Werken met prentenboeken in de bovenbouw

Werken met prentenboeken in de bovenbouw

Prentenboeken in de midden- of bovenbouw? Is dat niet ontzettend kinderachtig? Nee! Je gebruikt ze uiteraard niet zomaar, maar je geeft ze met een bepaalde opdracht.

In deze blog geef ik je een aantal tips hoe je prentenboeken in de bovenbouw kunt gebruiken.

De opbouw van een verhaal
Een prentenboek is heel geschikt om te ontdekken hoe een goed verhaal in elkaar zit. Dit helpt de kinderen bij het schrijven van eigen teksten en verhalen.

  • Laat de kinderen een verhaalschema bij het boek schrijven. Gebruik hierbij de wie- wat- waar-kaarten.
  • Laat de kinderen het verhaal opdelen in begin-midden-eind en ze zo een samenvatting van het verhaal geven.
  • Bijna elk prentenboek beschrijft een probleem en oplossing. Kunnen de kinderen erachter komen wat het plot in dit verhaal is?
  • Laat de kinderen een GedragsPatroonGrafiek maken. Hierbij brengen ze de emoties van een personage in kaart. Hoe voelde een personage zich in het verhaal?
  • Je kunt de kinderen ook een mindmap laten maken bij het verhaal. Bekijk samen met de kinderen deze prachtige voorbeelden om ze op weg te helpen.

Woordenschat 
Het leuke aan prentenboeken is dat moeilijke woorden meestal gewoon gebruikt worden. Denk maar aan de boeken over Kikker en zijn vriendjes; hierin kom je vaak lastige woorden voor kleuters tegen.

Door de context en de prenten begrijpen de kinderen meestal prima wat er met het woord wordt bedoeld.

Geef de kinderen de opdracht om een prentenboek te lezen en de lastige woorden op te schrijven.

Met behulp van de context proberen ze de betekenis te achterhalen. Eventueel kunnen ze het controleren met vandale.nl.

Lees ook: tips om prentenboeken zonder tekst te gebruiken.

Werken met prentenboeken in de bovenbouw

Verhaal schrijven
Er zijn genoeg prenten- of zoekboeken waarin helemaal geen tekst staat. Het verhaal moet bedacht worden door de lezer. Laat de kinderen een bladzijde kiezen en hier een verhaal bij schrijven.

Denk hierbij bijvoorbeeld aan De gele ballon, Waar is de taart of De paraplu.

Sommige prentenboekverhalen kan je eenvoudig ombouwen tot een poppenkastverhaal. De boeken van Kikker en zijn vriendjes zijn hier erg geschikt voor.

Na het schrijven van het verhaal kunnen de kinderen het natuurlijk ook echt uitspelen bij de kleuters.

Maatschappelijke verhalen
De meeste prentenboeken willen een bepaalde boodschap overbrengen. Allerlei maatschappelijke problemen komen zo op een vaak eenvoudige wijze aan bod.

Deze prentenboeken zijn zeker ook in de middenbouw heel geschikt om voor te lezen. Maar ook in de bovenbouw kan je kinderen de opdracht geven om te ontdekken wat het moraal van het verhaal is.

Een stap verder is om ze er gespreksvragen bij te laten bedenken en uiteindelijk het prentenboek ook met een klein groepje jonge kinderen te laten bespreken.

Oude kinderen kunnen zo het goede voorbeeld geven en voelen zich ook serieus genomen door de leerkrachten.

Informatieboek
Er zijn genoeg prentenboeken die tegelijkertijd ook functioneren als informatieboek. Kinderen kunnen heel veel van dit soort boeken leren. Door de vele illustraties blijft het voor de kinderen interessant.

Klik hier voor nog veel meer mooie prentenboeken voor de bovenbouw.

Gebruik jij prentenboeken in de bovenbouw? Ik ben benieuwd!

BewarenBewaren

Auteur:

Linda Willemsen is het gezicht achter klasvanjuflinda.nl en zet zich in voor spelenderwijs ontdekken en leren. Ze werkt drie dagen per week in groep 3/4 op een basisschool in Veenendaal. Daarnaast houdt ze zich bezig met auteurswerk en heeft ze de Master SEN richting gedragsspecialist afgerond.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *