De kracht van poppenspel

Eén van de lessen op de PABO, die mij heel goed is bijgebleven is een les geschiedenis. We zaten met alle PABO-studenten in de collegezaal en de leraar vertelde een verhaal over kinderarbeid en de invoering van de leerplicht. Sowieso vind ik het geweldig als mensen goed kunnen vertellen, maar deze leraar gebruikte er een pop bij. De pop was een kind dat in een fabriek werkte en de leraar had weer een andere rol. Afwisselend kwamen ze aan het woord en zo werd het hele geschiedenisverhaal verteld. Werkelijk fascinerend en alle studenten hingen aan zijn lippen!

Handpoppen in de klas
Vanaf dat moment was ik overtuigd van de kracht van poppenspel. Ik ging zelf oefenen met handpoppen en begon een mooie verzameling aan te leggen. Ik gebruikte poppen tijdens mijn stagelessen en ik zag zelf hoe kinderen er enthousiast van werden. Nu maak ik gebruik van vaste handpoppen in mijn klas, bijvoorbeeld ‘De lettervogel‘ en ‘Timon tijd‘. Toch denk ik dat ik nog veel meer uit poppenspel kan halen. Ik ben geïnspireerd geraakt door een leraar op de PABO, maar ik heb nooit lessen gehad in de techniek van het poppenspel. Tijd dus om een ‘echte’ poppenspeler te interviewen!

Matthijs Vlaardingerbroek
Via internet wilde ik op zoek gaan naar bekende poppenspelers, tot ik opeens dacht aan de creatieve duizendpoot Matthijs Vlaardingerbroek. Ik ken hem van de website creatiefkinderwerk.nl met meer dan 340 mooie ideeën voor christelijke kinderwerk. Wanneer je een idee zoekt voor een Bijbelverhaal of christelijke viering moet je hier zeker eens een kijkje nemen! Maar Matthijs heeft nog veel meer in zijn mars!

Wat feiten op een rij
– Matthijs (42 jaar) woont en werkt al dertien jaar als kerkelijk werker in een achterstandswijk in Den Haag.
– Wekelijks verzorgt hij een videoblog voor de website van de Evangelische Omroep en heeft vanaf mei dit jaar twee boeken op mijn naam staan.
– Op zijn achttiende heeft hij een twee jarige opleiding voor christelijk kindertheater in Engeland gevolgd. Deel van deze opleiding was buikspreken en verhalen vertellen. Over de jaren heeft hij zich hierin verder gespecialiseerd.
– Sinds vijf jaar werkt hij fulltime als buikspreker, verhalen verteller en goochelaar en verzorgt hij jaarlijks zo´n tweehonderd voorstellingen voor (met name) kinderen in basisscholen, kerken en bij veel vakantiebijbelweken.
– Ook verzorgt hij met grote regelmaat workshops in buikspreken en goochelen voor alle groepen van de basisschool. Meer informatie hierover vind je op: talentinschool.nl.

Blogserie
Matthijs had zoveel te vertellen dat ik besloot om er een blogserie van te maken. De komende dagen zal Matthijs aan het woord zijn en zijn kennis over poppenspel met ons delen. Hij vertelt wat je moet doen als je wilt beginnen met poppenspel, waar je goede poppen vindt, hoe je een pop kunt introduceren, waar je op moet letten en hij geeft tips hoe je de act zo echt mogelijk neerzet. Je kan Matthijs volgen op Twitter via @matthijsvlaar.

Auteur:

Linda Willemsen is het gezicht achter klasvanjuflinda.nl en zet zich in voor spelenderwijs ontdekken en leren. Ze werkt drie dagen per week in groep 3/4 op een basisschool in Veenendaal. Daarnaast houdt ze zich bezig met auteurswerk en heeft ze de Master SEN richting gedragsspecialist afgerond.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *