Je bekijkt nu Dit mag je niet tegen een zwakke lezer zeggen

Dit mag je niet tegen een zwakke lezer zeggen

Dit schooljaar krijg ik groep 3 en hier heb ik ontzettend veel zin in. Ik ga mee met mijn groep en het voordeel hiervan is dat ik de kinderen al goed ken. Ik weet wat ze kunnen en waar nog aan gewerkt moet worden.

Ik stel hoge eisen en heb bepaalde verwachtingen van de kinderen, maar ik weet ook dat dit voor de één makkelijker zal zijn dan de ander. Aan mij de taak om de kinderen allemaal naar dit hoge level te brengen.

Het leren lezen neemt een belangrijke plaats in en er zullen kinderen zijn, die hier wat meer moeite mee hebben. Mijn taak is om ze hierbij te helpen en daarbij zijn er 5 dingen die ik absoluut niet tegen een zwakke lezer ga zeggen.

Lees ook: Wat te doen met een kind dat al leest aan het begin van groep 3?

“Ssstt… We lezen in ons hoofd!”
Begin groep 3 mag je niet van kinderen verwachten dat ze stil kunnen lezen. Ze moeten moeilijke woorden nog kunnen breken/bouwen en dit is in gedachten bijna onmogelijk. Voor kinderen die dit wel al kunnen kan dit best irritant zijn. Je kunt dit oplossen door hen een koptelefoon te geven.

“We lezen elke dag zelfstandig in onze eigen leesboek!”
Je leert lezen door dit hardop te doen. Door heel veel herhaald en hardop te lezen ga je het technisch lezen beter onder de knie krijgen. Kinderen in groep 3 en moeilijke lezers mag je daarom niet ‘loslaten’. Er zijn verschillende werkvormen te bedenken om het hardop lezen te oefenen. Denk maar aan connect lezen, duolezen of echolezen.

5 dingen die je NIET tegen een zwakke lezer moet zeggen

“Denk aan de leestekens!”
Kinderen die nog teveel bezig zijn met de leestechniek kun je niet dwingen om ook te letten op uitroeptekens en vraagtekens. Het op toon lezen komt later wel, bijvoorbeeld in de vorm van theaterlezen. Eerst moet er gewerkt worden aan het vloeiend lezen.

“Kom op… even nadenken, dit woord weet je best wel.”
Blijkbaar niet, anders zegt hij het woord wel. Natuurlijk mag je een kind stimuleren, maar door het te veel te pushen voelt het kind zich al snel dom. Wanneer je dit tegen een leerling zegt voelt hij heel goed aan dat hij dit woord al zou moeten kunnen lezen.

Blijkbaar kunnen zijn klasgenoten dit ook. “De juf verwacht dit van mij, maar ik weet het niet…  zie je wel ik leer nooit lezen.” Hierdoor kan het kind misschien faalangst krijgen of het raakt gefrustreerd.

Je kunt een moeilijk woord beter voorzeggen, dan kan het kind verder met lezen en blijft het kind er plezier in houden. “Ik wist het woord niet, dus de juf zei het voor. Blijkbaar is het dan een moeilijk woord en niet zo erg dat ik dit woord nog niet weet.”

Lees ook: De leesmotivatie vergroten bij zwakke lezers.

“Nee, er staat niet ‘kat’, maar ‘poes’.”
Wees eerlijk. Wanneer jij een boek voorleest, doe je dit dan altijd letterlijk? Of bedenk je er zelf wel eens (per ongeluk) een woord bij. Zolang dit binnen het verhaal past, is dit helemaal prima.

Zegt een kind ‘hond’ in plaats van ‘poes’ dan mag je er wel wat van zeggen, want dit verandert het verhaal of als een kind rok leest in plaats van rook. Bedenk steeds wat het doel is van het voorlezen. Gaat het echt om leesplezier of moet het kind werken aan technisch lezen?

Bonustip 6. “Stripboeken zijn geen boeken”
Ik vind dat kinderen mogen lezen wat ze willen, als ze maar lezen. Zelf ben ik gek op leesboeken, maar ik kon vroeger ook echt onwijs genieten van strips. Ben ik hier een minder goede lezer van geworden?

Nee, dat dacht ik niet. Juist de variatie aan leesmaterialen maakt het lezen leuk en aantrekkelijk voor kinderen. Dus niet alleen stripboeken, maar ook niet alleen leesboeken.

Op zoek naar meer tips om de leesmotivatie van kinderen te vergroten? In mijn E-book ‘Een klas vol boekenwurmen‘ beschrijf ik 35+ ideeën om van je kinderen boekenwurmen te maken!

Linda Willemsen

Linda Willemsen is het gezicht achter klasvanjuflinda.nl en zet zich in voor spelenderwijs ontdekken en leren. Daarnaast houdt ze zich bezig met auteurswerk en zorgt sinds oktober 2018 met veel liefde voor haar babydochter.

Dit bericht heeft 7 reacties

  1. Marleen

    Het zou fijn zijn als er meer boeken zouden zijn voor moeilijke lezers maar wel met hun interesse niveau. Het was voor mijn 9 jarige zoon helemaal niet leuk om nog steeds boeken (avi3 oud) te lezen over het verliezen van de eerste tand of voor het eerst uit logeren. Dat zat allang niet meer in zijn belevingswereld.

    1. Mirjam

      Ja en 20 minuten een koptelefoon dragen is eigenlijk al te lang hoor! De 1 heeft langer last van een gevoelig geworden auditiefsysteem door het dragen van de koptelefoon dan de ander dus gewoon niet doen! Als je een koptelefoon wil gebruiken wat vaak heel fijn is in het klaslokaal dan kan je beter een koptelefoon gebruiken waar geluid uit komt. Natuurlijk geen meezing muziek maar fucus muziek (instrumentaal) of geluiden.

  2. Terry van de Beek

    Wat betreft het gebruik van een koptelefoon: Pas een workshop bijgewoond van de auteurs van Wiebelen en friemelen in de klas. Dit ging over prikkelverwerking. Zij gaven aan een koptelefoon niet vaker dan 2x per dag maximaal 20 minuten te gebruiken. Doe je het langer, dan ga je de oren trainen om zelfs de kleinste geluidsprikkels op te vangen en gaat het effect van de koptelefoon verloren. Misschien een goede tip. Verder kan ik alle tips volledig onderschrijven!

    1. Linda Willemsen

      Bedankt voor de tip, dat wist ik niet. Goed om te weten, ook voor leerkrachten die een combi-groep draaien.

    2. Mirjan

      Ja en 20 minuten een koptelefoon dragen is eigenlijk al te lang hoor! De 1 heeft langer last van een gevoelig geworden auditiefsysteem door het dragen van de koptelefoon dan de ander dus gewoon niet doen! Als je een koptelefoon wil gebruiken wat vaak heel fijn is in het klaslokaal dan kan je beter een koptelefoon gebruiken waar geluid uit komt. Natuurlijk geen meezing muziek maar fucus muziek (instrumentaal) of geluiden.

  3. Rianne

    Helemaal mee eens!! Leuk artikel!

Geef een reactie