Hoe maak je tijd voor spelend leren?

Spelend leren in groep 3 of 4, dat klinkt allemaal heel mooi. Maar hoe doe je dat? Waar haal je er de tijd voor? In deze blog geef ik je graag tips en beantwoord ik de vraag; hoe maak je tijd voor spelend leren?

Het werken met thema’s

Een eerste stap die je als middenbouw leerkracht kunt maken is het jaar verdelen in perioden (bijvoorbeeld van vakantie tot vakantie) en hier vervolgens een thema aan koppelen.

Dit thema kun je samen met de kinderen bepalen, maar je kunt hiervoor ook heel goed de thema’s uit de taalmethode gebruiken. Deze thema’s liggen vaak dicht bij de belevingswereld van de kinderen. Denk aan thema’s als wonen, ziek zijn of eten en drinken.

Ik besloot al snel om langer over een thema te werken dan de methode. Meestal werkt een methode zo’n drie of vier weken over een thema, dit is veel te kort als je er uitgebreid over wil werken. Het ene jaar werkte ik over de even thema’s en het jaar erop over de oneven thema’s. Vooral in de groep 3/4 combinatiegroep die ik draaide was dit fijn. Zo hadden we geen dubbele thema’s en waren de thema’s ook voor groep 4 weer nieuw.

Hoe maak je tijd voor spelend leren?

Hoe maak je tijd voor spelend leren?

Een groot misverband van het spelend leren en het werken met thema’s is dat dit extra lestijd kost. ‘Het rooster zit al zo vol, ik heb hier echt geen tijd voor‘. Stel dat je echt geen tijd hebt om bijvoorbeeld hoekenwerk te introduceren, dan kun je nog met een thema werken.

Ik wil je graag een aantal tips geven hoe je een thema kunt verweven in de reguliere lessen. Bijvoorbeeld het thema ziek en gezond:

  • Probeer de taallessen aan te passen op het thema. Kijk eerst naar het doel en bedenk of je hier een andere opdracht van kunt maken. Bij het schrijven van een brief kun je de kinderen een beterschapskaart laten maken. Bij woordenschat kun je woorden rondom ziek en gezond zijn selecteren (makkelijke woorden uit de methode laat je weg).
  • Kies bij het voorlezen een (prenten)boek over het thema.
  • Kijk je elke week een aflevering van Huisje Boompje Beestje? Selecteer een aflevering die bij het thema past.
  • Je kunt spelenderwijs Engels aanbieden. Leer bijvoorbeeld de lichaamsdelen in het Engels aan of zing The Hokey Pokey of Head, shoulders, knees and toes.
  • Probeer de muziekles aan het thema te koppelen.
  • Nodig een expert in de klas uit (bijvoorbeeld de huisarts of een verpleegkundige). Laat de kinderen een uitnodiging schrijven en van te voren vragen opstellen.
  • Bedenk knutsel- en tekenlessen die bij het thema passen.

Nog meer de diepte in?

In mijn e-cursus leer je hoe je een thema met betekenisvolle activiteiten (in combinatie met de methode) kunt opzetten. Denk aan lees-, schrijf- en rekenactiviteiten, maar ook het voeren van gesprekken, onderzoek doen en rollenspel.

Neem vooral mee waar je enthousiast van wordt en probeer de dingen uit. Ik hoop dat je uiteindelijk weer met net zoveel plezier zult lesgeven als ik toentertijd. Maar bovenal dat je veel blije kinderkoppies in de klas hebt!

Over Linda Willemsen

Linda Willemsen is het gezicht achter klasvanjuflinda.nl en zet zich in voor spelenderwijs ontdekken en leren. Daarnaast houdt ze zich bezig met auteurswerk en zorgt sinds oktober 2018 met veel liefde voor haar babydochter.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *