor de rest van hun schoolperiode!

Tip Klasvanjuflinda
Ken je ook een goede documentaire? Laat het dan via info@klasvanjuflinda.nl weten!

Auteur:

Linda Willemsen is het gezicht achter klasvanjuflinda.nl en zet zich in voor spelenderwijs ontdekken en leren. Ze werkt drie dagen per week in groep 3/4 op een basisschool in Veenendaal. Daarnaast houdt ze zich bezig met auteurswerk en heeft ze de Master SEN richting gedragsspecialist afgerond.

Een gedachte over “Documentaire ‘Japanse levenslessen’

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *