10 ideeën voor de Kinderboekenweek 2016

Over een maand gaat de Kinderboekenweek weer van start. Het thema van dit jaar is ‘Voor altijd jong’. Bij mij op school doen we mee aan de Christelijke kinderboekenmaand, maar in principe is het thema hetzelfde. In dit blog wil ik je graag tien ideeën geven voor de Kinderboekenweek 2016. Alle activiteiten hebben iets met lezen, schrijven of boeken te maken.

1. Boeken in de klas
Zorg voor (prenten)boeken in het thema van de kinderboekenweek. Je kunt boeken rondom opa’s en oma’s uit de bibliotheek halen, maar je kunt ook kiezen voor boeken ‘uit de oude doos’. Denk aan boeken van de Kameleon, Kruimeltje, Pietje Bell of Snuf de hond. Het is leuk om er ook echt iets mee te doen. Organiseer bijvoorbeeld een boekenronde waarbij de kinderen om de beurt aan de boeken mogen ‘proeven’. De kinderen mogen per groepje een stapel boeken bekijken. Na 10 minuten worden de boeken gewisseld. Van alle boeken maken ze een top 3. Welke boeken zouden ze wel willen lezen en welke vinden ze minder leuk?

2. Nodig opa’s en oma’s uit
Regel via de ouders van kinderen opa’s en oma’s die willen voorlezen. Sommigen vinden dit best spannend om te doen. Het is daarom leuk om meerdere tegelijkertijd uit te nodigen, zodat je in kleine groepjes kunt werken. Je kunt hiervoor de werkvorm ‘De geheime voorlezer‘ inzetten.

Ook leuk: vraag aan de opa’s en oma’s of zij uit de boekenkast een leesboek voor hun kleinkind willen uitkiezen.

3. Interview
Laat de kinderen vragen bedenken voor hun opa en oma over boeken. Bijvoorbeeld: wat voor boeken lazen zij vroeger? Hadden ze ook een bibliotheek? Wat was hun lievelingsboek? Welke boeken lezen ze nu graag? Natuurlijk nemen ze het interview ook echt af en worden de antwoorden in de klas gepresenteerd. Eventueel kunnen de kinderen dit in tweetallen doen.

4. Kinderboekenruilmarkt
Nodig de kinderen (ouders) uit om boeken die ze niet meer lezen op school in te leveren. Zodra je genoeg mooie boeken hebt kun je een boekenruilmarkt organiseren. Twee jaar geleden deed mijn school dit voor de eerste keer. Ik schreef er een blog over. Hier kun je ook allerlei materialen downloaden.

5. Schrijfopdracht
Laat de kinderen een schrijfopdracht maken. “Als ik 100 jaar ben dan…” Laat ze bijvoorbeeld bedenken hoe ze er dan uitzien, welke kleding ze dragen en welke hobby’s ze hebben. Moeilijker wordt het als de kinderen ook een dag uit het leven van een 100-jarige moeten beschrijven.

10 tips voor de kinderboekenweek 2016

6. Een verhaal breien
Oma’s houden erg van breien, brei daarom met de klas een verhaal aan elkaar. Lees het begin van een boek voor, zodra het spannend wordt stop je. Ga met de kinderen in de kring staan. Herhaal de laatste zin en geef dan een bolletje wol door aan een kind tegenover je. Het begin van het touw houd je vast. Dit kind bedenkt een vervolgzin en geeft dan de bol met wol weer door. Ook hij houdt het stuk touw vast. Met de klas bedenk je hoe de scene verder gaat. Het laatste kind bedenkt ook een slotzin. Lees tenslotte het verhaal uit het boek voor en vergelijk de verhalen met elkaar. Je kunt in hogere groepen ook een heel verhaal met begin, midden en eind bedenken.

7. Een tijdlijn van Nederland
Hang een grote tijdlijn aan de muur en verdeel deze in perioden. Ga naar de bibliotheek en haal informatieboeken en leesboeken over de periodes. Zet alle boeken op een thematafel en laat de kinderen in groepjes onderzoeken hoe mensen in die periode leefden. Ze schrijven de informatie op post-it briefjes en dit mogen ze op de betreffende periode plakken. Of laat ze er een poster van maken. Dit is ook leuk om met de hele school te doen. Elke klas krijgt dan een bepaalde periode toegewezen. Aan het einde van de kinderboekenweek kunnen de klassen dit aan elkaar presenteren.

8. Film en boek met elkaar vergelijken
Een aantal kinderboeken van vroeger (Kruimeltje of Pietje Bell) zijn verfilmd en erg leuk om met de kinderen te bekijken. Lees altijd eerst het boek voor en kijk daarna de film. Door zelf eerst de film te bekijken kun je gerichte kijkvragen bedenken. Nadat je de film met de kinderen bekeken hebt is het leuk om het boek en de film met elkaar te vergelijken. Laat de kinderen in groepjes op een poster de verschillen en overeenkomsten opschrijven en discussieer hierover met elkaar. Laat de kinderen hun mening vormen. Wat vinden ze sterker aan het boek? Wat maakt de film spannender? Welke scene uit het boek heb je in de film gemist?

9. Twitter en Facebook
Laat kinderen een fictief account voor hun opa of oma maken. Wat zouden zij getweet hebben toen zij zo oud waren als de kinderen? En wat zouden de kinderen van nu tweeten over 100 jaar? Je zou de kinderen ook een account kunnen laten maken voor een hoofdpersoon uit hun leesboek. Wat zou de hoofdpersoon allemaal zeggen?

10. Op bezoek in het bejaardentehuis
Vraag aan het bejaardentehuis in de buurt of je met de groep langs mag komen om te voorlezen. De kinderen zullen dit best spannend, maar ook erg leuk vinden. Je zou hier de kinderen ook het interview kunnen laten afnemen.

Meer tips voor de Kinderboekenweek?

Juf Maike bedacht 10 leuke openingen voor de Kinderboekenweek.

Rian Visser bedacht voor elke bouw een leuke les. 

Heb je zelf nog een leuke tip voor de Kinderboekenweek laat het dan in een reactie weten!

Auteur:

Linda Willemsen is het gezicht achter klasvanjuflinda.nl en zet zich in voor spelenderwijs ontdekken en leren. Ze werkt drie dagen per week in groep 3/4 op een basisschool in Veenendaal. Daarnaast houdt ze zich bezig met auteurswerk en heeft ze de Master SEN richting gedragsspecialist afgerond.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *